در پیام رئیس جمهور به کنگره سربداران عنوان شد: نهضت سربداران با تکیه بر مبنای سترگ تشیع شکل گرفت

کنگره بین المللی سربداران با پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، افتتاح شد.

رئیس جمهور در این پیام که توسط دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کنگره قرائت شد، عنوان کرده است:

ایران کهن، تاریخی سرشار از فداکاری و از جان گذشتگی ملتی پویا دارد که در راه استقلال و استواری آن از بذل جان و مال و خانمان دریغ نورزیده اند. در گستره این تاریخ دیرپا همواره شیرزنان و دلیرمردانی درخشیده اند که منادی آزادی، آزادگی و خواستار عدالتخواهی و ظلم ستیزی بوده اند.
وی افزود: سرزمین قهرمانپرور ایران در گذر از فراز و نشیب های فراوان تاریخ درخشان خود، از روزی که با آغوش باز پذیرای آیین پربرکت اسلام گردید، درفش کاویانی خود را به گوهر متبرک این مکتب انسان ساز و صلح اندیش آراسته و با این تدبیر امیدبخش توانسته خاستگاه اندیشه هایی باشد که سر بردار می سپارند و تن به ذلت نمی دهند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: در این میان طبیعی است که حاکمان زیاده خواه ظلم اندیش، چنین تفکری را برنتابند و در این تقابل نهضتی شکل گیرد که امروز یکی از افتخارات ملی و جهانی کشورمان به شمار آید.

نهضت سربداران با تکیه بر مبنای سترگ تشیع، در حالی شکل گرفت که بخش وسیعی از ایران زیر سم اسب فرهنگ ستیزان مغول سنگینی می کرد و شهر سبزوار، دیاری که امروز بعد از ۷۰۰ سال با افتخار این کنگره بین المللی را برگزار می کند، گامی مهم در بازشناسی جنبه های مختلف آن قیام مردمی به ویژه از منظر علمی و پژوهشی برداشته است.
رئیس جمهور افزود: اینجانب به سهم خود این تلاش عالمانه را ارج می نهم و با درود به روان پاک آن آزادگان سرافراز، از دست اندرکاران برگزاری این کنگره سپاسگذاری می کنم.

*****

دکتر جنتی پس از قرائت پیام ریاست جمهوری اظهار کرد: ما ایرانیان مفتخریم که هم مسلمانیم و هم شیعه مذهب و هم ایرانی و هنگامی که به پیشینه خویش می نگریم و تاریخ پربار و پر از شگفتی میهنمان را تداعی و مطالعه می کنیم، از یک سو برای بهره مندی از چنین پیشینه و پشتوانه ای به خود می بالیم و از سوی دیگر افسوس می خوریم که  چرا هنوز این تاریخ آنچنان که شایسته است بازخوانی نشده و مورد معرفی قرار نگرفته است.

وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی در ادامه از سبزوار به عنوان دیاری نام برد که سابقه دیرینه و تاریخی در گرایش به تشیع و شیعه پروری دارد و افزود: به گواه شواهد تاریخی، تشیع در سبزوار سابقه دیرینه دارد و به اوایل ورود اسلام به ایران باز می گردد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: با اینکه جنبش سربداران جنبشی محلی بود و حدود نیم قرن بیشتر دوام نیافت اما به پشتوانه تئوریک فقه و فلسفه و عرفان توانست به حرکتی عمیق و تاثیرگذار تبدیل شود که آثار آن هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: این نهضت یکی از کهن ترین و البته فراگیرترین جنبش های آزادی بخش و الگویی برای حرکت های آزادی خواهانه در منطقه و سرتاسر جهان است.

رئیس کنگره سربداران گفت: تردیدی نیست که باید تدابیری اندیشیده شود تا این نهضت را بهتر به ایران و جهان بشناسانیم.

دکتر جنتی همچنین پیشنهاد داد که جایزه ویژه سربداران جهت اهداء به حرکت ها و جنبش های آزادی بخش در منطقه و سرتاسر جهان تاسیس شود.