بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه:قسمت چهارم/گروه معماری

بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در چهارمین گزارش به سراغ  مهندس اباصلت عسکری مدیر گروه معماری  دانشگاه حکیم سبزواری  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.
abasalt_askari
 

۱ – با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

در سال گذشته با توجه به مامور به تحصیل بودن ۳ عضو هیات علمی و محدودیت در نشریات علمی پژوهشی و آی اس آی، چهار مقاله علمی پژوهشی توسط اعضا به چاپ رسیده و بیش از ۴۰ مقاله در همایش های ملی و بین المللی ارایه شده که سرانه تولید مقاله با توجه به وضع موجود به ازای هر استاد ۱مقاله علمی پژوهشی و ۱۰ مقاله همایشی می باشد.

  1. تعداد ارتباطات بین المللی و فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

خوشبختانه گروه معماری( با همکاری گروه مرمت ) اقدامات موثری در راستای ایجاد ارتباطات بین المللی و تبادلات علمی انجام داده که مهمترین آن اخذ مجوز نشریه به زبان انگلیسی با اعضای هیات تحریریه از چندین دانشگاه معتبر بین المللی باشد.

  1. پروژه های ارتباط با صنعت گروه خود را نام ببرید؟

طبق روال سالهای گذشته اعضای گروه معماری در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و با عقد سه قرارداد به مبلغ بیش از ۷۶ میلیون تومان کماکان جز گروه های سرآمد دانشگاه در این زمینه می باشد.

  1. در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

با توجه به تمامی محدودیت های موجود در گروه معماری از سال ۹۳ که اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد معماری فارغ التحصیل شده اند هر سال یک نفر قبولی در آزمون دکتری داشته ایم که با توجه به محدودیت پذیرش در این مقطع در رشته معماری موفقیت در خور توجهی می باشد. همچنین در سال گذشته ۱۰ نفراز دانشجویان کارشناسی پیوسته معماری در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های معتبردولتی پذیرفته شده اند.

  1. تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و … بیان کنید؟

 در سال گذشته تعداد اعضای فعال در گروه ۴ نفر بوده که از این تعداد ۳ نفر استادیار و یک نفر  مربی می باشد که با توجه به پایان ماموریت تحصیلی همکاران در ترم جاری ۳  استاد یار دیگر  به گروه اضافه خواهد شدکه ان شالله شتاب بیشتر حرکت علمی گروه را در پی خواهد داشت.

  1. امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

وجود ۸ آتلیه معماری به همراه ۳ کلاس تئوری، آرشیو اسناد و مدارک ،آتلیه عکاسی وکارگاه مصالح و ساخت بعنوان فضاهای اصلی آموزشی گروه می باشد.همچنین با توجه به رویکرد پژوهشی برخی از همکاران در حوزه انرژی تجهیزات مناسبی دراین خصوص خریداری شده که با تصویب رشته معماری و انرژی به طور حتم بستر لازم برای انجام  پژوهش های بیشتر را فراهم می آورد.

  1. روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه با چشم اندازپیش بینی شده برای دانشگاه و نگاه برنامه محور حاکم برمدیریت دانشگاه، در کلیه شاخص ها پیشرفت های چشمگیری رخ داده که نوید بخش آینده ای بهتر برای خانواده بزرگ دانشگاه حکیم سبزواری می باشد.

  1. سخن پایانی

معماری عینی ترین نمود فرهنگی هرجامعه می باشد و با توجه به ماهیت میان رشته ای آن، حوزه تاثیر فراوانی را در پی خواهد داشت. امید است با نگاه برنامه محورحاکم بر دانشگاه؛ ضرورت و اهمیت این تخصص بیشتردر نظرگرفته شود تا بسترلازم برای انجام خدمات کاربردی و موثر به دانشگاه و حتی شهرسبزوار در قالب قرارداد های ارتباط با صنعت و جامعه مهیا گردد.