طرح ارتباط با صنعت در راستای انجام خدمات مشاوره‌‌ای پژوهشی در زمینه ارتقاء مدیریت منابع آب کشور برمبنای رویکرد مدیریت جامع و به‌هم‌پیوسته منابع آب، بین دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی منعقد شد.

دکتر رضا جاویدی صباغیان، عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران-آب دانشگاه حکیم سبزواری و مجری این قراداد طرح پژوهشی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی و بسیار مهم دانشگاه‌ها همکاری‌های راهبردی و مؤثر با مراکز و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در خصوص شناسایی نیازها و مسائل مختلف کشور و اولویت‌های پژوهشی این مراکز برای حل مسائل در مقیاس‌های ملّی و منطقه‌ای می‌باشد.

وی گفت: از‌این ‌رو، اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها نقش به‌سزایی در جهت مشاوره مؤثر و کارا در زمینه تأمین این نیازها و تحلیل مسائل و اولویت‌های پژوهشی کشور خواهند داشت و می‌توانند به‌عنوان بازویی فعّال و مشاور برای صنعت کشور محسوب گردند. درعین‌حال، از منظری دیگر می‌توانند زمینه درآمدزایی برای دانشگاه‌ها را فراهم سازند.

دکتر جاویدی صباغیان افزود: در همین راستا و به‌دنبال اعلام نیاز شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و نیز اولویت شرکت مدیریت منابع آب وزارت محترم نیرو در زمینه امکان‌سنجی و ارائه راهکار برای ارتقاء ساختار مدیریت آب کشور مبتنی‌بر رویکرد مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب و تأمین اهداف توسعه پایدار، پس از طی فرآیند انتخاب مجری و مشاور در شرکت آب منطقه‌ای، مشاوره و اجرای این طرح پژوهشی به دانشگاه حکیم سبزواری و آقای دکتر رضا جاویدی صباغیان، به عنوان مجری طرح، واگذار گردید.

وی اظهار داشت:  در این طرح، تحلیل راهبردی قوانین آب کشور (تحلیل SWOT)، مطالعه و ارزیابی اصول و مبانی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب (Integrated Water Resources Management)، و تدوین مدل مفهومی و ریاضی IWRM مبتنی‌بر تأمین اهداف توسعه پایدار برای ساختار مدیریت منابع آب کشور مورد بررسی قرار گرفته و ارائه خواهد گردید.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه حکیم سبزواری مبلغ این قراداد را دویست و شصت و شش میلیون ریال عنوان کرد و یادآور شد: در این قرارداد علاوه بر ارائه خدمات مشاوره‌ای پژوهشی در زمینه موضوع قرارداد، دستورالعمل مربوطه نیز تدوین خواهد گردید و جهت پیاده‌سازی و اجرا در اختیار شرکت مدیریت منابع آب وزارت محترم نیرو قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که دکتر جاویدی صباغیان، همچنین در طرح پژوهشی دیگر آب منطقه‌ای تحت عنوان “مدل‌سازی ریاضی آبخوان‌های شمالی و جنوبی محدوده مطالعاتی درگز با استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود”، که به مدل‌سازی مفهومی و نیز مدل‌سازی ریاضی آبخوان درگز و بررسی بیلان حجمی آب‌های ورودی و خروجی محدوده مطالعاتی درگز می‌پردازد، به عنوان همکار اصلی این طرح مشارکت دارند.