مهندس کاظم علی آبادی عضو هیات علمی مرکز پژوهشی جغرافیا و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری در سال گذشته توانست  عنوان پژوهشگر برتر در حوزه ی ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری را کسب کند. در آستانه هفته پژوهش به سراغ این پژوهشگر برتر دانشگاه رفته ایم و با وی گفتگویی داشته ایم که متن ذیل حاصل این مصاحبه است.

 

*لطفاً خودتان را معرفی نمایید:

بنده کاظم علی‌آبادی دانش‌آموخته رشته ریاضی کاربردی از دانشگاه علم و صنعت تهران و دانشگاه حکیم سبزواری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانش‌آموخته رشته GIS & RS از دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم.

 

*اگر ممکن است در این سال‌ها موفق به کسب رتبه‌ای شده‌اید اشاره نمایید:

بنده در سال ۱۳۸۶ موفق به کسب رتبه ۱۶ آزمون کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۹۶ موفق به کسب رتبه ۴ آزمون دکتری شده‌ام.

 

*در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود توضیح دهید؟

حوزه مطالعاتی و تحقیقات این‌جانب؛ برنامه‌نویسی با ArcObject، Arc GIS Server، JavaScript، Python، برای تولید سامانه‌های مکان‌مند تحت وب (WEB_GIS) است. این‌گونه مطالعات در حوزه GIS با ترکیب علومی مانند علوم کامپیوتر خصوصاً «حوزه نرم‌افزار» منجر به تولید محصول می‌گردد.

 

*در رابطه با طرح‌های پژوهشی که در حوزه ارتباط با صنعت انجام داده‌اید و اینکه این طرح‌ها تا چه حد عملیاتی شده و آورده این طرح‌ها برای دانشگاه چه میزان بوده است توضیح دهید:

 نظر به اینکه رشته سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش‌ازدوری جزء رشته‌هایی است که برای بیشتر حوزه‌های سازمانی قابلیت تعریف مسئله یا طرح پژوهشی را دارند؛ با استفاده از این ویژگی طرح‌هایی در حوزه صنعت برق، میراث فرهنگی، شهرداری‌ها، سازمان اوقاف، بنیاد مسکن، و… تعریف شده است که منجر به عقد قرارداد با دانشگاه گردیده است.

با عنایت به حجم قابل‌توجه کاری این طرح‌ها، در حدود شصت درصد طرح‌ها به اتمام رسیده و چهل درصد باقیمانده در حال انجام است که میزان آورده این طرح‌ها از دو سال گذشته تا اتمام طرح‌ها برای دانشگاه، بالغ ‌بر هشتادوپنج میلیون تومان خواهد بود.

 

*لطفاً در خصوص اینکه در سال گذشته پژوهشگر برتر حوزه‌ی ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری شده‌اید و به این جایگاه دست‌یافته‌اید توضیح دهید:

 با توجه به کم‌رنگ بودن ارتباط دانشگاه با جامعه و جامعه با دانشگاه، همواره این مهم ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را دچار چالش نموده است؛ درحالی‌که اگر بتوان با معرفی توانمندی‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف مشکل این چالش را مرتفع نماییم این امکان برای اکثریت همکاران محترم دانشگاه وجود خواهد داشت که در سال‌های آتیه آن بزرگواران نیز پژوهشگر برتر دانشگاه در این حوزه باشند.

دستیابی به این جایگاه توسط این‌جانب در ابتدا به خاطر همکاری صمیمانه حوزه ریاست و دفتر ارتباط با صنعت در خصوص معرفی این‌جانب به ادارات و سازمان‌های مختلف و سپس پیگیری‌های مستمر در ادارات و سازمان‌ها در خصوص شناسایی مشکل و طرح مسئله، توانمندی‌های رشته سیستم اطلاعات جغرافیایی در خصوص حل مسئله و برطرف کردن مشکل مراجع اشاره‌شده بوده است.

 

*و حرف آخر؟

یکی از ویژگی‌های اخذ طرح از طریق دانشگاه در قبل، عدم پرداخت بیمه و مالیات پایین بود که متأسفانه در حال حاضر این روند با گرفتن مالیات ، بیمه ، واریزی به خزانه دولت و تعیین بالاسری نامشخص توسط دانشگاه، روند گرفتن طرح از طریق دانشگاه را با مشکل مواجه نموده است که با ادامه این روند فکر می‌کنم روند ارتباط دانشگاه و صنعت با مشکل روبرو خواهد شد. امیدوارم مسئولین محترم دانشگاه در جهت رفع این مشکل چاره ای بیاندیشند.