در روزهایی که کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار از دیدگاه بسیاری از شهروندان مستلزم داشتن شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است و بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی درصدد پر کردن فرم استخدام و یافتن شغل مناسب هستند، گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه حکیم سبزواری فارغ از دغدغه های پشت میزنشینی و یافتن کار اداری، با استفاده از تخصص خود و با مشاوره اساتید دانشگاه با سرمایه ۲۵۰ هزارتومانی دست به کارآفرینی زدند و نه تنها در مدت کوتاهی میزان محصول تولیدی خود را دوبرابر کرده بلکه توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی را نیز به محصول خود جلب کنند .

در گفتگو با سید محراب صفدری (مسئول گروه) چگونگی اجرایی شدن ایده و تبدیل شدن به کارآفرینی را مورد بررسی قرار دادیم.‏

جرقه خلاقیت و کارآفرینی از چه‌زمانی در تیم دانشجویی شما زده شد؟

از اسفند ۹۶با صحبت های استاد کهن و دیدن کار پژوهشی گروه های مختلف زیستی و همینطور اهمیت کارآفرینی در رشته خود برای پیدا کردن کار مناسب، جرقه این کار در ذهن تیم ما زده شد.

 

کار را چطور آغاز کردید؟ اعضای تیم خود را معرفی کنید.

در آبان ۹۷ شروع به کار کردیم. ابتدا پس از بازدید از مراکز دیگری که این قارچ را تولید می کردند و تحقیق درباره قارچ شروع به فعالیت کردیم.

تیم کامومد از  ۵عضو تشکیل شده:

۱. سید محراب صفدری

۲. سعید قاری

۳. فاطمه حاجی پور

۴. غزل ریوندی

۵. زهرا قره بیات

که همه ی اعضا دانشجوی کارشناسی رشته زیست سلولی ورودی بهمن ۹۶ هستیم.

 

چرا فعالیت در زمینه قارچ را انتخاب کردید؟

قارچ موضوعی است که مربوط به مواد غذایی است و مورد نیاز و مصرف است. ما نیازی به کشورهای دیگر نداریم. می‌توانیم به‌صورت خودکفا در این زمینه فعالیت کنیم و از آنجایی که قارچ در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر می باشد و با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، میت وان برای درمان بیماری ها با هزینه کم از این قارچ استفاده کرد

 

درباره محصولی که تولید کرده اید توضیح دهید.

محلول قارچ کامبوجا یک نوشیدنی پروبیوتیک است و از سیستم گوارشی و ایمنی بدن محافظت می کند. این نوشیدنی مفید، همچنین شامل آنزیم، اسید آمینه، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول است. با این وجود شواهد علمی مبنی بر مغدی بودن این قارچ نیز موجود است.

این قارچ در درمان بیماری های گوارشی و کبدی، اختلالات سیستم ایمنی و سیستم عصبی، دیابت، آسم و …. موثر می باشد.

 

آیا در این راه دانشگاه و اساتید از شما حمایتی داشته است؟

از لحاظ حمایت مالی خیر ولی اساتید خصوصاً دکتر کهن در طی انجام پروژه به تیم ما مشاوره داده اند.

 

 *سود خالص و برگشت سرمایه در تمامی مراحل و فرآیندها از ابتدای تولید تا مرحله عرضه به بازار چه‌میزان است؟

پرورش قارچ سوددهی بالایی دارد به‌شرط آنکه موازین علمی و تخصصی کشت و پرورش آن کامل و صحیح رعایت شود. روشی که می‌توانیم میزان سود خالص را افزایش دهیم به این صورت است که یا باید قیمت فروش را بالاتر ببریم و بازار عرضه بهتری پیدا کنیم، یا با بالابردن کیفیت محصول بازار صادراتی به دست آوریم. روش بعدی کاهش هزینه‌هاست که در مناطقی این موضوع را دیده ایم. در بحث کاهش هزینه‌ها به‌طور مثال یک بار برای همیشه فضا یا ساختمان را تهیه می‌کنیم، یعنی به‌طور مثال زمین بایری داریم که باید دیوار و سقف (حرارتی، صوتی) شود که این موضوع یک بار برای همیشه انجام می‌شود.

 

زمانی که کار خود را آغاز کردید چقدر سرمایه داشتید؟

با مبلغ بسیار کم و چیزی حدود ۲۵۰ هزار تومان

 

درباره فعالیت کاری خود بیشتر توضیح دهید.

تیم ما کار تولید قارچ را از ۲ماه پیش انجام داد (اسفند۹۷) ابتدا پس از خریداری یک لایه از قارچ و با کمترین تجهیزات، توانستیم مرحله اول تولید را با موفقیت پشت سر بگذاریم

 

آیا نوع فعالیت شما موفقیت‌آمیز بوده است؟

بله. در همان تولید اول به نتیجه مورد انتظار رسیدیم و میزان قارچ خود را به دو برابر میزان اولیه رساندیم.

 

حسن و مزایای پرورش قارچ نسبت به تولید دیگر محصولات کشاورزی در چیست؟

کار پرورش قارچ در مقایسه با دیگر انواع فعالیت‌های کشاورزی چندان وقت‌گیر و پرخطر نیست، به همین دلیل افراد می‌توانند در ابتدای شروع به فعالیت  این کار را به‌عنوان شغل دوم خود حساب کنند. از سوی دیگر پرورش قارچ خوراکی در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل اجرا است، در صورتی که توانایی انجام و ادامه این کار را در خود دیدند، می‌توانند کار خود را گسترش دهند

 

توصیه شما به جوانان جویای کار و دانشجویان چیست؟

جوانان و دانشجویان  در رشته زیست شناسی نباید منتظر استخدام و پشت میز نشینی باشند، بلکه باید با آموزش و پشتکار و توکل بر خدا در این عرصه فعالیت کنند و مطمئن باشند که در صورت کار و تلاش در رشته زیست شناسی و خدمت به کشور نتایج مطلوبی به دست خواهند آورد.