دکتر بقایی نژاد: ایجاد فضای با نشاط علمی، از اولویت های دانشکده است.

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر طی سخنانی، سیاست های کلی دانشکده را تشریح کرد: ( متن مصاحبه با دکتر بقائی نژاد به شرح ذیل می باشد)

خبرنگار روابط عمومی:جناب دکتر بقایی نژاد ضمن تشکر، لطفآ در ابتدا مختصری از پیشینه تحصیلی خود را بیان کنید.

دکتربقایی نژاد: مجید بقایی نژاد هستم، مدرک دکترای برق خودم را از دانشگاه انیستیتو رویال سوئد اخذ کردم و از سال ۱۳۷۹عضو هیأت علمی دانشکده برق و از سال ۱۳۹۱ نیز به عنوان سرپرست دانشکده برق مشغول به خدمت می باشم.

خبرنگار روابط عمومی: درحال حاضر چه تعداد گروه های آموزشی، رشته تحصیلی، دانشجو و عضو هیأت علمی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر وجود دارد؟

دکتربقایی نژاد: تعداد دانشجویان ما درحال حاضر ۸۱۱ نفر، ۱۸نفر در مقطع دکترا، ۷۷ نفرکارشناسی ارشد و ۷۱۶ دانشجو کارشناسی  در ۵ رشته تحصیلی الکترونیک، قدرت، کامپیوتر، مکاترونیک و مهندسی پزشکی در قالب ۴ گروه آموزشی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر درحال تحصیل هستند.

.

                                                                                                   SONY DSC

.

علاوه بر آن ۱۴ نفر عضو هیأت علمی که ۱نفر به عنوان دانشیار،۷ استادیار و ۶ نفر از آنها به عنوان مربی و هم چنین ۲۳ استاد مدعو مشغول خدمت هستند.

خبرنگار روابط عمومی: تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی، کارگاه ها و یا آزمایشگاه های دانشکده را چگونه و در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

دکتربقایی نژاد:خوشبختانه از لحاظ امکانات آموزشی در مقطع کارشناسی اوضاع مطلوب است، تقریبآ تمام آزمایشگاه های منطبق بر سرفصل ها را پوشش داده ایم فقط در رشته مکاترونیک از لحاظ آزمایشگاه اتوماسیون صنعتی کمبود امکانات داریم که سفارش خرید انجام شده و در حال تجهیز آزمایشگاه هستیم.

ازلحاظ فضای کارگاهی متآسفانه دانشکده برق در مقایسه با دیگر دانشکده ها با کمبود بسیاری مواجه است که با توجه به رشد دانشجویان در مقاطع مختلف نیازمند توجه ویژه ای می باشد.

درمقاطع تحصیلات تکمیلی نیز با توجه به توانمندی های بسیار بالای اساتید و دانشجویان، انتظار توجه بیشتری به تجهیز آزمایشگاه های پژوهشی در این دانشکده می رود.

خبرنگار روابط عمومی: دانشکده در سال های اخیر از لحاظ پیشرفت ها و توفیقات حاصله توسط اعضای هیئت علمی و یا دانشجویان و کسب مقام های منطقه ای،ملی و بین المللی چگونه بوده است؟

دکتربقایی نژاد:علیرغم کمبود اعتبارات پژوهشی در سال های گذشته با تلاش اعضای هیئت علمی این دانشکده طرح های پژوهشی و ارتباط با صنعت متعددی انجام پذیرفته است که می توان از مهمترین آنها پروژه ی اتوماسیون برق منطقه خراسان که به عنوان طرح ملی درخراسان رضوی به همت اقای دکتر حدادنیا انجام پذیرفت و هم چنین می توان به بیشتر از ۴ طرح ارتباط با صنعت به نام های طراحی و ساخت دستگاه چیلر صنعتی ،طرح حفاظت فیزیکی محوطه دانشگاه، طراحی و ساخت دستگاه توزین زعفران و انتشار بیش از ۲۰ مقاله علمی و پژوهشی و ISA  در سال گذشته و مقالات متعددی در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی، انتشار ۳ عنوان کتاب معماری کامپیوتر، برنامه نویسی به زبان فورترن و تشخیص سرطان با تصاویر حرارتی اشاره کرد.

