دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری  گفت: پژوهشگران گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری برای نخستین بار در کشور به دانش فنی و فناوری طراحی و ساخت سلول های پلیمری خورشیدی دست یافتند و ساخت نمونه های آزمایشگاهی آن را با موفقیت آزمایش کردند.

دکترغلامعلی فرزی در گفت وگو با  روابط عمومی ، اظهار داشت: در سطح کشور تا کنون کارهای پژوهشی متعددی انجام شده اما در زمینه تولید سلول‌های خورشیدی پلیمری و فناوری‌ طراحی و ساخت آن کاری نشده بود.
وی افزود: پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری پس از  حدود دو سال تحقیق و بررسی در مورد سلول های خورشیدی موفق به ساخت این سلول های خورشیدی  شدند.
دکتر فرزی با بیان اینکه سلول های خورشیدی پلیمری دارای ویژگیهای خاصی نسبت به سلولهای  خورشیدی موجود می باشد، افزود: با توجه در دسترس بودن خورشید به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر و ارزان، بهترین شیوه تبدیل نور خورشید به انرژی قابل کاربرد، استفاده از  سلول های خورشیدی است که هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارد.
وی با اشاره به اینکه ساخت شیشه رسانا اولین مرحله از ساخت این سلول های خورشیدی بود که پیشتر توسط  همین تیم پژوهشی در دانشگاه حکیم سبزواری تولید شد، افزود: شیشه های رسانا لایه های اولیه ساخت این سلول  های خورشیدی هستند لیکن نانو کامپوزیتهای پلیمرهای رسانا مهم ترین قسمت این سلول و در واقع لایه فعال آن محسوب می شود.
دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی یک دانشجوی دکتری و  یک دانشجوی کارشناسی ارشد   گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری همکاری داشتند.
دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری راندمان این سلول خورشیدی پلیمری تولید شده را به عنوان نسخه اولیه حدود ۳٫۵ درصد عنوان کرد و بیان داشت: در ساخت این نوع سلول های خورشیدی در  سعی بر استفاده از مواد پلیمری ارزانتر در مقایسه با نمونه هایی که به صورت تحقیقاتی در سایر کشور ها ساخته شده، استفاده شده است.
عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری هنوان داشت: در حال حاضر  تیم پژوهشی ما به دنبال کاهش معایب سلول های خورشیدی و افزایش راندمان آنها هستند و  برخی پژوهشگران در دنیا به راندمان متوسط  بین ۱۰ تا ۱۰٫۵ درصد  دست یافته اند است که معمولا با استفاده از مواد خاص و گران قیمت حاصل می گردد و دانشمندان اکنون به دنبال دریافت راندمان بالا با قیمت مناسبتر هستند.
دکتر فرزی با بیان اینکه پروژه تحقیقاتی این سلول خورشیدی پلیمری از سوی تیم پژوهشی این دانشگاه ادامه دارد خاطرنشان کرد: در ادامه این  مطالعات پژوهشی برآنیم که  این سلول ها میزان با کارآیی  و عمر مفید مناسب و انعطاف پذیری عالی برسانیم.