دانشجویان مقطع کارشناسی رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری برای نخستین بار در کشور موفق به تولید رنگ عایق حرارتی شدند.

محمد مهماندوست عضو گروه تولید کننده این رنگ که در مقطع کارشناسی رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری در حال تحصیل است، در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: رنگ عایق حرارتی با اسم تجاری ( نانولوکس- NANO LUX) توسط شرکت نانو پژوهان حکیم شرق مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تولید شد.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه حکیم سبزواری، افزود: رنگ عایق حرارتی نانولوکس با به کارگیری نانو مواد در فرمولاسیون رنگ و ایجاد یک رنگ درجه یک و با کیفیت، یک روش برای ایجاد حالتی عایق در مکان های گوناگون می باشد.

وی ادامه داد: این رنگ بر طبق اصول محافظت از گرما برای طولانی مدت ساخته شده و اثر کلی آن به اینگونه است که هوا در تخلخل موجود در نانو مواد به کار گرفته شده در ترکیب رنگ محبوس می شود و سبب بروز ویژگی عایق شدن این محصول گشته است.

مهمان دوست با اشاره به ویژگی های این محصول، افزود: رنگ تولیدی دارای چسبندگی بالا است که احتمال جدا شدن از سطح ، ورق شدگی و ریختگی را به حداقل می رساند، همچنین ضد UV بوده و انتقال گرما با تابش که از نور UV خورشید حاصل می شود را کاهش می دهد.

دبیر اتحادیه شیمی ایران، اظهار داشت: پایداری بالا در شرایط مختلف جوی، بی ضرر بودن برای محیط و انسان به دلیل نداشتن مواد سرطان زا، قابلیت شستشو، خشک شدن سریعتر نسبت به رنگ های معمولی و قابلیت اضافه کردن رنگدانه های پایه آب جهت تبدیل به رنگ های متنوع از جمله ویژگی های دیگر این رنگ است.

دبیر انجمن شیمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: این محصول همچنین می تواند در نمای بیرون ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد که سبب بازتابش نور خورشید، حفظ و زیبایی نما می شود.

وی اظهار داشت: برای تولید و انجام آزمایشات گوناگون این محصول از آزمایشگاه های شیمی دانشگاه حکیم سبزواری و کمک های بسیار گروه شیمی به ویژه دکتر بهنام مهدوی سرپرست گروه تحقیقاتی ، دکتر اسماعیل رضایی سرشت و مدیر گروه شیمی دکتر حامد اکبرزاده استفاده شده است.

مهماندوست با تاکید بر اینکه این رنگ مطابق استاندارد های ایران تولید شده است و قابلیت رقابت از لحاظ قیمت و کیفیت با رنگ های معمولی موجود در بازار را دارد، گفت: در حال حاضر تولیدات این شرکت به صورت ماهانه یک تن می باشد که در بسته بندی های ۴ کیلویی با برند NANO LUX به بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی این شرکت عدم توانایی در خرید یک دستگاه مورد نیاز است، ادامه داد: این مشکل سبب شده برای تولید این رنگ از کارخانه همکار در مشهد استفاده شود که سبب کاهش سوددهی و زمان بر بودن پروسه تولید می شود.

دبیر اتحادیه شیمی ایران با اشاره به اینکه  این شرکت در آینده نزدیک شرکت قصد راه اندازی خط تولید رنگ های تزئینی جدید با زمینه اشتغالزایی حدود ۵۰ نفر را در شهرستان سبزواردارد، افزود: شرکت نانو پژوهان حکیم از نهاد های سرمایه گذار در سطح شهرستان جهت سرمایه گذاری برای راه اندازی کامل خط تولید این رنگ دعوت می کند.

گفتنی است این دستاورد فناور توسط دکتر ستاری  معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع درنمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار کشور رونمایی شد.شرکت نانو پژوهان حکیم متشکل از دانشجویان رشته شیمی دانشگاه حکیم سبزواری (محمد مهماندوست، مهناز علی نژاد، محمد جواد سلیمانی و فرناز فتاحیان) است.