مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه و حامیان عرصه تحقیق و پژوهش برگزار شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه و حامیان عرصه تحقیق و پژوهش، صبح روز سه شنبه ۹ دیماه با حضور جمع کثیری از مسئولان، محققان، پژوهشگران و دانشجویان در تالار استاد شریعتی برگزار شد.

دکتر علی اصغر مولوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ابتدا با ارائه گزارشی از روند فعالیت ها و عملکرد حوزه متبوع، تلاش برای ارتقای پژوهش و فناوری در دانشگاه را اصلی ترین اولویت این معاونت دانست و با اشاره به افزایش بودجه پژوهشی در سال ۹۳ به دو برابر سال گذشته که از رقم ۶۳۰ میلیون تومان به ۱/۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، کمیت و کیفیت پژوهش و تحقیق و تلاش اساتید دانشگاه را در این حوزه ها قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد که با تلاش بیشتر، بتوان در سال های آتی، شاخص های پژوهشی دانشگاه را در سطح ملی و بین المللی ارتقا بخشید.

.

IMG_4023

×××

رئیس دانشگاه نیز در ابتدا با تبریک حلول ماه پر خیر و برکت ربیع و خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم، با اشاره به تأکید ریاست محترم جمهور بر توسعه و اشاعه فرهنگ تحقیق و پژوهش به عنوان راهگشای مشکلات کشور، افزایش میانگین ۲۰ درصدی اعتبار دانشگاه ها و ۳۴ درصدی بودجه پژوهشی را در سال آینده، در همین راستا دانست و با تشکر از حامیان و سازمان ها و نهادهایی که دغدغه پژوهش و تحقیق دارند، ابراز امیدواری کرد که این جلسه، سرمنشاء برکات و خدمات مهمی برای منطقه و استان باشد.

.

1

.

دکتر حداد نیا افزود:

” توسعه دانش ثروت آفرین و ارتقای کمی و کیفی دانش و فناوری با توجه به مشکلات فراروی کشور، به عنوان راهکاری اساسی در نظر گرفته شده است و باید دانشگاه هایی داشته باشیم که محصولاتش در جامعه اثربخش باشد.

رئیس دانشگاه با تاکید بر ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه افزود : در دانشگاه حکیم سبزواری این ارتباط در قالب طرح های پژوهشی و قراردادهای منعقد شده بین این دانشگاه و سایر نهادها تا اندازه ای به فعلیت رسیده است .

×××

حجت الاسلام ابراهیمی، امام جمعه سبزوار نیر ضمن سخنانی با ذکر حدیثی از امیر مؤمنان، پیشرفت و ترقی کشور را در رشد و توسعه صنعت و فناوری دانست و افزود:

.

2

.

” در این مسیر مشکل، دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه، مسئولیت عظیمی بر عهده دارند و امیدوارم که از برکت این جلسات، همه کشور مستفیض شوند.”

×××

 معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این همایش، از تولید دانش و پژوهش به عنوان یک دستاورد مهم برای کمک به جامعه نام برد.

مهندس احمد برادران با تاکید بر ارتباط و تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت یادآور شد: ارتباط صنعت با پژوهش در کشور نسبتاً ضعیف است و باید محققان به سمت شناسایی نیازهای صنعت و جامعه حرکت کنند.

وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری بویژه در قشر تحصیل کرده گفت: ارتباط و هماهنگی بیشتر دانشگاه و جامعه می تواند مسوولان را به شناسایی نیازها و کاهش این معضلات رهنمون کند .

.

IMG_4000

.

وی همچنین تقویت مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان را در راستای اهمیت بیشتر به پژوهش عنوان کرد و گفت : در دولت یازدهم به راه اندازی مراکز رشد و فناوری در دانشگاهها توجه ویژه ای شده است.

فرماندار ویژه سبزوار با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های این شهرستان افزود: سبزوار به عنوان شهری دانشگاهی است که با بهره گیری از این ظرفیت می توان تا حد زیادی زمینه توسعه را فراهم کرد .

×××

مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت : باید همه توانایی‌ها را برای بومی سازی فناوری به کار گیریم .

خانم مهندس علیرضایی؛ با تاکید بر تعامل بیشتر دانشگاه با بدنه جامعه افزود : باید در حوزه های مختلف عارضه یابی کرده و هر جا مشکل داریم به دانشگاه ها اتکا و با کمک دانشگاه مسائل را پیش ببریم .

وی با بیان اینکه باید با تقویت شرکت های دانش بنیان پژوهشگران را حمایت کنیم، افزود: نباید همیشه نگاهمان این باشد که دانش فنی و تکنولوژی را وارد کنیم بلکه از هر بخش این فرآیند که در کشور داریم می توانیم تولید ثروت کنیم .

.

IMG_4037

.

وی با بیان اینکه معادن را خام فروشی می کنیم و محصول فرآوری شده، دوباره به خودمان برمی گردد، افزود: این موضوع در خصوص کارکرد مقالات پژوهشی نیز هست و باید فناوری های بومی را توسعه دهیم و این توسعه به نحوی باشد که به شتاب دنیا نیز برسد.

وی با تاکید بر ارتقای فناوری های بومی و صنعتی شدن گفت : صنعتی شدن یک چیدمان به خصوص از همه عوامل فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی است که این صنعتی شدن باعث می شود از میزان دانش در اختیار برای بهبود شرایط زندگی استفاده کنند .

×××

تجلیل از حامیان عرصه تحقیق و پژوهش و نیز برترین های دانشگاه در این حوزه، به عنوان بخش پایانی مراسم نیز مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

.

                               IMG_4055   IMG_4090   IMG_4087