سبزوار- ایرنا- خانه تاریخ سبزوار در محل خانه تاریخی ترشیزی این شهر روز چهارشنبه با حضور مسوولان شهری راه‌اندازی شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار در آیین گشایش خانه تاریخ سبزوار افزود: یکی از رویکردهای خانه تاریخ این شهر پژوهش، حفظ و نگهداری اسناد تاریخی است.

مهدی مقصودی ادامه داد: در برخی حوزه‌ها همچون آیین‌های مذهبی و تاریخی، پیشینه هندبال در سبزوار و تاریخ برخی سازمانها و نهادهای اداری و اقدامات آنها در این شهر هیچ کتاب و اثری منتشر نشده است که از رهگذر راه اندازی خانه تاریخ می توان به این مهم دست یافت.

وی اضافه کرد: به منظور حمایت و سوق دادن پایان‌نامه های دانشگاهی به مسائل شهری، فرهنگی و هویتی تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و شورای اسلامی شهر با دانشگاههای شهرستان امضا می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: این شهرستان با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مسیر جاده تهران -مشهد آن طور که شایسته و بایسته است نتوانسته از ظرفیتهای بی نظیر گردشگری خود استفاده کند.

عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: سبزوار از محدود شهرهای کشور است که خانه تاریخ در آن با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری و شورای اسلامی شهر فعال شده است.

دکتر علی یحیایی افزود: خانه تاریخ سبزوار متولی پژوهش تاریخ اجتماعی و رسیدگی به پژوهش‌های سبزوار و منطقه خراسان است و همچنین در این خانه تاریخی آثار اهدایی مردم و نهادهای اداری به طورت طبقه بندی نگهداری خواهد شد.

در پایان این مراسم، دانشگاه حکیم سبزواری ۲ سکه مربوط به دوره سربداران و شاه طهماسب دوم صفوی را که نزد دانشگاه به امانت بود به موزه شهر سبزوار تحویل داد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی است که با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ موزه، جاذبه های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.