معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دانشگاه از ابتدای امسال تا کنون پنج طرح پژوهشی با دانشگاه های تراز اول دنیا به انجام رسانده که حدود ۲۰۰ هزار دلار ارز آوری داشته است.
دکتر علی اصغر مولوی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری که با حضور امام جمعه سبزوار و مسئولان این دانشگاه برگزار شد، افزود: اکنون ۲۵ پروژه مشترک نیز با دانشگاههای دیگر در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: دانشگاه حکیم سبزواری طی دو سال گذشته نیز در عرصه پژوهش، چهار تفاهمنامه بین المللی با دانشگاههای جهان امضاء کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰۰مقاله با همکاری مشترک محققان دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه های کشورهای مختلف منتشر شده است.
دکترمولوی اضافه کرد: برای ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه و همچنین جهت گسترش روابط بین المللی فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت در دانشگاه تعریف شده است که در آن اعضای هیئت علمی برای انجام پژوهش و کار در صنعت به دیگر کشورها اعزام می شوند.
وی افزود: در ۲ سال اخیر فرصت های تحقیقاتی و صنعتی به بیش از ۴۳ مورد رسیده است .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با تاکید بر اینکه الگوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بر توسعه تبادلات بین المللی، افزایش طرح های ارتباط با صنعت و بالابردن سطح کیفی مقالات متمرکز است، افزود: در راستای این تبادلات باید به دنیا انتشار ۳ کتاب به زبان انگلیسی توسط ناشرین بین المللی با مشارکت محققین خارجی و انجام دو پرژه ایکارد و یک پروژه بزرگ با دانشگاه های کونکوردیای کانادا و هاروارد آمریکا و انتشار مقالات بسیاری در مجلات ۱۰% برتر دنیا و ترغیب به انجام پژوهش های با کیفیت نیز اشاره کنم.
وی تبادلات بین المللی را سبب بالارفتن سطح پژوهش و تحقیقات علمی دانست و عنوان کرد: راه اندازی و عملیاتی نمودن دوره های پسادکتری و همچنین دکتری مشترک با دانشگاه تورین ایتالیا و اعزام ۸ دانشجوی دکترا برای فرصت های مطالعاتی به ایتالیا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی از دیگر اقدامات دانشگاه در توسعه ارتباطات بین المللی است.
دکتر مولوی اصلی ترین نیروی پژوهش در دانشگاه ها را اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانست و تصریح کرد:‌ با توجه به اهداف پژوهشی دانشگاه اعزام اعضای هیات علمی به فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت عمدتا در تابستان یا بین دو ترم به ژاپن، کانادا، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، سویس، دانمارک، هلند، سوئد، مالزی، ترکیه و … و اعزام ۵عضو هیات علمی به فرصت های مطالعاتی بلند مدت ۹ ماهه به ایتالیا، آلمان، نیوزلند و فرانسه نیز از جمله کارهایی است که در طی این مدت صورت گرفت.
وی راه اندازی یک مجله به زبان انگلیسی با عنوان “Studies of Architecture, Urbanism and Environmental Sciences Journal ” با رویکرد نمایه شدن در Web of Science و Scopus و برگزاری سخنرانی و کارگاههای تخصصی با حضور محققین و متخصصین ایرانی مشغول در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور را از دیگر فعالیت های بین المللی دانشگاه برشمرد.
دکتر مولوی در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت دانشگاه در طرح های صنعتی عنوان داشت: بی شک حضور محققان و پژوهشگران و همکاری این عزیزان در طرح های ارتباط با صنعت سبب خواهد شد مشکلات و مسایل بخش صنعت و جامعه تا حدود زیادی مرتفع گردد.
وی با اشار به افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه طی سال های اخیر گفت: هم اکنون و پس از گذشت چند سال نتایج این افزایش بودجه و توجه به پژوهش در دانشگاه را شاهدیم و معتقدم بودجه پژوهشی دانشگاه باید افزایش بیشتری داشته باشد تا شتاب علمی بیشتری داشته باشیم.
 
خیز بلند دانشگاه حکیم سبزواری در راستای گسترش همکاری های علمی بین المللی
رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: دانشگاه حکیم سبزواری طی سال های اخیر با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر دنیا و اجرای طرح های پژوهشی مشترک با مراکز علمی تراز اول جهان به سمت بین‌المللی شدن حرکت می‌کند.
دکتر جواد حدادنیا ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به انعقاد سه تفاهم نامه و کنوانسیون بین المللی بین این دانشگاه و دانشگاه های اروپایی، افزود: معتقدیم انعقاد این قراردادها باعث بسط ارتباطات علمی و پژوهشی دانشگاه خواهد شد و ارتقا سطح علمی- آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری و بالابردن جایگاه این دانشگاه در سطح دانشگاه های کشور را فراهم خواهد کرد.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه ساده سازی فرایندها و امورپژوهشی از جمله اهداف مهم حوزه پژوهش دانشگاه است، گفت: از جمله این ساده سازی راه اندازی گرنت پژوهشی بود که در راستای هموار کردن و دادن انگیزه به اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه طی سال های اخیر صورت گرفت و هم اکنون با ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه در طی دو سال اخیر نتایج مثبت این طرح را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات پژوهشی دانشگاه از کمتر از یک درصد در سال ۹۲ به هشت درصد مجموع اعتبارات آن در سال جاری افزایش یافته است افزود: هدف نهایی اختصاص ۱۵ درصد اعتبارات دانشگاه به بخش پژوهش است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده اعتبار پژوهشی دانشگاه به ۱۰درصد خواهد رسید.