اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که نمی توان علم را در خلا به دست آورد، همفکری و تضارب عقاید و دیدگاه های مختلف نقش بزرگی در بهبود و ارتقای علمی نسل ها دارد. به همین علت نمی توان نسبت به موضوع اعزام دانشجو و استاد به دیگر کشورها و پذیرش نگاه های تازه ی دیگران- چه دانشجو و چه استاد- به مسایل بی تفاوت بود. باید اعتراف کرد به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری، پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان کشورمان دسترسی کاملی به همه ی منابع علمی و تجهیزاتی در جهان ندارند و برآورده کردن بسیاری از خواسته های علمی آن ها در کشور امکان پذیر نیست. در این میان استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از این فرصت های پزوهشی بهره برده اند. در همین راستا و بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی پای صحبت تعدادی از این اساتید نشسته ایم که در قسمت سوم این گزارش می توانید صحبت های  دکتر بهروز ملکی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری  در  مورد فرصت های مطالعاتی خود که  گذرانده اند را  مشاهده کنید.

۱-لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
اینجانب بهروز ملکی عضو هیئت علمی گروه شیمی هستم. دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت معلم تبریز، دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه بوعلی سینا همدان بودم. از مهر ماه ۱۳۸۷ تاکنون در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان عضو هیئت علمی مشغول فعالیتهای آموزشی و پژوهشی هستم.

۲ – با توجه به گذراندن فرصت مطالعاتی بلندمدت، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده توضیح دهید؟
من فرصت مطالعاتی را در کشور آلمان گذراندم که جزو کشورهای پیشرو در تولید علم و صنعت است. در دانشگاه ریگنسبورگ با همکاری پروفسور اولیور رایزر (رئیس انجمن بین المللی شیمی هتروسیکل) در زمینه سنتز نانوکاتالیستهای عامل دار شده و بکارگیری این کاتالیستها در جهت سنتز ترکیبات آلی، به عنوان بیوسنسور و همینطور در شیمی محیط زیست برای از بین بردن آلودگیهای زیست محیطی، مشغول فعالیت و پژوهش بودم که نتایج حاصل از این فعالیتهای علمی مشترک در آینده نزدیک به چاپ خواهند رسید.

 – ۳ این چندمین فرصت مطالعاتی شما بود؟
اولین فرصت مطالعاتی است.
 – ۴ لزوم استفاده اساتید از این فرصت ها را تبین کنید؟
به نظرم این فرصتها میتواند برای تقویت روحیه جمع گرایی و کار گروهی مشترک که اصولا در ایران خیلی کم به آن پرداخته میشه، کمک کند. اینکه چند استاد به دور از مسائل جانبی بر روی پروژه مشترک همکاری داشته باشند برای پیشرفت علم و به دست آوردن نتایج مطلوب با توجه به چند فکر و ایده متفاوت بسیار تاثیرگذار است. با توجه به مدرن بودن و کامل بودن امکانات پژوهش در برخی از کشورها به دلیل اهمیت تولید علم، استفاده از امکانات کامل برای اساتید دانشگاهها بسیار تاثیرگذار است.

 – ۵ وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های مطالعاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه روند اهمیت به تولید علم چند سالی است در کشور رو به بهبود رفته و به تبع آن دانشگاه حکیم سبزواری با توجه به داشتن نیروههای جوان، خوش فکر و پرانرژی در عرصه پژوهش و اهمیت و تلاشی که مسئولین حوزه پژوهش در زمینه گرنت، فرصتهای مطالعاتی و  … در این امور دارند با سرعت خوبی در جهت گسترش مرزهای دانش حرکت میکند.