امروزه اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی با سایر مراکز علمی  بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای این مهم اقدام به احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی کرده است، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند.  از جمله این افراد دکتر محمد مهدی نوری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری است که امسال فرصت مطالعاتی تحقیقاتی  خود را در دانشگاه  صنعتی امیرکبیر گذرانده است. با وی گفتگویی در این خصوص داشته ایم که در ادامه می خوانید.
 
*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
من سید محمد مهدی نوری هستم استادیار گروه مهندسی شیمی. کارشناسی خود را در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه رازی در سال ۸۴ به پایان رسانده ام و دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گذرانده ام و از سال ۹۳ به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی افتخار همکاری داشته ام.
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در تابستان امسال، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
فرصت مطالعاتی امسال را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری آقای دکتر آل ابراهیم استاد گروه مهندسی شیمی گذراندم. البته این همکاری در تمام سال وجود دارد و به صورت طرح مشترک و همچنین مشاوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارهای مشترک با ایشان که استاد راهنمای دوره ارشد و دکتری اینجانب بوده اند وجود دارد.
 پروژه ای که در این تابستان در حال پیگیری بوده است بررسی واکنش اکسیداسیون کاتالیستی منوکسید کربن بود. که فاز انجام آزمایشات در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت با توجه به امکانات آن دانشکده به خوبی انجام گرفت و نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.
*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
اولین فرصت بوده است.
 * لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
با توجه به پیشرفت سریع علم نیاز اساتید به ارتباط با دانشگاه های برتر بسیار احساس می شود و این فرصت ها گام موثری در جهت این هدف می باشد.
شما اختصاص گرنت  پژوهشی و  ایجاد فرصت های تحقیقاتی  برای اساتید را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه در عموم رشته های مهندسی و علوم پایه جهت انجام طرح های پژوهشی نیاز به خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است راه اندازی گرنت گام موثری در جهت تسریع انجام پروژه ها است.
حرف پایانی:
امیدوارم  دانشگاه حکیم سبزواری با تلاش همه همکاران و دانشجویان به رتبه مناسبی در زمینه های آموزشی و پژوهشی و پرورش فارغ التحصیلان متخصص و متعهد دست یابد و از تلاشهای مجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه  کمال امتنان را دارم.