طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل از راه دور موتورهای BLDC در کولرهای آبی در قالب قراداد پژوهشی توسط مهندس عباس نصرآبادی و  دکتر احمد حاجی پور  اعضای هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری انجام می شود.

مهندس عباس نصرآبادی، مجری این طرح در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص این قراداد گفت: این طرح در قالب یک قراداد پژوهشی بین دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت بین المللی ایرانیان تعاون ملل آسیا منعقد شد.

مهندس نصرآبادی افزود: یکی از بزرگترین مزایای موتورهای BLDC ، راندمان بالای آن است؛ زیرا این موتور می‌تواند به طور پیوسته در ماکزیمم گشتاور کار کند. مزیت دوم این موتورها قابلیت کنترل‌پذیری بالای آن  با استفاده از مکانیزم‌های فیدبک، برای رسیدن دقیق به گشتاور و سرعت چرخش مطلوب است. این دقت کنترل منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود و در مواردی که موتور به باطری متصل است، طول عمر آن افزایش می‌یابد. در موتورهای BLDC به دلیل عدم وجود جاروبک، طول عمر بالایی دارند و نویز آن‌ها بسیار کم است.عضو هیات علمی گروه مهندسی مکاترونیک دانشگاه حکیم سبزواری افرود: با توجه به دلایل فوق، این موتورها به طور گسترده در کاربردهایی که نیاز به کارکرد مداوم یک وسیله همانند کولر آبی است، مورد استفاده قرار می گیرند.

این پژوهشگر افزود:  اجرای سیستم کنترل بر کولرهای آبی با موتورهای BLDC  به روش  Telecommunication علاوه بر بازدهی بیشتر، امکانات ایمنی و رفاهی را برای جامعه خواهند داشت. بنابراین این امکانات تاثیر زیادی بر مدیریت کاهش هزینه های جانبی در طولانی مدت خواهند بود.