به مناسبت سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی از کتاب “روایت ناتمام؛ قدرت منطقه‌ای ایران در نیم قرن اخیر” با حضور دکتر امیرحسین وزیریان؛ نویسنده کتاب، دکتر زنگنه اسدی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام ایمانی خواه مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری و استادان و دانشجویان رونمایی شد.

همچنین در این مراسم به همت انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی با همکاری کتابخانه مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری در سالن همایش دانشکده نفت  برگزار شد، کتابشناسی منابع لاتین و فارسی در پیوند با سردار سلیمانی و محور مقاومت توسط خانم ها ایزدی و اسدالله پور کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه ارائه شد.

افزایش کنش‌گری جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه از سال ۲۰۰۵ در قالب ایجاد ائتلاف موسوم به محور مقاومت همراه با نمایش قدرت در عراق، سوریه، لبنان و یمن موجب مطرح شدن ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای شده است. این نمایش قدرت مرهون موقعیت و ویژگی‌های منحصربه فرد داخلی در کنار تاثیر پذیری از رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

این نوشتار با بهره‌گیری از روش تحلیلی-توصیفی مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی در پی پاسخ به این پرسش است که نقش مولفه‌های قدرت ملی در افزایش قدرت و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران چه بوده است؟

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد چهار متغیر موقعیت جغرافیایی (ژئوپلیتیکی-ژئواکونومیکی)، مولفه‌های اقتصادی (نرخ رشد اقتصادی، درآمدهای نفتی، تولید ناخالص داخلی، سرانه تولید ناخالص داخلی، صادرات و واردات)، مولفه قدرت نظامی (استراتژی، هزینه‌ها، تجهیزات نظامی و نقش سپاه پاسداران در سیاست‌های منطقه‌ای) و اتخاذ هویت اسلام شیعی تاثیر مهمی در افزایش ضریب نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران داشته است.