بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در  سومین گزارش به سراغ دکتر حامد ادب مدیرگروه آموزشی آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی  دانشگاه حکیم سبزواری  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.Adab

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

تعداد مقالات علمی، پژوهشی داخلی و خارجی چاپ شده در گروه آموزشی آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی۶۹ عنوان مقاله می باشد. همچنین یک کتاب در سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی (سمت) در سال گذشته نیز به چاپ رسیده است.

 در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

از گروه آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی تعداد ۱۴ دانشجوی ارشد که در این میان تعدادی با رتبه های تک رقمی و ۱ دانشجوی دکتری در سال تحصیلی گذشته پذیرفته شده اند. همچنین این گروه از ابتدای شکل گیری موفق به فارغ التحصیل نمودن ۱۴ دوره دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی و ۸ دوره اقلیم شناسی کاربردی شده است. لازم به ذکر است در این گروه آموزشی، پذیرش اولین دوره دکتری آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی در سطح دانشگاه های استانهای خراسان انجام شده است.همچنین اولین فارغ التحصیل دکتری ژئومورفولوژی در سطح دانشگاه های استان های خراسان،در این گروه آموزشی بوده است. این امر مهم با حمایت های معاونت محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی و حضور اساتید توانمند درگروه آموزشی آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی میسرشده است.

تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و …بیان کنید؟

۳ عضو هیات علمی دارای مدرک دکتری ژئومورفولوژی، ۵ عضو هیات علمی با مدرک دکتری آب و هواشناسی و ۱ عضو هیات علمی دارای مدرک دکتری سنجش از دور به طور تمام وقت در گروه آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی مشغول می باشند. از این تعداد دو نفر دانشیار و هفت نفر استادیار می باشد.

امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

ایجاد آزمایشگاه تحقیقاتی جغرافیای طبیعی با توجه به حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کاربردی نمودن موضوعات در دستور کار قرار دارد. این مهم با حمایت های ریاست محترم دانشگاه، معاونت محترم مالی و اداری و معاونت محترم پژوهشی و فن آوری دانشگاه و با خریدتجهیزات ودستگاههای تخصصی و مرتبط با آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی از قبیل: GPS تک فرکانسه و دستی،دستگاهPR2، Automatic cone micro-penetrometer، اوگرهای دستی و بنزینی، نمونه گیرهای دست خورده و دست نخورده خاک، دستگاه نفوذ پذیری خاک با بار متغیرو ….در حال انجام است.فضای امکانات وتجهیزات آموزشی نیز مطلوب می باشد.با توجه به نیازسنجی های جامعه،بحث گسترش رشته های نوین و بین رشته ای (رشته سنجش از دور-پردازش تصاویر ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی) و با حمایت های معاونت محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی مورد تاکید این گروه آموزشی است.

۵پروژه های ارتباط با صنعت گروه شما در سال گذشته چگونه بوده است؟

گروه آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی حضور فعالی در جذب طرح‌های ارتباط با صنعت داشته است. سه طرح ارتباط با صنعت با مدیریت جهادکشاورزی شهرستان های سبزوار و جغتای و مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهر مشهدبه مرحله اجرا و کاربردی رسیده است.

تعداد ارتباطات بین المللی و فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

 در راستای سند چشم انداز دانشگاه حکیم سبزواری در افق ۱۴۰۴، تشویق دانشجویان مستعد دکتری آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی جهت استفاده از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور نیز در گروه انجام می شود. اعزام یکی از دانشجویان دکتری ژئومورفولوژی برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه رم ۳، کشور ایتالیا در سال گذشته انجام گردید. همچنین تلاش هایی جهت ارتباطات بین المللی پژوهش محور با سایر مراکز و دانشگاه های خارج از کشور در حال انجام است.

 روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشگاه حکیم سبزواری موفقیت‌های قابل توجهی را در حوزه پژوهشی و جذب طرح‌های ارتباط با صنعت در سالهای اخیر داشته است، که عملکرد گروه آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی در بخش پژوهشی و جذب طرح‌های ‌تحقیقاتی‌کاربردی از دستگاه‌های اجرایی مطلوب بوده است. همچنین دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی دانشگاه حکیم سبزواری عنوان استعداد برتر دانشگاه های استان را از سوی بنیاد ملی نخبگان کسب کرد.

سخن پایانی

گروه آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی دانشگاه حکیم سبزواری از با سابقه ترین گروه های آموزشی جغرافیای کشور (هشتمین گروه آموزشی جغرافیای کشور) محسوب می گردد، و دارای پتانسیل بالقوه و شرایط مناسب آموزشی و پژوهشی در تربیت نیروهای متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی می باشد.فرصت را مغتنم شمرده و از پژوهشگران و دانشجویان علوم فنی، مهندسی و علوم پایه علاقه مند به مطالعات بین رشته ای مرتبط با آب و هواشناسی (معماری، پزشکی، انرژی، زیستی و …) و ژئومورفولوژی (هیدروژئومورفولوژی، مدیریت محیط، مخاطرات و …) برای همکاری با این گروه دعوت به عمل می آید.