معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: هم اینک ۳۹ هزار نفر دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف در ایران مشغول تحصیل هستند که این آمار نسبت به سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر مجتبی صدیقی عصر سه شنبه در نشست با مسئولان دانشگاه دانشگاه حکیم سبزوای افزود: یکی از رویکردهای این وزارت، تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور است که به دو شیوه اعطای بورس و هزینه شخصی انجام می‌شود.

دکتر صدیقی ادامه داد: بیشتر دانشجویان خارجی دانشگاههای ایران از کشورهای همسایه و هم مرز که با ایران نزدیکی فرهنگی و دینی دارند می باشند.

وی با اشاره به مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: در طرح آمایش آموزش عالی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده واجرای آن در وزارت علوم دنبال می‌شود مبنا در توسعه کمی ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست.

دکتر صدیقی تصریح کرد: در هر منطقه کشور، ظرفیت‌ها و نیازهای خاصی وجود دارد و دانشگاه‌ها باید از طریق تمرکز در بخش‌هایی از علوم از امکانات سایر دانشگاه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به بهسازی فضای خوابگاه‌های دانشجویی گفت: طرح ارتقا سراها و خوابگاه‌ها در سه سال گذشته در وزارت علوم پیگیری شده و با رتبه بندی خوابگاه‌ها فضاهای فرسوده ارتقا کیفی یافته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازسازی ۲۰۰ مورد خوابگاه با ظرفیت متوسط هر خوابگاه بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت ۵۰ درصد از محل صندوق رفاه دانشجویان و ۵۰ درصد دیگر از محل اعتبارات دانشگاه تامین می‌شود.

وی با اشاره به حضور خیرین نیک‌اندیش در آموزش عالی، اظهار کرد: طی چند سال اخیر خیرین نیک‌اندیش حضور جدی‌تر از گذشته داشته‌اند و ستاد خیرین آموزش عالی کشور در وزارت علوم تشکیل شده است.

دکتر صدیقی با بیان اینکه در هر دانشگاه نیز بنیاد خیرین آموزش عالی تشکیل شده که خیرین نیک‌اندیش در کنار تمامی امور توجه جدی به حوزه آموزش عالی دارند، افزود: وزارت علوم مشارکت خیرین نیک‌اندیش را ضروری می‌داند و دست نیاز خود را به سمت خیرین نیک‌اندیش دراز کرده تا در حوزه‌های آموزشی، دانشجویی و ورزشی از کمک‌های آن‌ها بهره‌مند شویم.

*بدهی ۷۵ میلیاردی دانش‌آموختگان به صندوق رفاه دانشجویان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: مجموع بدهی‌های معوق دانش‌آموختگان به این صندوق حدود ۷۵ الی ۸۰ میلیارد تومان است و پرداخت هرچه سریعتر این بدهی‌ها به انجام خدمات بهتر به دانشجویان فعلی کمک می‌کند.

دکترناصر مطیعی عصر امروز در حاشیه بازدید از دانشگاه حکیم سبزواری در جمع خبرنگاران گفت: در مجموع امسال ۹۵ مورد از سراهای دانشجویی که به دلیل قدمت بالا نیازمند تعمیرات اساسی بوده‌اند، در دستور کار بازسازی و بهسازی قرار گرفته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه این سراها در سال تحصیلی جدید آماده استفاده دانشجویان می‌شود، افزود: حدود ۹۵ میلیارد تومان اعتبارات دانشگاه‌ها و صندوق رفاه طی سال جاری برای بازسازی و بهسازی سراهای دانشجویی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سراهای دانشجویی محل زیست آن‌ها محسوب می‌شود بنابراین نیازهای دانشجویان دراین سراها پیش‌بینی شده است.

دکترمطیعی بیان کرد: احداث و تجهیز سراهای ورزشی برعهده صندوق رفاه دانشجویان نیست اما طرح‌هایی شامل ایجاد اتاق‌های تندرستی در این حوزه به صورت مشارکتی از صندوق، اداره کل امور تربیت‌بدنی دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه مجموع بدهی‌های معوق دانش‌آموختگان به صندوق رفاه دانشجویان حدود ۷۵ الی ۸۰ میلیارد تومان است، تصریح‌کرد: پرداخت هرچه سریعتر این بدهی‌ها به انجام خدمات بهتر به دانشجویان فعلی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در صندوق رفاه دانشجویان از دو منبع شامل بازپرداخت اقساط دانش‌آموختگان و اعتبارات برای اعطای تسهیلات به دانشجویان استفاده می‌شود.

دکتر مطیعی با تاکید براینکه با توجه به شرایط خاص کشور برای تامین منابع مالی تلاش می‌کنیم که حداکثر توان را برای کمک به دانشجویان به کار بگیریم، گفت: افزایش پرداخت تسهیلات به میزان حدود ۱۰ الی ۱۲ در سال تحصیلی آینده پیش‌بینی شده و از مجموع پرداخت تسهیلات حدود چهار نوع تسهیلات افزایش در نظر گرفته‌ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته حدود ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان پرداخت شده است.

گفتنی است همزمان با حضور دکتر صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در دانشگاه حکیم سبزواری آیین کلنگ‌زنی احداث سالن مطالعه خوابگاه دخترانه این دانشگاه توسط خیرین علم و فناوری حیات طیبه سبزوار با حضور مسئولین شهری و دانشگاهی برگزار شد.