خبرنگار روابط عمومی:از نظر شما تنگناها و مشکلات موجود چیست و چه پیشنهاد و راهکاری برای حل آنها ارائه می دهید؟

دکتربقایی نژاد:یکی ازتنگناهای اصلی با توجه به رشد تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف، کمبود فضای آموزشی و کارگاهی است که رفع این مشکل نیاز به یک برنامه ریزی طولانی مدت توسط مسئولین دانشگاه دارد.

هم چنین باتوجه به جذب اساتید، کمبود فضای اداری نیز مستلزم توجه ویژه ای می باشد، لذا برنامه ریزی مناسب جهت احداث ساختمان مستقل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به عنوان راهکار دراز مدت پیشنهاد می گردد.

همچنین با توجه به قدمت برخی از آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشکده، لزوم ارتقا و بازسازی برخی از تجهیزات ازمایشگاهی جهت سرویس دهی مطلوب تر به دانشجویان ضروری می باشد که این امر نیازمند تخصیص اعتبار ویژه ای بدین منظور می باشد.

یکی از راهکارهای درآمدزایی دانشکده، ایجاد ارتباط نزدیکتر با جامعه و صنعت می باشد لذا ایجاد بستر مناسب برای برقراری این ارتباط ضروری است. فعال تر نمودن دفتر ارتباط با جامعه و صنعت با بکارگیری اساتید دانشکده های مختلف جهت جذب اعتبارات پژوهشی خارج از دانشگاه می تواند به این امر سرعت ببخشد.

خبرنگار روابط عمومی:برگزاری سمینارها و همایش های مختلف علمی و نیز کارگاه های آموزشی در سال های اخیر چگونه بوده است؟

دکتربقایی نژاد: به جهت ایجاد شادابی و طراوت علمی در دانشکده، برگزاری سمینارها وکارگاه های آموزشی مختلف با همکاری اساتید و انجمن های علمی و موسسات خارج از دانشگاه در دستور کار دانشکده قرارگرفته است. از آن جمله می توان به برگزاری کارگاه آموزشی plc با همکاری مجتمع فنی تهران، برگزاری نمایشگاه و مسابقه ماشین های الکتریکی با همکاری انجمن علمی برق و کارگاه های آموزشی مختلف دیگری که توسط انجمن های دانشکده برق انجام شده است نام برد.

خبرنگار روابط عمومی: در پایان لطفآ به چند مورد از برنامه های مختلف دانشکده به جهت توسعه کمی و کیفی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی در سال های آتی  اشاره کنید.

دکتربقایی نژاد :با توجه به ضرورت شناخت دانشجویان رشته های مهندسی با صنایع مرتبط، برگزاری بازدیدها و اردوهای علمی می تواند کمک بسیاری به ایجاد شناخت و انگیزه بیشتر در دانشجویان نماید، لذا توجه ویژه به برگزاری اینگونه بازدیدها دربرنامه ی دانشکده برق وکامپیوتر قرار گرفته است.

همچنین ایجاد ارتباط نزدیکتر و ساختاری جهت بازدید و تبادل دانشجویان با محیط های صنعتی در دانشکده از طریق اساتید در حال انجام می باشد که انشاء ا… در آینده نزدیک شاهد نتایج مثمرثمر آن خواهیم بود.

علاوه بر آن به جهت ارتقای کیفی آموزشی در دانشکده، جذب اساتید در رشته های مختلف دربرنامه ریزی دانشکده برق قرارگرفته است. هم چنین راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های موجود و بازنگری سرفصل های آموزشی و به روزکردن آنها متناسب با نیاز روز جامعه و صنعت در دستور کار می باشد و به همت اساتید دانشکده نیز حلقه های مختلف علمی در گروه های مختلف ایجاد شده که این امر با ایجاد فضای تعامل علمی و فرهنگی بیشتر بین دانشجویان، موجب نشاط علمی و انگیزه بیشتر آنان می گردد.

.

تهیه مصاحبه و عکس:

زهرا دهنوی  دانشجو رشته برق و خبرنگار روابط عمومی