در گفتگو با سرپرست دبیرخانه هیأت اجرایی جذب دانشگاه عنوان شد: فرایند محور شدن مراحل جذب اعضای هیأت علمی مهمترین دستاورد ایجاد سامانه جدید

دکتر حجت اله فسنقری، سرپرست دبیرخانه هیأت اجرایی جذب دانشگاه درباره سامانه جامع جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور به محوریت دانشگاه حکیم سبزواری گفت:

SONY DSC

” پیشنهاد انجام مراحل جذب اعضای هیأت علمی از طریق اتوماسیون و به صورت الکترونیکی، نخستین بار در تابستان ۹۳ از طرف دانشگاه حکیم سبزواری به مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم مطرح و با استقبال ریاست این مرکز رو به رو شد.

در بازدیدی که کارشناسان مرکز جذب در دی ماه سال ۹۳ از دبیرخانه جذب دانشگاه حکیم داشتند، این پیشنهاد یک بار دیگر مطرح شد و با توجه به توانایی ها و قابلیت های دانشگاه حکیم در بحث IT ( فناوری اطلاعات ) و اعلام آمادگی دانشگاه برای اجرای طرح سامانه، تفاهم نامه ای میان ریاست مرکز جذب و ریاست دانشگاه حکیم، جهت اجرا و عملیاتی نمودن سامانه، منعقد شد و شروع کار کلید خورد .

در اواخر اسفند ۹۳، با عقد قرارداد میان دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان مجری و کارفرمای طرح و شرکت پیمانکار، روند انجام کار سرعت بیشتری به خود گرفت.

از فروردین سال ۹۴ جلسات متعدد و فشرده ای میان نمایندگان دانشگاه حکیم آقایان مهندس چشمی، دکتر صیانتی و اینجانب و کارشناسان مرکز جذب  جهت بررسی مراحل فنی طراحی سامانه و بررسی فرایندهای اداری جذب برگزار و سرانجام پس از شش ماه کار فشرده و شبانه روزی دست اندرکاران انجام طرح و حمایت های بی دریغ مرکز جذب وزارت علوم، طراحی سامانه به پایان رسید.

در یکی از جلسات که با دعوت از نمایندگان و سرپرستان دبیرخانه های جذب دانشگاه های تهران ، صنعتی شریف ، تربیت مدرس ، شهید بهشتی ، فردوسی مشهد و حکیم سبزواری برگزار گردید ، ریاست محترم مرکز جذب به طور ویژه از اقدام ارزشمند و درخور توجه دانشگاه حکیم سبزواری در اجرای این طرح تقدیر و تشکر به عمل آورد.

دکتر فسنقری در خصوص زمان بهره برداری از سامانه نیز گفت:

” فاز اول این سامانه که شامل انجام مراحل جذب از ابتدای اعلام نیاز دانشگاه ها در فراخوان تا صدور حکم در دانشگاه است، به حول و قوه الهی در تاریخ ۶/۶/۹۴ در حرم مطهر رضوی و با حضور مقامات وزارتی رونمایی خواهد شد و طراحی فازهای بعدی که شامل فرایندهای تبدیل وضعیت است از چندی پیش آغاز شده و در آینده ای بسیار نزدیک به بهره برداری خواهد رسید .

سرپرست دبیرخانه هیأت اجرایی جذب دانشگاه درباره قابلیت ها، امتیازات و ظرفیت های سامانه جامع جذب اعضای هیأت علمی افزود:

  1. فرایند محور شدن مراحل جذب به گونه ای که از صفر تا صد کارها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه انجام می پذیرد .
  2. تسریع و دقت بالا در انجام فرایندهای جذب به طوریکه به دلیل حجم بالای کار در دبیرخانه های جذب امکان بروز اشتباه، تأخیر در کارها و … وجود دارد که با این سامانه این مشکلات به حداقل می رسد .
  3. امکان پیگیری و رصد مراحل مختلف بررسی پرونده ها از سوی متقاضیان .
  4. امکان نظارت وزارت علوم و مرکز جذب بر انجام فرایندهای جذب در دانشگاه ها.
  5. ایجاد وحدت رویه در تمام دانشگاه ها برای انجام مراحل جذب و اجرای قوانین .
  6. کاهش حجم بروکراسی اداری.
  7. امکان ارائه آمار و اطلاعات دقیق از انجام فرایندهای مختلف در دانشگاه ها.
  8. و حفظ کرامت متقاضیان و اعضای هیأت علمی، از جمله مزایا و امتیازات این طرح خواهد بود.