جایی برای تربیت بهترین‌ها
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست‌شناس خواهند شد. در واقع هدف از این رشته تربیت کارشناسان و تحلیلگران و متخصصان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. علوم سیاسی یکی از رشته های مطرح و پرطرفدار دانشگاهی در گروه علوم انسانی است. دانشگاه حکیم سبزواری هم در این سال‌ها این رشته را داشته و آن را پروبال داده، تا به امروز که موفقیت دانشجویان این دانشگاه، در کارشناسی ارشد در دوسال گذشته، به درجه‌ای رسیده که توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. در این گفتگو به سراغ «دکتر علی قربانپور دشتکی» سرپرست گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری و عضو هیئت علمی این دانشگاه رفته‌ایم تا درباره این موفقیت مهم گفت‌وگو کنیم
 
 

  • قبل از شروع بحث، در مورد کلیت گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری بفرمایید. رشته نوپایی است یا قدمت دارد؟ تا چه مقطعی دانشجو می‌پذیرید؟

*ازآنجاکه در سیاست‌گذاری جمیع دانشگاه‌های جهان در هزاره نوین، سیاستشان بر این است که گرایش‌های علمی از مطالعات تخصصی محض به سمت مطالعات بینارشته‌ای سوق پیدا کند و خوشبختانه سیاست کنونی وزارت علوم نیز در همین راستاست، ازاین‌ روست که می‌توان گفت رشته علوم سیاسی،با رویکرد اخیر، از اولین رشته‌هایی است که واجد رویکرد بینارشته‌ایاست، بنابرایندرصورتی‌که بر اساس شرایط فعلی جهانی و تحولات متفاوت با دهه‌های پیشین، بازبینی و بازنگری در این رشته در دستور کار قرار بگیردو به تشکیل و تأسیسگ رایش‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی توجه شود، می‌توانآن را در زمره رشته‌های به‌روز و کارآمد به حساب آورد.
در خصوص رشته علوم سیاسی در دانشگاه حکیم باید گفت که این رشته در مهر ۱۳۸۸ توسط آقای دکتر حجازی تأسیس شد و با همکاری جناب دکتر وحید که در آن زمان مدرس گروه معارف بودند، با پذیرش ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی شروع به کار کرد و سپس از استادانی چون خانم دکتر تاجیک، خانم دکتر الوند، خانم دکتر موسوی دعوت به همکاری شد و در حال حاضر گروه علوم سیاسی، در مقطع کارشناسی حدود ۲۰۰ دانشجوی در حال تحصیل و ۵ عضو هیئت‌علمی دارد که علاوه بر دکتر حجازی، دکتر وحید و دکتر موسوی‌فر؛ جناب دکتر کوشکی و این‌جانب نیز همکاری می‌نماییم.
 

  1. امسال و در کنکور کارشناسی ارشد، دانشجویان این گروه، رتبه‌های درخشانی را به دست آوردند. به تفکیک اگر بفرمایید این رتبه‌ها را ممنون خواهم شد.

*بله قبل از اینکه این موارد را اشاره کنم، باید گفت حدوداً سه سال متوالی است که دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری در سطح کشوری رتبه‌آفرینی می‌کنند و رتبه‌های تک‌رقمی کسب می‌کنند. تا آنجا که به خاطر می‌آورم در کنکور ۹۵ تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان علوم سیاسی در کنکور ارشد رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی آورده‌اند مثل آقایان تبریزی،نودهی و فرودی (لیست بقیه قبول‌شدگان در برد علوم سیاسی موجود است) که تمام این‌ها در دانشگاه‌های تهران مشغول به تحصیل‌اند.
در کنکور ارشد ۹۶ نیز،همانند سنوات قبل و حتی شاید به نحوی برجسته‌تر، هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، دانشجویان علوم سیاسی رتبه‌آفرینی کردند. این رتبه آفرینی از رتبه ۱ کشوری، بدون احتساب سهمیه خاصی، شروع می‌شود و به رتبه‌های دورقمی و بعضاً سه‌رقمی می‌رسد. بر اساس کارنامه‌های ارسالی تاکنون، آقای فرهاد شکری فکرت، موفق به کسب رتبه ۱ در گرایش روابط بین‌الملل و رتبه ۵ در گرایش دیپلماسی شده؛ آقای حمید اسداللهی، در مجموعه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، گرایش دیپلماسی کنترل تسلیحات، موفق به کسب رتبه ۲ کشوری و در گرایش مطالعات منطقه‌ای رتبه ۱۲ کشوری شده است. بقیه دانشجویان علوم سیاسی که حائز رتبه برتر تک‌رقمی یا دورقمی شده‌اند و بر اساس آماری که تا کنون به دست ما رسیده است،عبارت‌اند از: آقای ایزانلو (رتبه ۹)،آقای سالاری (رتبه ۱۷)، خانم قنبرچالکی (رتبه ۵۰)، آقای مرادی (رتبه ۶۶)، خانم خلیق و آقای علی‌آبادی (که تا کنون نتوانستیم جهت تأیید دقیق رتبه با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم).
 

