در قالب قرارداد ارتباط با جامعه: ” طرح پژوهشی تهیه بسته آموزشی پاسخ به نیازهای معنوی بیماران مبتلا به کرونا و تدوین اساسنامه طب تسکینی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار “توسط پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد.

در قالب قرارداد ارتباط با جامعه بين دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  و دانشگاه حکیم سبزواری “طرح پژوهشی تهیه بسته آموزشی پاسخ به نیازهای معنوی بیماران مبتلا به کرونا و تدوین اساسنامه طب تسکینی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار “توسط آقایان دکتر محمد مصطفائی و دکتر فرزاد دهقانی اعضای هیات علمی  گروه  قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد.

مجریان این طرحها در خصوص این قرارداد به روابط عمومی دانشگاه گفتند:

امروزه مراقبت های معنوی به طور رسمی زیر مجموعه طب تسکینی  است که در برابر طب درمانی قرار می­گیرد. بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، مهمترین هدف در طب تسکینی، بهبود کیفیت زندگی بیمار و خانواده اوست؛ این امر از طریق معنابخشی به درد و بارویکرد کل نگرِ “بیمار” محور به­جای رویکرد جزءنگرِ “بیماری” محوری دنبال می­شود.در راستای رسیدن به اهداف طب تسکینی و مراقبت معنوی و به منظور دستیابی به یک الگوی علمی، کارآمد و بومی از مراقبت معنوی، پیشنهاد طرح پژوهشی حاضر به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تقدیم شد.

روال کار بر این منوال بود که، مجریانِ طرح در تعاملی مستقیم با روحانیان و مراقبان معنوی مستقر در بیمارستان واسعی سبزوار که پذیرای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بود، ضمن آگاهی از سؤالات و نیازهای معنوی بیماران کرونایی، ابتدا در جهت غربالگری و اولویت­بندی نیازها اقدام کردند و سپس با استفاده از آموزه ­های اسلامی و نیز دستورالعمل­های مطرح در الگوهای مراقبت معنوی، اقدام به تهیۀ پاسخ­هایی برای رفع نیازهای معنوی عمومی و خاص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کردند.

بعد از پایش نیازهای حدود  ۵۰ بیمار از طریق مصاحبۀ بالینی، علاوه بر چالش های معنوی عمومی در این شرایط، نظیر چالش عدالت (چرا من؟)، چالش استجابت دعا، چالش معنای زندگی و…، چالش­های معنوی خاص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز شناسایی شد که عبارت بودند از: ۱٫ تنهایی، ۲٫ اضطراب از مرگ (در سه سطح: ترسِ جان دادن، ترس از قبر و ترس از عقوبت) ۳٫ چالش نگرانی درباره خانواده، عزیزان و کارهای باقی مانده. مجریان تلاش کردند با استفاده از منابع اصیل اسلامی و با رعایت اصول مراقبت معنوی، پاسخهایی درخور برای این نیازها فراهم سازند و با آموزش روحانیان بالینی، در جهت تأمین این نیازهای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ گام بردارند.

شایان ذکر است که مجموعۀ مطالب گردآوری و تحلیل شده درباره مراقبت معنوی و اصول آن، با تکیه بر آموزه های اسلامی و اصول مراقبت معنوی، در قالب یک بستۀ آموزشی ۱۹۰ صفحه­ای تدوین شد که ان شاء الله در آینده ای نزدیک به صورت کتاب به علاقه­مندان عرضه می­ شود.

اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزودند:

افزون بر آنچه ذکر شد، با توجه به تیمی بودن کار مراقبت معنوی در بیمارستان و اهمیت نقش پرستاران و پزشکان در ارائه خدمات معنوی، مجریان به شرح ذیل، اقدام به برگزاری ۳ کارگاه آموزشی برای پرستاران و پزشکان کردند:

مراقبت معنوی در پرستاری (۱)؛ مفاهیم و نمودها (۳ ساعت)

مراقبت معنوی در پرستاری (۲)؛ اجزاء، مراحل و معرفی مدل (۳ ساعت)

مراقبت معنوی در پزشکی (۱ ساعت)

آخرین مرحله از طرح حاضر، بنا به سفارش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، به “تهیۀ اساسنامۀ واحد مراقبت معنوی دانشگاه” اختصاص داشت. مجریان با توجه به تجارب به دست آمده و مطالعات انجام گرفته و با الگوگیری از اساسنامه­ های مراکز معتبر ارائه خدمات معنوی به بیماران در کشور، اساسنامه­ای در ۱۴ ماده و ۷ تبصره برای واحد مراقبت معنوی تهیه کردند، که برای تصویب نهایی به هیئت رئیسه محترم دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تقدیم شد.