نشست تخصصی ‘بررسی عوامل موثر بر بحران آب و راهکارهای مقابله با آن’ به میزبانی دانشگاه حکیم برگزار شد.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ئر این نشست  گفت: بیش از ۲ هزار حلقه چاه عمیق غیر مجاز در یک سال گذشته در این استان مسدود و تمام چاه های کشاورزی مجاز هوشمند سازی شد.

محمد علائی  افزود: از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی فقط دشت کلات و ۲ دشت در شهرستان سرخس از جمله دشت های غیرممنوعه است.
وی ادامه داد: ۳۴ دشت باقیمانده در وضعیت ممنوعه است که از این تعداد ۱۵ دشت در وضعیت بحرانی قرار دارند.
علائی گفت: استان خراسان رضوی با بحران شدید در زمینه کمی و کیفی آب روبه رو است که پیامد های خطرناکی برای مردم و کشاورزان استان در پی دارد.
وی با بیان اینکه با تلاش دولت یازدهم موضوع صرفه جویی و حفظ منابع آبی مورد توجه جدی قرار گرفت، افزود: توجه دولت یازدهم برای افزایش نقش مردم در حوزه مدیریت مصرف منابع آبی سبب شد تا در چهار سال گذشته کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی تلاش بیشتری برای صرفه جویی در مصرف آب داشته باشند.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: امروز کشاورزان بیش از گذشته به موضوع مصرف درست و مدیریت منابع آبی اهمیت می دهند که این مسئله سبب شده در چهارسال میزان فرونشت و شکست زمین کاهش یابد.
علائی عنوان کرد: با برنامه ریزی انجام شده ساعت کار چاه های کشاورزی استان از هفت هزار و ۴۰۰ ساعت به چهار هزار و ۷۱۰ ساعت رسید که در تحقق این مسئله کشاورزان نقش مهمی داشتند.

دبیر نشست تخصصی ” بررسی عوامل مؤثر در بحران آب و راهکارهای مقابله با آن”  نیز در سخنرانی خود عنوان داشت: بحران آب فقط یک پدیده ی طبیعی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی به شمار می رود که بروز،تبعات و چاره جویی در مورد آن ریشه در جامعه دارد.راهکارهایی که برای مهار این بحران مطرح می شود از قبیل تغییر الگوی کشت،جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم و سازگار به خشکی با محصولات پر مصرف فعلی،خاموشی دوره ای چاههای آب،احیای قناتها و اجرای طرح های آبخوان داری برای موفقیت نیاز به پذیرش از سوی کشاورزان و روستاییان دارند.

دکتر قلیچی پور افزود: جهت بستر سازی برای این پذیرش عمومی باید بین متخصصین و مسئولین مطلع از یکسو و کشاورزان از سوی دیگر یک رابطه ی مبتنی بر تفاهم و درک دو سویه شکل بگیرد و در جریان این رابطه اطلاعات و راهکارهای لازم تبادل یابند.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم  عنوان داشت: دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین مرکز دانشگاهی منطقه و در راستای رسالت به کار گیری علم در جهت حل مشکلات جامعه باید به این موضوع مهم و حیاتی ورود فعال پیدا کند.به عنوان اولین مرحله از این ورود، این نشست هم اندیشی ،به همت دانشکده جغرافیا و علوم محیطی و گروه محیط زیست ، با حضور متخصصین طراز اول منطقه ای ،مسئولین شهرستان و نمایندگان کشاورزان منطقه برگزار شد.

دکتر قلیچی پور با اشاره به اینکه مخاطبین این نشست جمع بزرگی از کشاورزان پیشرو و تأثیر گذار سبزوار بزرگ و مسئولان منطقه ای مرتبط با مقوله بحران آب هستند افزود: مخاطبیبن در طی این نشست  با راهکارهای پیشنهادی از سوی متخصصان در جهت رفع بحران آب آشنا می شوند و در مورد عملی بودن آنها در شرایط واقعی که خود در آن قرار دارند و مشکلات پیش رو نظر خود را اعلام نمایند.

وی ادامه داد: .برآیند این نشست می تواند تعیین کننده ی گامهای بعدی دانشگاه در این امر مهم و ملی باشد.