برگزاری سی و دومین پیش نشست تخصصی همایش بین المللی الهیات مقاومت با محوریت : مقاومت و تقابل استضعاف و استکبار (استکبار ستیزی)

دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری سی دومین پیش نشست تخصصی اولین همایش بین المللی الهیات مقاومت را با محوریت مقاومت و تقابل استضعاف و استکبار ( استکبار ستیزی) با حضور و سخنرانی اساتید فرهیخته و دانشجویان برگزار نمود .
اولین سخنران همایش آقای دکتر حمید وحید عضو هیات علمی بازنشسته گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری به ایراد سخنانی در رابطه با مفهوم استضعاف پرداختند ، ایشان در این خصوص بیان داشتند ، در خصوص موضوع همایش که «مقاومت و تقابل استضعاف و استکبار» است لازم است بیان نمایم، از نظر لغوی استضعاف یعنی به ضعف کشانده شده یعنی افرادی که حقوق آنها داده نشده چه حقوق سیاسی و چه اقتصادی یا فردی ، مستضعف هم یعنی «کسی که توسط استکبار به ضعف کشیده شده ». به همین دلیل است که حضرت امام خمینی (ره) میفرمودند، که انقلاب ما انقلاب مستسضعفین است یعنی مردم ما به ضعف کشیده شدند توسط استکبار . استکبار هم یعنی خود بزرگ بینی و سلطه طلبی به صورت مختصر اگر بخواهیم راجع به استکبار و استضعاف بخواهیم سخن بگوییم باید بگوییم یزید از امام حسین به زور بیعت میخواست مامون عباسی هم از امام رضا می خواست ولیعهد ی را به زور بگیرد و هم اکنون نیز که ما منتظر منجی هستیم اگر امام زمان ظهور کند در مقابل استکبار میایستد در واقع نمونه شبیه به ذهن آن در دوران کنونی ، دوران پهلوی محمد رضا شاه بود که مصدر استکبار بود در آن زمان و دربست در خدمت ایالات متحده آمریکا بود و در دوران انقلاب، آمریکا مصدر استکبار بوده وهست. کارهایی که انجام داد از ترور شخصیت ها (شهید بهشتی و شهید باهنر… )و کودتای نوژه که برای ازبین بردن حضرت امام(ره) بود و در جنگ ۸ ساله که راسش آمریکا بود .

اما اگر بخواهیم بدانیم استکبار کنونی یعنی آمریکا در چه مسائلی اینقدر اذیت می کند و زور می گوید ، باید یگوییم، در سه مساله به صورت ظاهری آنها با ما مواجهند:
اولین مساله،مساله هستهای ماست؛ در این رابطه امام خامنه ای(دام ذله العالی) جواب دادند که مساله هستهای ما چه ارتباطی با شما دارد، دومین مساله، مساله موشکی است خوب برد موشک را میگویند باید تا این حد باشد. و ما اگر برد موشکی مان تا یک حد کمی میبود نمی توانستیم مقابله کنیم . و مساله سوم ، فعالیت های منطقه ای ایران که در قانون اساسی ما آورده شده که یکی از مهمترین وظایف جمهوری اسلامی ایران حمایت از مستضعفان است. ما الان در منطقه خاورمیانه مستضعفتر تر از مردم یمن، فلسطین و حماس در غزه و حشد الشعبی در عراق و مردم سوریه و مردم لبنان نداریم، بنابراین آنچه لازم است بدانیم این است که از بدو خلقت تقابل استضعاف و استکبار با استکبار شیطان شروع شده و تا الان هم این تقابل وجود دارد و تا وقتی ظلم ادامه داشته باشد همچنان این تقابل وجود دارد، تا زمانی که مردم به بهترین نحو مقاومت برسند و امام زمان عجل الله ظهور کند.
