در مراسمی با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه نرم‌افزار فرهنگ لغت “رسا(فرانسه فارسی) حاصل همکاری مشترک انجمن علمی مهندسی کامپیوتر زیر نظر خانم مهندس فصیح‌فر و انجمن علمی زبان فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری رونمایی شد.

 مدیرگروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری در حاشیه این رونمایی با اشاره به اینکه نرم افزار رسا در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است، به روابط عمومی دانشگاه گفت: در کشور نرم افزارهای فرهنگ لغات زبان فرانسه متعددی موجود است اما مزیت اصلی نرم افزار “رسا” نسبت به نرم افزارهای موجود دارا بودن نمونه و مثال برای هر واژه و لغت است.

وی ادامه داد: نگارش این فرهنگ لغات توسط دکتر کتایون شهپرراد و دکتر آذین حسین زاده مولفان حدود ۴ سال به طول انجامید و نرم افزار ” رسا” شامل بیش از چهار هزار واژه و مدخل است که به همراه نمونه ها و مثال ها حدود ۱۳ هزار واژه را دربرمی گیرد .

 دکتر آذین حسین زاده با یادآوری اینکه در گروه های آموزشی زبان فرانسه همواره با این مشکل مواجه هستیم که دانشجویان نوورود به علت عدم آشنایی با زبان فرانسه با گستردگی و کاربرد واژه ها نا آشنا هستند، ادامه داد: وجود نمونه و مثال برای هر واژه کمک می کند که دانشجویان ضمن آشنایی با لغات، مواردی همچون کاربرد واژه در جمله و اینکه از این واژه در چه سطح زبانی واستفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه  نگارش و طراحی این نرم افزار فرهنگ لغت برای نخستین بار در سطح دانشگاه های کشور با این مقیاس صورت گرفته است، اظهار داشت: این نرم افزار حاصل یک کار گروهی بین دو انجمن علمی است و پس از اتمام فرایند نگارش توسط مولفان با همکاری گروه  انجمن علمی  مهندسی کامپیوتر این فرهنگ لغات به صورت نرم افزار قابل فروش درآمده و قرار است به زودی به بازار عرضه گردد و طبق توافق صورت گرفته از سوی مولفان قرار است کلیه سود حاصل از فروش صرف فعالیت های انجمن علمی شود.

 مدیرگروه زبان و ادبیات فرانسه خاطرنشان کرد: کاربرد نرم افزار “رسا” تنها به سطح قشر دانشگاه های کشور محدود نمی شود بلکه این نرم افزار برای قشر غیر دانشگاهی  به خصوص در سطح آموزشگاه ها با توجه به اینکه فرهنگ لغاتی که برای آموزشگاه ها موجود نیست بسیار کاربردی خواهد بود .