دستگاه شبیه ساز نور خورشید Sun Simulator توسط اعضای تیم آزمایشگاه پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری ساخته و راه ­اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری دستگاه شبیه‌ساز نورخورشید توسط تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر غلامعلی فرزی عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر، مهندس زینب جراحی و مهندس رضا چاره خواه دانشجویان دکتری ایشان و همکاری دکتر حسن الداغی عضو هیأت علمی گروه فیزیک، پس از ۶ ماه مطالعه، تحقیق و تلاش ساخته شد.

 دکتر فرزی مجری اجرای این پروژه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص کاربردهای این دستگاه گفت: دستگاه­ های شبیه­ ساز نور خورشید علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی برای تست سلول­ ها و پنل­ های خورشیدی، در حوزه کشاورزی و صنعت کاربردهای گسترده­ ای دارند.

وی با اشاره به صنایعی که می توانند از این دستگاه استفاده کنند، افزود: در صنایع گوناگونی از جمله خودروسازی برای تست قطعات گوناگون خودرو مانند قطعات پلاستیکی، رنگ بدنه، لاستیک­­ ها و…، می توان از دستگاه شبیه ساز نور خورشید استفاده کرد.

استاد دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: همچنین در حوزه عمران و ساختمان برای تست مواد و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان که تحت تابش خورشید می­­ باشند مانند پنجره ­ها و … در حوزه کشاورزی برای کشت گیاهان در شرایط مختلف که نیاز به طیف­ سازی­ های متنوعی از تابش نور وجود دارد، و از طرفی برای تست آسفالت و موارد متعدد دیگری می توان از دستگاه شبیه­ ساز نور خورشید استفاده کرد.

دکتر فرزی با اشاره به ویژگی های این دستگاه گفت: استفاده حداقل از تجهیزات جانبی نور، قابل حمل بودن دستگاه در محیط آزمایشگاهی، كالیبره كردن آسان با استفاده از سلول خورشیدی كالیبره، گسترده بودن طیف لامپ در نواحی فرابنفش، مرئی و فروسرخ  از جمله مزایای دستگاه ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری بشمار می رود.

استاد گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه این دستگاه توسط ترکیبی از لامپ­ های زنون و هالوژن در ابعاد ۵۰ *۹۰*۶۰ سانتی­متر مکعب ساخته شده ­است، گفت: لامپ هالوژن عمدتا ناحیه مادون قرمز و لامپ زنون هم بخش مرئی و فرابنفش را پوشش می­ دهد. شدت نورها به گونه ­ای تنظیم شده است که بیشترین تطابق با طیف نور خورشید را داشته باشد.

وی افزود: شدت تابش استاندارد طیف AM1.5 برابر با ۱۰۰۰ W/m2 می­باشد که معادل با یک  SUN تعریف می­شود، که توسط این دستگاه قابل حصول است.

دکتر فرزی اظهار داشت افزود: با تنظیمات انجام گرفته توسط فتودیود، در فواصل مختلف شدت­ های مختلفی را می­ توان حاصل کرد، بنابراین برای کاربردهای مختلفی می ­توان از این شبیه ­ساز استفاده  کرد که این فاصله­ ها را می­توان با یک جک مکانیکی متحرک که نمونه روی آن قرار می­ گیرد، تنظیم نمود.

گفتنی است اخیرا پژوهشگران کشورهای غربی اعلام کردند که شبیه ساز نور خورشید کم ضررترین نوع ویروس کش می باشد و این دستگاه می تواند در ورودی و خروجی بیمارستان ها به عنوان وسیله ای جهت ضدعفونی و ویروس کشی بدون هرگونه عوارض جانبی برای انسان استفاده شود.
لازم به یادآوری است پژوهشگران گروه مهندسی پلیمر و مواد دانشکده مهندسی اعلام کردند این طرح قابلیت تولید انبوه دارد و آماده سرمایه گذاری می باشد.