برگزاري همايش بزرگداشت بيهقي در دانشگاه

به مناسبت اوّل آبان، روز ملّی بزرگداشت بیهقی، همایش ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی،نگارنده کتاب سترگ تاریخ بیهقي روز چهارشنبه اوّل آبان ۱۳۹۲،توسط دانشگاه حکیم سبزواری و با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی سبزوار برگزار شد.

___

در ابتداي مراسم پس از تلاوت کلام ا… مجيد، سرود سبزوار و نماهنگ همايش براي حضار پخش گرديد.

سپس آقاي دکتر زنگنه اسدي، معاون پژوهشي دانشگاه به نيابت از رياست دانشگاه ضمن عرض خير مقدم به حاضران در همايش خصوصاً اعضاي شوراي اسلامي شهر سبزوار و شهردار محترم که در برگزاري همايش بيهقي، همت وافر داشتند، تشکر نمود و با اشاره به رسالت دانشگاه در برگزاري چنين همايش ها و گردهما يي هايي، ابراز اميدواري کرد که با تلاش بيشتر در راستاي شناساندن و معرفي بزرگان ادب و علم سبزوار، بيش از پيش در سطح جامعه مورد توجه عمومي قرار گيرند.

___

آقاي مهدي مقصودي، عضو و مسئول امور فرهنگي شوراي اسلامي سبزوار به عنوان سخنران بعدي همايش با تشکر از زحمات دکتر علوي مقدم و دانشگاه حکيم در برگزاري همايش بيهقي، ابراز اميدواري کرد که با توجه به شروع به کار دوره جديد شورا، اين گونه همايش ها در سال هاي بعد با شکوه بيشتر و گستره بيشتر برگزار گردد.

وي همچنين با اعلام خبري براي محققان شهرستان عنوان کرد که شوراي اسلامي شهر سبزوار از تحقيقات ، پايان نامه هاي دانشجويي و پژوهش هاي برتر شهرستان در خصوص معرفي و شناساندن بزرگان عرصه علوم و ادب و فرهنگ سبزوار حمايت مادي و معنوي خواهد کرد.

___

دکتر مهيار علوي مقدم، دبير علمي همايش نيز در سخناني ضمن تشکر ويژه از قبول دعوت آقاي محمد خاني، معاون فرهنگي و بين الملل مؤسسه شهر کتاب که از مهر ماه گذشته به مدت يکسال سلسله مباحث درس گفتارهاي بيهقي را با ايجاد نشست ها و برگزاري جلسات تخصصي، راه اندازي نمودند، از همکاري و حمايت هاي بي شائبه شهرداري و شوراي اسلامي سبزوار نيز تشکر ويژه نمود و با بيان اينکه برگزاري اين همايش چهارمين دوره آن مي باشد در خصوص مقالات رسيده گفت:

” عليرغم عدم وجود زمان کافي و تبليغات محدود، پس از اعلام برگزاري همايش تعداد ۱۲۰ چکيده مقاله به دبيرخانه ارسال گرديد که پس از داوري آثار در شوراي علمي، ۱۱۰ مقاله برگزيده شده و در کتاب الکترونيک در خلال برنامه هاي اجرايي همايش، رونمايي مي گردد.”

___

سپس آقاي علي اصغر محمد خاني، معاون فرهنگي و بين الملل مؤسسه شهر کتاب و مهمان ويژه همايش، ضمن قدرداني از عوامل برگزار کننده، ابراز اميدواري کرد که اين گونه همايش ها از حالت تبليغي خارج شده و بيشتر جنبه عملي در خصوص معرفي بزرگان حوزه ادب ايران زمين پيدا کند.

ايشان همچنين با اشاره به برگزاري سلسله مباحث درس گفتار ها در خصوص برخي بزرگان ادبيات مانند حافظ و سعدي و فردوسي، انجام اين کار را براي مورخ و اديب بزرگ ابوالفضل بيهقي به عنوان کاري مشکل و تخصصي دانست که از مهر ماه ۹۱ تا مهر ماه ۹۲ به مدت يکسال به درازا کشيد ولي بهره وري از آن را بسيار مفيد فايده دانست.

آقاي محمد خاني همچنين تحليل روايت هاي بيهقي، ادبيات و تاريخ در کتاب بيهقي، نثر بيهقي، وقايع نگاري و خردگرايي در تاريخ بيهقي را از جمله مباحث طرح شده در سلسله درس گفتارهاي برگزار شده عنوان کرد.

___

افزون بر برگزاری سخنرانی های علمی و پژوهشی توسط استادان و پژوهشگران دانشگاهی، برنامه های موسیقی سنّتی و نمایشنامه نيز اجرا شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

___

شايان ذکر است که همايش در ۲ مقطع صبح (در تالار استاد شريعتي دانشگاه  و بعد از ظهر با همکاري شهرداري و شوراي اسلامي سبزوار در تالار کاشفي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار با برنامه هاي متنوع علمي و فرهنگي برگزار گرديد.