همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری درباره اهمیت یک انتخاب رشته درست و راز و رمزهای یک انتخاب رشته موفق  گفت و گویی با دکتر بهمن کروجی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه حکیم سبزواری داشتیم که شرح آن را در ادامه می خوانید:

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطرح کرد:

توجه به علاقه، استعداد و نیاز جامعه؛ رمز موفقیت داوطلبین در انتخاب رشته / امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در منطقه منحصر به فرد است

 معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی با اشاره به اینکه برای داوطلبانی که حدود یک ماه پیش در آزمون سراسری سال ۹۵ شرکت کرده اند، اعلام نتایج اولیه کنکور مساوی است با برداشتن قدمی که که آنها را در مسیرجدید زندگی  قرار می دهد، گفت: داوطلبان عزیز با هر رتبه ای که دست به انتخاب رشته می زنند باید به این نکته توجه کنند که یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی شان را انجام می دهند.

دکتر بهمن کروجی افزود: بی شک این انتخاب، انتخابی که به طور مستقیم در آینده آنها تاثیر گذار است، به همین دلیل توصیه من به داوطلبان این است که با علم، آگاهی و شناخت این کار را انجام بدهند، از فرصتی که برای انتخاب رشته در اختیار آنها گذاشته شده نهایت استفاده را ببرند تا در سال های آینده از این بابت احساس پشیمانی داشته باشند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تاکید بر اهمیت یک انتخاب آگاهانه تصریح کرد: در این بحث، من معتقدم یکی از مهم ترین عوامل، علاقه داوطلبان است. یعنی صرف نظر از فشارهایی که گاها از  طرف خانواده ها و یا دیگران ایجاد می شود ، بهتر است داوطلبان برای انتخاب رشته در درجه اول به قلبشان رجوع کنند و ببیند میزان علاقه آنها به رشته مورد نظر چقدر است.
دکتر کروجی  در ادامه عنوان داشت: در سال های اخیر بیشتر داوطلبان تحت تاثیر جوی که در اطرافشان حاکم است، دست به انتخاب رشته می زنند. به همین دلیل مصرانه می گویم مهم ترین نکته در بحث انتخاب رشته، علاقه فرد دانشجوست و مسائل بعدی یعنی مسائل حرفه ای، اجتماعی و… در رتبه های بعدی قرار می گیرند. چراکه اگر کسی در رشته مورد علاقه اش تحصیل کند، حتما فرد موفقی هم می شود و می تواند برای خودش و جامعه اش ایجاد اشتغال، کار و احترام بکند.

وی افزود:  نکته مهم بعدی در بحث انتخاب رشته، بحث واقع بینی است. متاسفانه بیشتر داوطلبان کنکور بدون واقع بینی دست به انتخاب رشته می زنند. برای مثال بیشتر بچه هایی که در رشته تجربی شرکت می کنند، انتخاب اولشان پزشکی واست. در حالی که قطع به یقین همه نمی توانند وارد این رشته ها شوند و اگر با واقع بینی به این مساله نگاه نکنند انتخاب موفقی نخواهند داشت.

دکتر کروجی با تاکید بر اینکه  امکان مهمان و انتقال دانشجویان روزانه در بسیار موارد ناممکن است و یا با پروسه ی بسیار مشکلی انجام می پذیرد به داوطلبان توصیه کرد در صورتی که علاقه به تحصیل در شهری ندارند به هیچ عنوان رشته های دانشگاه آن شهر را انتخاب نکنند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری جزء دو دانشگاه جامع و مستقل  استان است، یادآور شد: در کشور دانشگاه هایی که به صورت جامع و به شکل مستقل اداره شوند، زیاد نیستند و تقریبا از میان حدود ۱۵۰ دانشگاه کشور یک سوم به صورت مستقل اداره می شوند، که خوشبحتانه سبزوار  جزء معدود شهرستان هایی است که دانشگاه مستقل دارد.

وی با تشریح برخی از  امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری عنوان داشت: امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه حکیم  سبزواری در منطقه منحصر به فرد است.

دکتر کروجی همچنین یادآور شد: در طی دو سال گذشته در بحث پژوهشی در دانشگاه  رشد چشمگیری داشته ایم و سرانه تولید علم و دانش دانشگاه در این سالها  از ۰/۶۷به ۱/۸ارتقاء پیدا کرده است.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲۸ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در کشورهای اروپایی و ژاپن در حال گذراندن فرصت های مطالعاتی و پژوهشی هستند.

دکتر کروجی در ادامه با اشاره به تسهیلات  ویژه در نظر گرفته شده توسط دانشگاه برای رتبه های برتر خاطرنشان کرد: به منظور ترغیب و تشویق دانش آموزان و داوطلبان برتر ورود به دانشگاه ها که در آزمون ورودی امسال رتبه زیر ۱۰۰ را کسب نموده و برای ادامه تحصیل دانشگاه حکیم سبزواری را انتخاب نمایند، علاوه بر خوابگاه و کلیه امکانات رفاهی به مدت ۴ ترم می توانند از کمک هزینه تحصیلی تا سقف ۵ میلیون ریال در هر ماه بهره مند شوند.
وی همچنین اضافه کرد: در همین راستا به رتبه های زیر ۳۰۰ در گروه آموزشی علوم انسانی و زیر ۱۰۰۰در گروه آموزشی علوم تجربی و ریاضی و فنی در صورت انتخاب دانشگاه حکیم سبزواری جهت ادامه تحصیل یک دستگاه لب تاپ  از طرف دانشگاه هدیه داده خواهد شد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین برند دانشگاه حکیم  را دانشجوی کارشناسی عنوان کرد و ادامه داد:ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی در دانشگاه حکیم سبزواری در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ حدود ۲۰۰۰نفر می باشد که از این میان ۸۰ درصد ظرفیت پذیرش را دانشجویان روزانه و ۲۰ درصد را دانشجویان شبانه تشکیل می دهند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه حکیم سبزواری  در خاتمه سخنان خود با آرزوی موفقیت برای همه داوطلبین ورود به دانشگاه ها در سال جاری، از آنها خواست انتخابی آگاهانه آینده روشنی برای خود و کشور رقم بزنند.