تعاملات بینادانشگاهی: استادان دانشگاه از فرصت های مطالعاتی خود می گویند

امروزه اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی با سایر مراکز علمی  بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای این مهم اقدام به احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی کرده است، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند.  از جمله این افراد دکتر سمانه سادات سجادی، عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه حکیم سبزواری است که امسال فرصت مطالعاتی تحقیقاتی  خود را در دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده است. با وی گفتگویی در این خصوص داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 
*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
با سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید. بنده تحصیلات خود در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب در دانشکده­ های مهندسی برق و مهندسی مکانیک گذرانده ­ام. دوره دکتری خود را در دانشکده مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد در گرایش کنترل در سال ۹۴ به اتمام رسانده و از آن تاریخ به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به خدمت می­ باشم.
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در تابستان امسال، لطفا درباره این فرصت، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
در تابستان امسال فرصت مطالعاتی کوتاه مدت داخلی را در آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم­های کنترل غیرخطی و هایبرید دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد زیر نظر دکتر ناصر پریز استاد تمام و دکتر علی کریم­پور دانشیار دانشکده مهندسی برق- گروه کنترل سپری کردم. در این مدت در زمینه “طراحی کنترل­کننده مدل پیش­بین غیرخطی (Nonlinear Model Predictive Control) جهت پیاده­سازی بر روی سیستم­های سوییچ غیرخطی” پژوهش ارزنده­ای انجام شد. در بسیاری از سیستم های کنترلی معیارهای عملکردی (تابعی­های هدف) مختلفی در نظر گرفته می­شوند. این معیارهای عملکردی می­توانند مربوط به حالت­ها یا زمان در یک پروسه باشند. به عنوان مثال در نیروگاه قدرت قیمت انرژی تولید شده مطابق یک الگوی خاص در طول روز تغییر می کند و بنابراین براساس آن وزن­های مختلفی روی حالت­ها و ورودی­ها انتخاب می­شوند. چنین مسائلی را می­توان با سوییچ کردن بین کنترل­کننده­های مختلف در نظر گرفت که هر کدام از آن کنترل­ کننده­ ها بر اساس یکی از تابعی­های هدف مورد نظر محاسبه می­شوند. موضوع ذکر شده جزو جدیدترین و پراستنادترین موضوعات پژوهشی و کاربردی در زمینه سیستم­های کنترل غیرخطی در مهندسی کنترل می­باشد. حاصل این تحقیق  منجر به استخراج یک مقاله پژوهشی گردید که به مجله “Optimal Control Applications and Methods” از انتشارات Wiley دارای impact factor:1.558 و جزو ژورنال­های Q2 در SJR ، ارسال شده و در مرحله داوری دوم می­باشد.
 
 *این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
سومین فرصت مطالعاتی. فرصت مطالعاتی ۲ ساله در پژوهشکده راکتور سازمان انرژی اتمی ایران و فرصت مطالعاتی ۶ ماهه در دانشگاه NTU کشور سنگاپور.
 
* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی  برای اساتید را چگونه تبیین می کنید؟
فرصت مطالعاتی چه در داخل و چه در خارج کشور فرصتی ارزشمند و بی نظیر در جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اساتید به شمار می­ رود. در حقیقت فرصتی فراهم می­آید که عضو هیات علمی با انرژی بیشتر در کنار محققان برجسته رشته تخصصی خود فعالیت­های پژوهشی مشترکی را در موضوعات به روز و پر کاربرد پیش ببرد.
 
* حرف پایانی
از مجموعه مدیریت دانشگاه و بخصوص معاونت محترم پژوهشی که این فرصت را در اختیار اعضای هیات علمی گذاشته اند کمال تشکر را دارم.