دومین همایش بین‌المللی موتورها و ژنراتورهای الکتریکی روز چهارشنبه با سخنرانی مجازی مدیرکل مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم و حضور محققان دانشگاه‌های شاخص صنعتی کشور در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت

**مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه کشور راه اندازی شده است

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به صورت مجازی در ابن کنفرانس حضور یافته بود، در سخنرانی خود اظهار داشت: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۵۰ دانشگاه کشور راه اندازی شده است.
دکتر محمد سعید سیف افزود: از طریق این مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، دانشجویان طی تعامل با صنایع مختلف با مشاغل آشنا می شوند.
وی اظهار داشت: در کنار مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، به طور میانگین سالانه ۱۰۸ دوره مهارت افزایی در هر دانشگاه برگزار شده است.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرایند توانمندسازی دانشجویان و اینکه در کنار تحصیل با حوزه کاری و شغلی آشنا شوند می تواند به اشتغال مناسب آنها بینجامد.
دکتر سیف افزود: چالش های مختلفی در حوزه های اقتصادی، صنعت، محیط زیست و انرژی در کشور وجود دارد که برطرف نمودن آنها بر پایه علم و دانش است.
این مقام مسئول تصریح کرد: طی سالهای گذشته وزارت علوم علاوه بر شاخص مقالات به موضوع آموزش مهارت ها، تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و پایان نامه و رساله های تاثیرگذار و تقاضامحور توجه ویژه ای نموده است.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توانمندی دانشگاهها به اثر گذاری بیشتر آنها در بهبود شرایط موثر است، گفت: حضور صنایع در محیط دانشگاهی ضروری است چرا که دانشجویان با واقعیت محیط کار آشنا می شوند و مهارتهای شغلی آنها ارتقا می یابد.
دکتر سیف در ارتباط با برنامه های وزارت علوم در تعامل با صنعت افزود: با توجه به شرایط مختلف دانشگاه ها و گستره جغرافیایی باید روش ها و الگوهای مختلفی باید برای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاهی شکل گیرد.

**تعامل محققان حوزه مهندسی برق با بخش صنعت هدف همایش موتورها الکتریکی
دبیر اجرایی دومین همایش بین‌المللی موتورها و ژنراتورهای الکتریکی گفت: دومین همایش بین‌المللی موتورها و ژنراتورهای الکتریکی روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفندماه با همکاری شرکت دانش‌بنیان ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود.


دکتر رضا روشنفکر اظهار داشت: هدف از برپایی این همایش بین المللی ایجاد بستر لازم برای تعامل بیشتر دانشمندان و محققان این دانش پرکاربرد در گرایش های مختلف حوزه مهندسی برق با کارشناسان و مدیران اجرایی صنایع است.

وی افزود: پژوهشگران و استادانی از دانشگاه های فرانسه، شیلی، عراق، اکوادور و ایتالیا نیز در این همایش بین المللی شرکت دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در مجموع ۶۸ عنوان مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی ژنراتورهای الکتریکی ارسال شده است که پس از داوری توسط کمیته علمی، شامل اساتید دانشگاه های شریف، امیر کبیر، خواجه نصیرالدین و شهید بهشتی بودند، ۴۶ عنوان آن برای ارائه در همایش پذیرفته شده است.
دکتر روشنفکر افزود: مقالات پذیرفته شده در قالب هفت پنل علمی در روزهای دهم و یازدهم اسفند به صورت حضوری و مجازی ارائه می شود.

**صنایع ماشین های الکتریکی جوین نمونه موثر ارتباط صنعت با دانشگاه
مدیرعامل شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین نیز گفت: این شرکت نمونه موثر ارتباط صنعت با دانشگاه است و هم اینک با چهار دانشگاه کشور ارتباط کار مستقیم دارد.
محمد رستمی افزود: شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین مهد مهندسی است و طرحهای تحقیقاتی در آن وجود داد چنانکه صنایع بزرگ کشور برای حل مسئله به این شرکت مراجعه می نمایند که این موضوع ارتقای سطح علمی و صنعتی جمکو را فراهم نموده است.
وی تصریح کرد: برای نمونه تولید الکتروموتور غول پیکر سنکرون با توان الکتریکی چهار هزار اسب بخار برای نخستین بار در کشور در شرکت جمکو یکی از دستاوردهای ارتباط بخش صنعت با دانشگاه بوده است
مدیرعامل شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین گفت: این شرکت آماده همکاری با طرح های پژوهشی و دانشگاهی است و در این راستا ایجاد مرکز نو آوری در دانشگاه حکیم فرصت مناسبی را برای تعامل بیشتر دانشجویان با بخش صنعت ایجاد نموده است.
رستمی گفت: شرکت ماشین‌های الکتریکی جوین در سال های اخیر و در شرایط تحریم اقدام به ساخت الکتروموتورهای مورد نیاز بخش صنایع بزرگ کشور نموده است.