سخنران دوم همایش، اقای دکتر جواد رحمانیان مدیر پایگاه خبری افق مقاومت. عضو اندیشکده ژئوپلیتیک فارابی به بیان نظریه مقاومت فعال با تاکید بر مولفه های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران پرداختند. ایشان بیان داشتند، مقاومت برای انقلاب اسلامی یک مفهوم هویتی است و نه یه انتخاب تاکتیکی بلکه یک الزام استراتژیک می باشد و دور شدن از مقاومت به معنای دور شدن از هویت انقلاب اسلامی است امروزه باید به سوی مقاومت فعال حرکت کرده و از انفعال فاصله بگیریم.

امروزه لازم است که وقتی می خواهیم از مقاومت سخن بگوییم باید بسوی مقاومت فعال حرکت کنیم چرا که دشمنان ما هم فعال و اکتیو هستند مقاومت فعال نه مقاومت منفعل، سه عرصه در مقاومت فعال بسیار مهم است .عرصه اول دیپلماسی است که یکی از عرصه هایی که از این طریق میخواهند تحمیل اراده خود را انجام بدهند در این عرصه هم باید فعال بود نه منفعل عرصه مقاومت منفعل یعنی ماهها پشت میز مذاکره و بعد از چند سال عهد لازم در آن گنجانده نشود ،و امروزه ندانیم باید چه کنیم ما باید مقاومت فعال داشته باشیم یعنی توانمندی برای چانه زنی بیشتر.
عرصه دوم در مقاومت فعال عرصه اقتصادی است، که اگر بخواهیم از این عرصه بگذریم و انحصار را بشکنیمف باید به علم دست پیدا کنیم.« العلم سلطان» دستیافتن به علم تولید بیشتر را ایجاد میکند و سپس ثروت ایجاد میکند و چند دهه است که رهبر انقلاب، ولی فقیه جامع الشرایط، بر اقتصاد مقاومتی تاکید میکنند و در این عرصه باید انحصار را بشکنیم و هر جا توانستیم عرصه را به دانشمندان بومی خودمان بدهیم، «لم تقولون مالا تفعلون» نظریه مقاومت فعال مبتنی بر نظریه مقاومت تهاجمی است هر کشوری دارای مولفه ای ژئوپلوتیکی به معنی تاثیر متقابل تمام عوامل اقتصادی جغرافیایی نظامی اجتماعی و فرهنگی بر تصمیمات حاکمان و سیاستمداران می باشد. لذا دانستن وضعیت ژئوپلوتیکی کشور و منطقه بسیار مهم است. برای مطرح کردن بحث نظریه مقاومت فعال در مقابل استکبار،محدوده را در دایره ایران اسلامی به عنوان ام القرای اسلامی و الگوی مقاومت مطرح میکنیم. کشور در این رابطه باید بدانیم ما دارای ۵۱ مولفه ژئوپلوتیکی است: ۸ مولفه طبیعی، ۵ مولفه انسانی، ۷ مولفه اقتصادی، ۵ مولفه سیاست داخلی و ۴ مولفه سیاست خارجی، ۱۲ مولفه نظامی ، ۵ مولفه فرهنگی و ۵ مولفه علمی و فناوری و ۱۲ مولفه همزمان دارای دو نقش هستند . در مجموع ما ۳۴ نقش قوت ما داریم یعنی در مجموع مولفه های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران دارای ۶۳ نقش می باشند.-۳۴ نقش قوت -۱۰ نقش ضعف -۱۳ نقش فرصت -۶ نقش تهدید و بر اساس سطح تهدید ها در موقعیتی هستیم که میتوانیم نقش مقاومت فعال و تهاجمی داشته باشیم که اگر در موقعیت ضعف بودیم باید محافظه کارانه عمل میکردیم ولی با وجود مولفه های برتر دلیلی بر منفعل نشان دادن نداریم، چرا باید پالس منفی بدهیمف ما میتوانیم بر نقاط ضعف خود غلبه کنیم، کشور ما همه نقاط قوت را یکجا دارد. «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری»ما مولفه هایی داریم که کشورهای دیگر ندارند . از این مهمتر آنکه ما امروز در موقعیت تکنو ژئوپلوتیکی هستیم یعنی تا الان اگر سلاح و زمین و سایر مولفه ها عامل قدرت محسوب می شدند، الان دارد فضا به سمت امپراطوری ذهنها حرکت می کند، یعنی اداراکات یک ملت، در واقع تکنو ژئوپلیتیک-محور جدید قدرت ولی به تعبیر فوکو، آینده قدرت نه بر بدن ها ، که بر ذهن ها و ادراک ها استوار است و حال سوال اینجاست که آیا در جنگ ۱۲ روزه نظرشان بر اشغال بود، خیر در واقع این جرقهای بود چون گمان می کردند ادراکات را در اختیار گرفتند و مردم ایران به صورت خودجوش وارد شده و نظام سرنگون می شود و وقتی دیدند ادراکات دست آنها نیست دستها را بالا بردند.

