دکتر حسین شاره، رئیس مرکزمشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، راهکارهای حفظ آرامش و موفقیت در کنکور  سال ۹۹ را تشریح کرد:

امسال بیشتر برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها به علت شیوع کرونا با چالش هایی مواجه شد که نمونه ی بارز آن تاخیر زمان برگزاری کنکور سراسری است.

ضمن کاستن اضطراب رقابت فشرده علمی باید به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توجه کرد چرا که امروز به برکت توسعه ی زیرساخت های آموزش دولتی و نیمه دولتی و خصوصی همچون ادوار گذشته دغدغه ی قبولی در مراکز آموزش عالی وجود ندارد و تمام داوطلبان کنکور سراسری می توانند حتی در رشته های دلخواه ادامه تحصیل بدهند.

کنکور سراسری در سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را رقم زد و داوطلبان کنکور سراسری شرایط مطالعه ای خاصی را همراه با نگرانی در زمینه سلامت فردی به دلیل شیوع کرونا تجربه کردند، اما همچنان که می توان اضطراب ناشی از کنکور را با مدیریت صحیح زمان و سایر روشهای مدیریت استرس کنترل کرد می توان اضطراب کنکور توام با کرونا را نیز به راحتی کاهش داده و بر اوضاع خاص کنکور امسال فایق امد.در این راستا مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری جهت راهنمایی و ساماندهی تلاشهای داوطلبان کنکور و امادگی روانشناختی انها جهت کنکور، اقدام به راه اندازی سومین کال سنتر خدمات مشاوره ای در دوران شیوع ویروس کرونا ویژه داوطلبان عزیز کنکور و خانواده های انها با نام “خداقوت ” نمود که هدف آن کاهش اضطراب و کسب امادگی روانی لازم جهت کنکور متفاوت امسال بود، اینک نیز که در آستانه کنکور سراسری قرار داریم ضمن خداقوت و ابراز همدلی به داوطلبان عزیز، مواردی را جهت اگاهی و دلگرمی بیشتر شما عزیزان، یادآور می شویم: اضطراب در کنکور امری کاملا طبیعی بوده اما وقتی شدت اضطراب با شرایط متناسب نیست، کیفیت عملکرد  کاهش می یابد لذا اطلاع از راههای مقابله با استرس کمک می کند تا پایان جلسه کنکور کیفیت عملکرد خود را افزایش دهید.

برخی از این تکنیکها عبارتنداز:

۱-استفاده از ریلکسیشن  سریع:

در مواقعی که وقت کافی ندارید ناچارید که ظرف مدت کوتاهی خود را آرام کنید می توانید از ریلکسیشن یا تن آرامی استفاده کنید، ابتدا ماهیچه های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید سپس آن را رها کنید و به آسودگی که در انگشتان پایتان ایجاد می شود توجه کنید ؛به همین ترتیب ران ها ، شکم ،کمر،گردن و صورت رامنقبض کرده و بعدتا ۱۰ بشمارید سپس رها کنید .در مدتی که این کار را می کنید آرام نفس بکشید.

از تنفس شکمی نیز می توانید استفاده کنید. در این تنفس با عمل دم، شکم منبسط و بعد از چند ثانیه نگهداری نفس با انجام عمل بازدم حجم هوای داخل شکم تخلیه می شود .

۲-تغذیه مناسب وخواب کافی. ویتامین های گروه B مانند موز، آجیل ،حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ سبز می تواند احساس نشاط و انرژی را ایجاد کند

۳-مدیریت زمان: گاهی علت اضطراب عدم برنامه ریزی صحیح می باشد ؛ یک برنامه ریزی درست باید انعطاف داشته باشد ،در زمان آزمون هم باید مدیریت زمان داشته باشید و با آرامش و تسلط سعی کنید به سوالات پاسخ دهید و روی سوالات سخت وقت خود را هدر ندهید و با علامت × در سوالاتی  که شک دارید وقت اضافه اگر آوردید برگردید و روی آنها وقت بگذارید اما سوالاتی که اصلا نمی دانید علامت – بگذارید و و قت خود را هدرندهید

