در طرح ارتباط با صنعت دکتر محمد ابراهیم حاجی آبادی، دکتر مهدی صمدی، دکتر مرتضی رضایی اعضای هیات علمی دانشگاه حیکم سبزواری”مکان‌یابی و تنظیم بهینه ریکلوزرها، سکشن‌لایزرها و کات اوت فیوزها در شبکه توزیع استان خراسان رضوی” بررسی می شود.

دکتر مهدی صمدی عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: این قرارداد با اعتبار یک میلیارد ریال انجام خواهد شد.

استادیار گروه برق و الکترونیک دانشگاه حکیم سبزواری افزود: عملكرد سيستمهاي قدرت تحت تأثير عوامل زيادي مانند مانورهای شبكه، خطاهاي مختلف و خروج ناخواسته تجهيزات از سرويس دهي قرار دارد که در این میان، شبكه توزيع انرژی الکتریکی به دليل گستردگي، در معرض خاموشي‌هاي فراواني است.

دکتر صمدی با تاکید بر اینکه طبق آمار، بیش از ۵۰% خاموشی‏های مشترکین، مربوط به شبکه توزیع است، ادامه داد: كاهش زمان خاموشي، كاهش انرژي توزيع نشده، افزايش قابليت اطمينان سیستم و در نتيجه رضايت مشتركين از اهداف مهم يك شركت توزيع مي‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند ریکلوزر و سکشن‌لایزر در شبکه توزیع می تواند با جداسازي نقطه معيوب از شبكه، منجر به کاهش زمان و میزان خاموشی‌ها گردد.

دکتر صمدی ادامه داد: با توجه به هزینه قابل توجه خرید، نصب و تعمیر و نگهداری این تجهیزات، تعیین کمترین تعداد ریکلوزر و سکشن‌لایزر لازم، جهت حفاظت مطمئن از شبکه توزیع و تعیین موقعیت بهینه نصب آن‌ها از جمله نیازهای اساسی مدیران شبکه‌های توزیع می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از این پروژه بررسی اثر نصب تجهیزات حفاظتی ریکلوزر و سکشن‌لایزر بر هزینه‌ها و قابلیت اطمینان شبکه و نیز تعیین تعداد، موقعیت و تنظیمات بهینه مربوط به این تجهیزات است، ابراز داشت:  در این پروژه پس از بررسی مطالعات مرتبط و مروری بر تجارب سایر کشورها، وضعیت فعلی شبکه توزیع خراسان رضوی، از نظر نحوه بهره‌برداری و سوابق عملکرد ریکلوزرها، سکشن‏لایزرها و کات اوت فیوزها در حوادث رخ داده بررسی می شود، به این ترتیب، میزان صحت عملکرد تجهیزات حفاظتی موجود در حوادث رخ داده مشخص خواهد شد. سپس با مدلسازی اهداف طراح بصورت یک مسئله بهینه سازی، نرم افزاری جهت مکان‌یابی بهینه ریکلوزرها و سکشن‏لایزرها شبکه تهیه خواهد شد.

دکتر صمدی خاطرنشان کرد: این نرم ­افزار، مستقل از نوع فیدر و با دريافت اطلاعات مورد نیاز از جمله نقشه ديگسايلنت، مکانهای بهینه جهت نصب ريكلوزرها و سکشن‌لایزرها را مشخص خواهد نمود. در این راستا، آنالیز هزینه و فایده‌ تنظیم و نصب بهینه ریکلوزرها، سکشن‌لایزرها و کات اوت فیوزها در ۱۰ فیدر نمونه از شبکه توزیع برق خراسان رضوی انجام خواهد شد.