مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور پیامی به کنگره بین‌المللی سربداران که۲۶ آذرماه در دانشگاه برگزار می شود ابراز امیدواری کرد که این کنگره با تدبیر و برنامه‌ریزی شایسته در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌های کلان علمی و فرهنگی ایران اسلامی گام‌های مؤثری بردارد.

متن پیام مسعود سلطانی فر به شرح زیر است:
“بی شک تاریخ هر ملتی در حقیقت شرح رویدادها و معرف پیشینه فرهنگی، سنتها و باورهای کلی و روابط و مناسبات سیاسی و اجتماعی آن سرزمین و داستان زندگی مردمانی است که به آن سرزمین روی آورده و روزگانی را به سر برده و از آن پاسداری کرده اند.
باید دانست سرزمین تاریخی ایران در درازنای تاریخ پرتلاطم خود به دفعات مورد تهاجم اقوام و مهاجمان بیگانه بوده است. اما نهضت ها و خیزش های مردمی بسیاری نیز در تقابل با این ظلم و سلطه در تاریخ شکل گرفت که می توان از نهضت سربداران به عنوان یکی از این نهضت های مهم در تاریخ ایران نام برد.
به زعم عمده پژوهشگران و تاریخ دانان نهضت سربداران در یکی از سخت ترین دوره‌های تاریخ این سرزمین شکل گرفت. تاکید بر اهمیت این دوران به این دلیل نیست که در تاریخ زندگی کنیم، بلکه این است که تاریخ را برای آینده می‌خواهیم. سربداران در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف در پیش‌روی خود و در هنگامه‌ای که استبداد دستگاه حاکمه مغول که در جهل و ستم خود دست و پا می‌زدند، از افق علم و ایمان و فقاهت طلوع کردند و با بهره‌مندی از سجایای انسانی و فضیلت‌های اخلاقی به مبارزه با ظلم و بیداد پرداختند و هیچ‌گاه از هیچ قدرتی هراسی به دل راه ندادند و ذره‌ای از مواضع اصولی و اعتقادی خویش عقب‌نشینی نکردند و همواره پرصلابت و استوار بر مرام و مسلک خود باقی ماندند.
مایه مباهات است که امروز و در شهر کهن و همیشه بیدار سبزوار کنگره ای در جهت شناخت این حرکت سترگ تاریخی و در جهت رجوع به این دوران پرافتخار از تاریخ ایران اسلامی برگزار می شود.
اینجانب از دست‌اندرکاران این کنگره که با برگزاری نشست‌های ملی و بین‌المللی، این دوره مهم از تاریخ ایران را مورد بازشناسی قرار داده و به نسل‌های آینده معرفی می کنند، سپاسگزاری کرده و امیدوارم کنگره بین المللی سربداران با تدبیر و برنامه‌ریزی شایسته در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌های کلان علمی و فرهنگی ایران اسلامی گام‌های مؤثری بردارد.”