دومین همایش معرفی رشته های دانشگاهی با حضور معاون سازمان سنجش برگزار شد

پس از استقبال کم نظیر متقاضیان ورود به دانشگاه ها از برگزاری اولین همایش معرفی رشته های دانشگاهی در تابستان ۱۳۹۳، دومین همایش معرفی رشته های دانشگاهی ویژه متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، پنج شنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۴ با حضور معاون سازمان سنجش آموزش عالی کشور و کارشناسان و اساتید خبره در تالار استاد محمد تقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

معاون مرکز آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور در این همایش گفت: در آزمون سراسری امسال به علت وجود صندلی های خالی شانس قبولی در گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی – فیزیک تا ۲۶۰ درصد افزایش یافته است.
 محمود بسطامی در حضور قبول شدگان کنکور افزود: هم اکنون ۱۳ هزار صندلی خالی در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه آزمایشی ریاضی و بیش از ۱۰۰ هزار صندلی خالی در رشته های مربوط به گروه علوم انسانی وجود دارد.
وی اظهار کرد: در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۲۸۰ هزار ظرفیت پذیرش وجود دارد در حالی که ۱۶۷ هزار داوطلب شرکت داشتند و در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۲۱۹ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو وجود دارد در حالی که ۱۶۰ هزار داوطلب شرکت داشتند.
وی گفت: این در حالی است که در گروه آزمایشی علوم تجربی ۲۲۷ هزار ظرفیت پذیرش وجود دارد و تعداد داوطلبان شرکت کننده در این گروه ۴۵۲ هزار نفر بود.
وی همچنین به داوطلبان آزمون سراسری توصیه کرد با مطالعه و آگاهی کامل و در صورت نیاز با مشاوره با کارشناس برای انتخاب رشته اقدام کنند.
بسطامی به ضرورت آگاهی بیشتر داوطلبان با فرآینده انتخاب رشته اشاره کرد و افزود: امیدواریم با رای زنی با آموزش و پرورش در سال های آتی دست کم دو واحد درسی در مقطع متوسطه را به انتخاب رشته های دانشگاهی اختصاص دهند.
وی همچنین به تاثیر سوابق آموزشی و تحصیلی در آزمون سراسری اشاره کرد و گفت: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون تا ۲۵ درصد می باشد و تلاش می شود در سال های آینده تاثیر سوابق تحصیلی و آموزشی در آزمون سراسری تا ۸۵ درصد افزایش یابد.

*****

رییس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این همایش ضمن معرفی این دانشگاه افزود: دانشگاه حکیم سبزواری در سال ۱۳۶۶ با عنوان دانشگاه تربیت معلم سبزوار به صورت شعبه ای از دانشگاه تربیت معلم تهران تاسیس شد که در سال ۱۳۶۸ با تصویب وزارت علوم به طور مستقل به کار خود ادامه داد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به دانشگاه حکیم سبزواری تغییر نام یافت.
دکتر حدادنیا افزود: دانشگاه حکیم سبزواری در حال حاضر با ده دانشکده دارای حدود ۹ هزار دانشجو در ۱۱۵ کد رشته تحصیلی می باشد همچنین حدود ۲۵۰ عضو هیات علمی در ۳۲ رشته تحصیلی وظیفه آموزش به دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را بر عهده دارند.
رئیس دانشگاه همچنین اضافه کرد: نزدیک به سه دهه تلاش، منجر به توسعه کمی و کیفی آموزش ها در این دانشگاه شده به گونه ای که امروز دانشگاه حکیم سبزواری در آستانه یک جهش بلند در زمینه های پژوهشی و فناوری قرار گرفته است.
وی با اشاره به نقش اساسی نیروی انسانی در ارتقای سطح کیفی دانشگاه و همچنین سیاست های جدید این مرکز در راستای جذب نخبگان دانش آموزی گفت: دانشگاه حکیم همپای دیگر دانشگاه های مادر از جمله دانشگاه صنعتی شریف، امیر کبیر به دانش آموزانی که با رتبه زیر ۱۰۰ پذیرش شوند ماهانه تا دو سال هزینه ۵ میلیون ریالی پرداخت خواهد کرد.
براساس آیین نامه های موجود دانشگاه، دانشجویان برتر در بیش از ۱۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و ۷۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بدون ازمون به مقطع بالاتر راه پیدا می کنند.
وی به موفقیت دانشجویان در آزمون های مختلف اشاره کرد و کسب رتبه برتر کشوری دانشجویان کارشناسی ارشد در گروه فیزیک، در گروه زبان انگلیسی رتبه ششم کشوری، گروه های ریاضی و جغرافیا تربه هشتم و در گروه ادبیات فارسی رتبه دهم کشوری را از جمله این موفقیت های بیان کرد.
رئیس دانشگاه ادامه داد: حمایت از طرح های دانشجویی و اعزام دانشجویان دکتری به خارج از کشور جهت فرصت مطالعاتی از جمله اقداماتی است که در جهت افزایش سطح کیفی آموزش و پژوهش دانشگاه در حال انجام است که در این راستا یکی از سیاست های جدید دانشگاه اعطای پژوهانه (گرنت پژوهشی) ویژه دانشجویان استعداد درخشان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
وی وجود تعداد زیادی آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی را بستر مناسبی برای رشد دانشجویان در انجام امور پژوهشی بدون وابستگی به سایر مراکز پژوهشی بیان کرد و گفت: در برنامه ریزی جدید دانشگاه پیوستن به شبکه آزمایشگاهی کشور و تجهیز آزماشگاه های تحقیقاتی سبب شده تا فرآیند های پژوهشی با سرعت و کیفیت بهرتی اجرا گردد.
دکتر حداد نیا راه اندازی مرکز رشد دانشگاه، خدمتی نو در عرصه کارآفرینی عنوان کرد و گفت: با توجه به سیاست های اخیر دانشگاه فعالیت این مرکز آغاز شده و با سرعت مراحل تکامل و گسترش خود را طی می کند.
وی اضافه کرد: تمامی تلاش های اخیر سبب شده تا دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه بندی جدید در بین دانشگاه های کشور با ارتقاء شاخص ها مواجه شود و از رتبه ۵۷ به رتبه ۴۲ ارتقاء رتبه پیدا کند که برنامه ریزی های انجام شده در سال اخیر و تهیه نقشه راه دانشگاه مسیر برای رسیدن به رتبه ۲۵ در بین دانشگاه های کشور مشخص نموده است.

*****

همچنین در این همایش آقایان دکتر کروجی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر بینش، مدیر اداره آموزش و پرورش سبزوار و تنی چند از اساتید و کارشناسان متخصص در حوزه های علوم مختلف به معرفی رشته های تحصیلی و تشریح وضعیت تحصیل و آموزش در این رشته ها در دانشگاه ها پرداخته و در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار و دانش آموزان سئوالات خود را در باب مسائل و موضوعات ارائه شده، مطرح نمودند.
 

slideshow