۴-مدیریت هوشمندانه محیط خانه توسط خانواده ها

۵:تقویت انگیزه های درونی داوطلبان در شرایط خاص وتوجه به تلاشهای مثبت فرزندان بیش از موارد منفی  انها، درک فرزندان در این کنکور متفاوت وهمدلی با انها

۶-واقع بین بودن والدین ومطابقت دادن انتظارات انها با سطح توانایی وجایگاه واقعی فرزندان

۷-کنکور تمام زندگی نیست در این شرایط خاص کرونایی اول حفظ سلامتی مهم است سپس کنکور

۸-حفظ ارامش فضای خانه و عدم انتقال استرس به فرزندان کنکوری توسط خانواده ها

۹-پرهیز از دنبال کردن اخبار استرس زا

۱۰-حفظ خونسردی وتوجه به توصیه های کارشناسان در خصوص چگونگی کنترل اضطراب -تغذیه مناسب ورعایت فاصله اجتماعی توسط داوطلبان و خانواده ها

۱۱-استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک ودستکش توسط داوطلبان جهت تضمین بیشتر سلامت انها

۱۲-افزایش روحیه امید وامیدواری در داوطلبان و انرژی دادن به انها توسط خانواده ها

۱۳– رویکرد شادی درمانی واستفاده از پتانسیلهای طنز وبگو وبخند

۴-نوشیدن اب به قدر کافی جهت کاهش افسردگی ورفع خستگی و  مفید در ایام کرونایی

توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری کرونا در زمان جلسه ی کنکور:

 

داوطلبان می بایست همراه با ماسک و محلول ضد عفونی کننده در جلسه حضور داشته باشند. بهتر است ماسک متناسب با صورتشان باشد که درحین جلسه بالا و پاییننرود و ثابت باشد ، ماسک اضافه به همراه داشته باشند که به محض رطوبت آن را تعویض کنند؛ بطری آب همراه داشته باشند

چون هوا گرم است و ممکن است تشنه شوند، بهتر است اگر احساس ضعف کردند ابتدا دستهای خود را ضد عفونی نموده و بعد چیزی میل کنند.

 

توصیه هایی به خانواده ها :

خانواده ها باید با تشویق کنکوری ها به آنها روحیه داده و برای باور کردن استعداد های فرزندانشان تلاش کنند تا در جلسه آزمون سراسری با آمادگی کامل روحی و روانی حاضر شونند .

خانواده ها باید در برخورد با کنکوری ها واقع گرا باشد و توقع خود از فرزندانشان را هم سطح با جایگاه واقعی آنها کرده و با توقع زیادی فرزندان خود را دچار اضطراب شدید نکنند .

توصیه می شود در زمان برگزاری کنکور خانواده هادر اطراف حوزه های امتحانی تجمع نکنند هم به خاطر انتشار ویروس کرونا و هم به خاطر استرسی که به داوطلبان وارد می شود و آنها در طول امتحان نگران والدین خود هستند که در گرما نشسته اند و منتظر آنها هستند و تمرکز خود را از دست می دهند.

 

و در پایان امیدواریم داوطلبان عزیز با توکل به خداوند بزرگ واعتماد به خود این آزمون را هم با موفقیت به پایان برسانند.

 

به همه داوطلبان عزیز کنکور توصیه می شود در روزهای باقی مانده به پیامدهای مناسب این مرحله زندگی فکر کنند و بدانند کرونا هم بخشی از اتفاقات جهان است.از جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی، دانشگاه حکیم سبزواری همان طور که در دو کنکور قبلی دکتری و کارشناسی ارشد ثابت کرد در رعایت جدی این پروتکلها کوشاست در این کنکور نیز با تمام توان وامکانات موجود در ایجاد محیط کاملا بهداشتی جدی بوده و هیچ دغدغه ای برای داوطلبان عزیز از این جهت وجود ندارد.

 

“خداقوت” سامانه رایگان مشاوره تلفنی مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری ویژه داوطلبان آزمون های سراسری(کلیک کنید)