چهاردهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار طی روزهای سوم و چهارم خردادماه ۱۴۰۲ با همکاری انجمن ملی مهندسی شیمی ایران در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.

رئیس دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر اجرایی این مسابقات با اعلام این خبر به روابط عمومی دانشگاه گفت: مسابقات کمیکار به ‌منظور بهبود درک دانشجویان از دروس تئوری دانشگاهی (به‌صورت تخصصی) و با هدف پیدا کردن سوخت‌های سازگار با محیط‌زیست به‌عنوان جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی، هر ساله در میان دانشجویان رشتۀ مهندسی شیمی و رشته‌های مرتبط (شیمی محض ، شیمی کاربردی ، مهندسی نفت  و مهندسی پلیمر ) در سطح کشوری و جهانی برگزار می‌شود.

دکتر سید محمد مهدی نوری افزود: در  حال حاضر با توجه به بهبود سطح برگزاری این مسابقات، امکان حضور دانشجویان رشته‌های مهندسی برق و مهندسی مکانیک نیز در این مسابقات  فراهم شده که در نهایت کمیکار را به فعالیتی بین‌رشته‌ای تبدیل کرده است.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره مسابقات کشوری کمیکار ادامه داد: در مسابقات کمیکار، میزان مسافتی که ماشین‌ها طی می کنند و نیز مقدار باری که در این مسیر جابجا می شود، تا روز مسابقه مشخص نمی‌گردد؛ بنابراین دانشجویان خلاق و طراح باید پس از اعلام این دو مقدار قبل از شروع مسابقه، طبق محاسباتی که ازقبل انجام داده اند مقادیر مورد نیاز مواد نیروی پیشرانه و بالاخص ترمز را به ماشین تزریق  می کنند. نیروی پیشرانۀ این خودروها باید یک مادۀ شیمیایی باشد که محیط‌زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا مایع دیده شدنی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آن‌ها به کار نرفته باشد.

سایت همایش