دانشگاه حکیم سبزواری، در تلاش برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

 

مقام معظم رهبری در سالیان اخیر جهت گیری کلی کشور را پیشرفت و تعالی اقتصادی تعیین نموده­اند و راهبرد اصلی تحقق آن را اقتصاد مبتنی بر تولید قرار داده­اند. ویژه­تر آنکه امسال هدف گذاری اصلی روی اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی مبتنی بر آن نهاده شده است. دانشگاه حکیم سبزواری نیز خود را مهیای تحقق این هدف مهم نموده است. در این راستا، سه حوزه تمرکز فعالیت­های این دانشگاه به شرح زیر است:

  • آموزش مبتنی بر کارآفرینی و مهارت افزایی: یکی از مهمترین رسالت­های دانشگاه از دیرباز، تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند بوده است. در این راستا تدریس دروس توسط اعضای هیات علمی با نگاه کارآفرینی و توسعه فردی دانشجویان بسیار ضروری است. همچنین برگزاری دوره­ های مکمل مهارت افزایی مانند برگزاری بازدیدهای علمی، برگزاری مسابقات مهارتی، تعریف پایان نامه­ها و رساله­ های نیاز محور، برگزاری رویدادهای فناوری مختلف، راه اندازی مراکز نوآوری شرکتی و غیره در دستور کار دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است. مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه که با حمایت معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است محوریت این فعالیت­ها را بر عهده داشته و فعالیت­های مختلفی به شرح زیر را تعریف نموده و در حال اجرا دارد.
  • توسعه طرح­های پژوهشی ارتباط با جامعه و صنعت: دانشگاه حکیم سبزواری با دارا بودن اعضای هیات علمی توانمند و آشنا با نیازهای جامعه و صنعت، طرح ­های پژوهشی مختلفی را در راستای نیازهای جامعه و صنعت اجرا نموده است و این طرح­ها که توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان در محل آزمایشگاه­های پژوهشی دانشگاه اجرا می­گردد علاوه بر رفع نیازهای جامعه، مقدمه خوبی برای توانمندسازی دانشجویان و ورود آنها به محیط کار خواهد بود. امسال نیز با شدت و تلاش بیشتری این فعالیت­ ها در دانشگاه حکیم سبزواری ادامه و توسعه خواهد یافت و فناوری­های تولید شده توسط اعضای هیات علمی تجاری سازی خواهند شد.
  • حمایت و توسعه شرکت­های فناور و دانش بنیان: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری با سابقه فعالیت حدودا ده ساله، به عنوان قطب اقتصاد دانش بنیان منطقه مطرح است. تعداد ۵ شرکت فعال در این مرکز دارای محصول دانش بنیان بوده و سایر شرکت­های مستقر در این مرکز، تولیدکننده فناوری­ های مختلفی در حوزه مهندسی برق و کامپیوتر، کشاورزی و غیره می­باشند. این مرکز با ارایه خدمات استقرار، ارائه خدمات مشاوره و ارایه کمک­های مالی و تسهیلات بانکی راه را برای رشد ایده­های فناوران هموار نموده است. همچنین با تاکید هیات رئیسه محترم دانشگاه، توسعه کیفی و کمی مرکز رشد در دستور کار قرار گرفته است و فضای فیزیکی مرکز رشد به حدود دو برابر افزایش خواهد یافت. راه ­اندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه نیز که قبلا در هیات امنای دانشگاه مصوب شده است، از اهداف مهم دانشگاه حکیم سبزواری برای تحقق شعار سال می­ باشد.