  • گروه برنامه خاصی برای آماده‌سازی دانشجویان برای کنکور کارشناسی ارشد داشت؟ یا این مسئله حاصل تلاش خود دانشجوها بود؟

*استادهای محترم گروه، برخلاف بعضی گروه‌های دیگر علوم سیاسی در کشور، گرچه فرصتی نداشتند که کلاس‌های کنکور برای دانشجویان برپا کنند، لیکن منابع درسی خود را با نگاه به منابع ارشد تنظیم و تدریس می‌کردند و سعی می‌کردند با تمرکز بر کنکور ارشد، روند مطالعاتی دانشجویان را هدایت نمایند.
بدون شک این موفقیت را نمی‌توان صرفاً حاصل تلاش استاد یا دانشجو قلمداد کرد. از سویی، نبوغ، تلاش بی‌وقفه و پشتکار این دانشجویان را نمی‌توان نادیده گرفت، از سوی دیگر، نقش استادان پرتلاش علوم سیاسی را نیز نباید بی‌تأثیر دانست. ازاین‌رو جا دارد از این استادهای زحمتکش، تقدیر و تشکر شود: آقای دکتر حجازی، آقای دکتر وحید، خانم دکتر موسوی فر، آقای دکتر کوشکی و آقای دکتر رادمرد (مدرس مدعو).
 

  • از رشته‌های دیگرِ دانشگاه حکیم هم در سال‌های اخیر، دانشجویانی به علوم سیاسی تغییر گرایش داده‌اند و رتبه‌های خوبی هم به دست آورده‌اند. با این دانشجوها هم در ارتباط هستید؟

*همیشه در دفتر کارم دانشجویانی از رشته‌های مختلف مراجعه می‌کنند و با ابراز علاقه‌مندی به رشته علوم سیاسی، متقاضی مشاوره در زمینه ادامه تحصیل در مقطع ارشد هستند ولی به‌طور مشخص، در مقطع کارشناسی، به خاطر نمی‌آورم که دانشجویی از رشته دیگر آمده باشد و شاید اگر باشد، بنده اطلاعی ندارم.
 

  • افق دید شما درباره آینده این رشته، در سبزوار و وضعیت آینده آن در دانشگاه حکیم سبزواری چه طور است؟

*اگر بنا باشد که هر ساله ما قبولی ارشد داشته باشیم حتی با رتبه‌های تک‌رقمی و حاصل این موفقیت را تقدیم دانشگاه‌های دیگر بنماییم و خروجی ما صرفاً همین باشد و بس، با جرئت می‌توانم بگویم هیچ افقی در انتظار ما نیست. «افق» و «چشم‌انداز» زمانی قابل‌بررسی است که بتوانیم دانشجویان نخبه، حاصل دسترنج مجموعه نظام بوروکراسی دانشگاه را در همین دانشگاه و در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب کنیم، آن‌وقت است که می‌توان نشست و از «افق» یا «آینده» سخن گفت. فعلاً چون گروه علوم سیاسی این دانشگاه، فاقد دوره‌های تحصیلات تکمیلی است، آینده و افق همین است که هر سال اتفاق می‌افتد و به جز این،چیز دیگری نخواهد بود.
 

  • با تشکر از فرصتی که در اختیار گذاشتید، اگر نکته‌ای باقی‌مانده یا پیشنهادی دارید که در پرسش‌ها مطرح نشده، بفرمایید
  • این دانشجویان، در اصل نخبگان کشوری و جزء افتخارات دانشگاه حکیم هستندو پیش‌بینی می‌شود که در مقاطع عالی‌تر نیز نبوغ خود را نشان خواهند داد، درحالی‌که سکوی پرتابشان در همین دانشگاه است و سرمایه و ثمره این دانشگاه محسوب می‌شوند . بنابراین در همین راستا، دو پیشنهاد دارم خدمت مسئولین محترم دانشگاه حکیم سبزواری، از جمله ریاست محترم دانشگاه حکیم که بدون شک تلاششان در جهت ارتقاء سطح کیفی دانشگاه، قابل‌تقدیر است و آن اینکه تدابیری اتخاذ فرمایند که دانشجویان فارغ‌التحصیل از این دانشگاه، ارتباطشان با دانشگاه مبدأ (دانشگاه حکیم سبزواری) که سکوی پرتاب خوبی برای آن‌ها بوده را قطع نکنند. چراکه این نوع ارتباطات، هم در ارتقاء دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه تأثیر مثبت خواهد داشت و هم در آینده نه‌چندان دور، می‌توان در برنامه توسعه دانشگاه از آن‌ها به نحوی از انحاء کمک گرفت. راه‌حل ایجاد این ارتباطات، تشکیل «انجمن دانشجویان نخبه فارغ‌التحصیل» در همه گروه‌ها و درعین‌حال دعوت مکرر از آن‌ها، در برنامه‌های مختلف دانشگاهی همراه با تعریف مشوق‌های مادی و معنوی برای آن‌ها. مثلاً خیلی خوب است اگر در اردوی دانشجویان جدیدالورود که مهر هر سال برگزار می‌شود از این دانشجویان در همه دانشکده‌ها دعوت به عمل آید تا هم تجربیات خود را به دانشجویان جدیدالورود و ماقبل انتقال دهند و درعین‌حال حداقل با تقدیم یک لوح تشویق، از آن‌ها تقدیر به عمل آید.پیشنهاد دومم که خاص رشته علوم سیاسی است، این است که در شرایطی که همه شاهدیم بهترین دانشجویانمان را تربیت می‌کنیم و در اختیار دانشگاه‌های دیگر می‌گذاریم، دوره کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف علوم سیاسی را در همین دانشگاه تأسیس نماییم.