ایشان در پایان بیان داشتند، لذا باید از این به بعد روی این فضا فکر کنیم کشورها یا دارای فناوری ذهنی هستند یا وابسته هستند یا فاقد آن هستند ما باید نسبت خودمان را با این موضوع مشخص کنیم ایرانیان در این جنگ ۱۲ روزه ثابت کردند که ادراک آنها در دست دشمن قرار نگرفته است اگر عوامل واگرایی با نظام افزایش پیدا نماید دشمن امیدوار می شود و اگر عوامل همگرایی افزایش یابد دشمنان نامید می شود و بیش از همه رهبر ایران متوجه آن شدند لذا در شب عاشورا که اوج همگرایی ایرانیان است می گویند از ایران بخوانید و این همگرایی ایرانیان است که قدرت مقاومت میدهد .
سخنران پایانی همایش، خانم دکتر سیده سمیه خاتمی عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری، سخنان خود را با موضوع« محور مقاومت و تقابل استضعاف و استکبار با محوریت حوزه زنان»شروع کردند. ایشان بیان داشتند، در فضای جامعه بشری در گذشته هرگز چنین صدای رسایی در مقابل ظلم در میان کشورها دیده نمی شد ،اما اخیرا وقتی اخبار را مرور می کنید به تعداد زیادی از زنان اروپایی یا آمریکایی یا حتی خواننده های مشهوری برخورد می کنید که با وجود اینکه در این کشورها بزرگ شدند اما وقتی پای دفاع از حق می رسد و حاضرند از جایگاه و موقعیتشان بگذرند و از فلسطین دفاع کنند، نظیر لرد خواننده معروف نیوزلندی ستاره ی پاپی که وقتی آهنگ معروفش تیم را در نیویورک در حال اجرا بود با نورپردازی هم زمان خطاب به جمعیت گفت: فلسطین را آزاد کنید !و این چنان اثری داشت که شرکت اپل به عنوان سازنده ایفون تمام اثار لرد را از اپل موزیک پاک کرد .
این روش ازادگان جهان و مرز تعیین کننده حریت است . در واقع بانوان در آزاد سازی فلسطین چه نقشی را دارند ایفا می کنند و ما از چه کسی داریم الگو می گیریم . به آیات قرآن نگاه کنید آیه ۵ سوره ابراهیم، یوم الله را از منظر الهی ، یادآوری روزهای مقاومت و صبر می داند.و می فرماید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ »همانا موسى را همراه معجزاتى فرستادیم که قومت را از تاریکىها به سوى نور خارج ساز و روزهاى خدا را به آنان یادآورى کن، همانا در این (یادآورى) براى کسانى که صبر و مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانههایى از قدرت الهى است.
