مدیردفترفنی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری گفت: همزمان با دومین سالگرد حمید سبزواری،  کار مرمت خانه پدر شعر انقلاب توسط دانشگاه حکیم سبزواری آغاز می شود.

 مهندس مجتبی کاویان با اشاره به تفاهم نامه واگذاری منزل مرحوم استاد حمید سبزواری، با هدف بهره‌برداری ادبی و فرهنگی طی قرادادی ۱۵ ساله به دانشگاه حکیم سبزواری، افزود: با توجه به اینکه خانه به صورت رسمی تا به امروز به دانشگاه تحویل نشده است و شروع کار مرمت ما نیازمند تحویل خانه است، قرار است ۲۲خردادماه طی مراسمی خانه رسما تحویل دانشگاه شود.

 وی ادامه داد: از زمان امضای تفاهم نامه واگذاری تا به امروز یک بررسی اولیه از خانه داشته ایم و گزارش سلامت خانه و پلان ساختمان را نیز تهیه کرده ایم.

 مسئول مرمت خانه حمید سبزواری یادآور شد: گزارش سلامت خانه شامل این است که این خانه تاریخی از چه اجزا و اندام هایی تشکیل شده است و این اجزا از نظر سلامت سازه چه وضعیتی دارند.

 مهندس کاویان با اشاره به اینکه این خانه در دو برهه زمانی ساخته شده است، ادامه داد: قدمت بخشی از بنا به دوره قاجار و بخشی دیگر به دوره پهلوی بر می گردد.

 مدیردفترفنی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه خانه از سه حیاط تشکیل شده است، اظهار داشت: این خانه شامل یک حیاط بزرگ و دو حیاط کوچکتر است که واحد مرکزی آجری، واحد غربی خشتی و واحد شرقی که تخریب شده است و تنها آثاری از این قسمت باقی مانده است.

 مهندس کاویان افزود: کاری که ما باید انجام دهیم این است که بنای غربی را مرمت کنیم، بنای مرکزی که مقداری سالم تر است نوسازی و اصلاح شود و بنای شرقی باید بازسازی کامل شود و یا یک ساختمان میان افزا که از شکل بنای اصلی الهام گرفته شده باشد، در این قسمت خانه ساخته شود.

مسئول مرمت خانه حمید سبزواری گفت: برآنیم برای مرمت بنا طرح پژوهشی کاربردی نوشته شود و برای مدتی کارگاه آموزشی مرمت دانشگاه در این خانه مستقر شود.

وی با تاکید بر اینکه هزینه مرمت این بنا از بودجه پژوهشی دانشگاه تامین خواهد شد، افزود: مرمت این بنا دارای تجربه های پژوهشی بوده  و به بخشی از سوالات علمی در حوزه های فنی و تخصصی و همچنین تئوریک پاسخ خواهد  داد.

مدیردفترفنی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه خانه پدری حمید سبزواری را با خشت خام مرمت خواهیم کرد، عنوان کرد: در سبزوار تجربه مرمت با خشت را تا به امروز نداشته ایم این در حالی است که در بسیاری از شهرها این تجربه پذیرفته شده است، و هم اکنون با دانشجویان مرمت سرگرم بررسی علمی و عملی لازم برای تولید خشت خام هستیم به واقع این مرمت فرصتی  است برای افزایش اطلاعات علمی و میدانی ما راجع به شیوه مرمت بناهای خشتی که اگر پاسخ مناسب دریافت شود در مرمت دیگر ابنیه خشتی منطقه نیز از این تجربیات استفاده خواهد شد.