وقتی خدای متعال می گوید، قومت را از تاریکیها به سوی نور خارج کن، دقیقا اوج پیرویها می شود، ایام الله فرعون با تمام سلطه خودش شکست میخورد، روز پیروزی می شود، ایام الله، روزی که مقاومت ثمره داده است. در زمان پیامبر روز فتح مکه تا الان که ۲۲ بهمن است. یکی از پیروزیهای ما بر اوج ابتذالی بود که شاه رقم زده بود و انقلاب فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرد که موجب پیشرفت کشور ما شد و البته ما با دو نکته مهم به پیشرفت های بسیاری دست یافتیم .یعنی ممکن است کسی بگوید اگر بنای بر پیشرفت است کشورهای دیگری هم پیشرفت کرده اند در جهان ، اما باید در این زمینه توجه نمود که اولا اینکه ما در نهایت تحریم بودیم و اینگونه پیشرفت کردیم و هیچ کشوری نظیر ما نبود.و دوم اینکه، در پیشرفت ها در رتبه های برتر هستیم و البته الگوی ما در مقاومت فعال، امروز حضرت زهرا سلام الله علیها است چرا که ایشان در جامعه ای که زور و فشار آنقدر زیاد بود که ۱۲۰ هزار نفر سکوت کرده بودند، و یا نمی توانستند از ترس سخن بگویند البته با شجاعت ایستادند و به در خانه مهاجر و انصار رفتندو در مسجد سخنرانی کردند بر سر مزار پیامبر مدتها گریستند و شدند صدای مظلومیت حضرت علی علیه السلام را به گوش همه رساندند و اینگونه است که آقای کریستوفر کلوهسی کشیش ایتالیایی در این رابطه کتابی می نویسد به نام فاطیما دختر محمد و می گوید: «بانو فاطمه و بانو زینب الگوی خوبی برای همه زنان معاصر هستند، برای همه زنان و دختران و مادرانی که تحت ظلم و ستم هستند، تمام زنانی که به عزای عزیزانشان نشستهاند و زنانی که خواهان پایان سرکوب و خشونت هستند، همه زنانی که به خاطر سوءاستفاده از قدرت میگریند و روزانه برای احقاقحق و عدالت مبارزه میکنند و امید زنان نسل جوان هستند». امروز مقاومت زنان غزه موجب شد چهره زنانه جنگ نقویت شود.»
خانم دکتر خاتمی ،عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری در این رابطه بیان داشتند، در واقع در جنگ امروز، برد رسانه ای با مردم غزه است چرا که با صبر خود موجب شدند، دختران و مادران بسیاری در مصائب آنها اشک بریزند و هر روز دروغ های رسانهای غرب بیشتر افشا گردد و مردم در جهان و حتی خود کشورهای غربی نظیر انگلیس، فرانسه، ایتالیا، سوئد، کانادا و ایالات مختلف آمریکا و غیره شعار علیه اسرائیل و حتی آمریکا میدهند و امروز به معنای واقعی ببینیم که راه قدس از کربلا می گذرد. مردم غزه با شروع طوفان الاقصی و در روزهای سخت جنگ، این نقاب دروغین را از چهره اسلام انداختند و دریچه ای را باز کردند که راهنمای مردم جهان شد نظیر اَبی زن جوان مسیحی آمریکایی، که با دیدن این همه جنایت های اسرائیل علیه کودکان و زنان غزه، این سوال برایش ایجاد شده بود که بداند، ایمان مردم غزه چیست که نمی گذارد در این سیاهی محض کمر خم کنند و باز خدایشان را شکر می کنند این کنجکاوی ها او را با قرآن آشنا نمود و در کمال تعجب در صفحه فضای مجازی خودش را ” دختر مسیحی که قرآن می خواند ” معرفی نمود و بعد از مدتی رسما اعلام کرد رسما مسلمان شده ،ابی گفت«۱۰ صفحه از قرآن، بیشتر از ۲۵ سال مسیحی بودن برای من آرامش به ارمغان آورده است. من هرگز این ارتباط واقعی با خدا را احساس نکرده بودم.»
این جلسه به دبیری ، آقای دکتر بیدی در تالار بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری با حضور پرشور اساتید و دانشجویان به کار خود پایان داد.

