نشست خبری دکتر زنگنه اسدی رئیس و هیات رئیسه با اصحاب رسانه شهرستان سبزوار به مناسبت هفته دولت برگزار شد.

*ماموریت دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز کشوراست

 

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: دانشگاه ها یکی از سازمان‌های دولتی زیر مجموعه وزارت علوم هستند که سیاست و ماموریت تربیت نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز کشور را بر عهده دارند.

دکتر زنگنه اسدی با اشاره به اینکه این تربیت از چند حیث مورد توجه قرار می گیرد، افزود: نخست تربیت انسان تراز خلیفه اللهی است، یعنی از باب فرهنگی باید انسان هایی قابل اعتماد برای ورود به دستگاه های مختلف اجرایی و بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و صنعتی کشور باشند همچنین از مهارت و آموزش کافی نیز برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا دانش آموختگان دانشگاه ها باید بتوانند با نگاه علمی هم در مرز دانش حرکت و به تولید و توسعه علمی کشور اقدام کرده و در نتیجه نقش قابل ملاحظه‌ای در رشد علمی کشور داشته باشند و هم از نقطه نظر رفع نیازهای تحقیقاتی و مسائل و چالش های بخش های مختلف جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: این محقق نمی شود مگر با آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور به صورتی که در دانشگاه پژوهش هایی رقم بخورد که دانشجویان در آن حضور داشته باشد و شاگرد پروری در مفهوم حقیقی آن تحقق پیدا کند.

دکتر زنگنه اسدی ادامه داد: امروزه دانش آموختگان دانشگاه باید درحوزه های فرهنگی، علمی- آموزشی، علمی-پژوهشی و علمی -فناوری حرفی برای گفتن داشته باشند تا بتوانند آینده خوبی برای خود و کشور رقم بزنند.

 رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: با این نگاه ما اسناد بالادستی را در برنامه کاری خود قرار داده ایم که مهمترین آنها سند دانشگاه اسلامی است.

دکتر زنگنه اسدی با تاکید بر اینکه این سند ماموریت هایی را به حوزه های معاونت های چهارگانه در حیطه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری به دانشگاه ها محول کرده است، اظهار داشت: برنامه راهبردی دانشگاه حکیم سبزواری بر مبنای این ماموریت ها تدوین و طراحی شده است تا بتوانیم  سند اسلامی شدن دانشگاه ها را در این دانشگاه عملیاتی و اجرایی کنیم.

*مجوز احداث صد واحد خوابگاه متاهلی از هیات امنای دانشگاه اخذ شده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری: مجوز احداث صد واحد خوابگاه متاهلی از هیات امنای دانشگاه اخذ و مکان یابی این واحدها انجام شده و با رایزنی صورت گرفته خیری هم برای برای ساخت مشارکتی خوابگاه ها اعلام آمادگی کرده است

دکتر رسول شادنیا ادامه داد: در راستای تسهیل ازدواج دانشجویی کلبه ازدواج در دانشگاه ایجاد شده است که در واقع مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج را در بر می گیرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه فعالیت های برای مهارت آموزی دانشجویان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در همین راستا بازارچه تولیدات دانشجویی  در دانشگاه راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: دفتر ارتباط خانواده با دانشگاه به عنوان پلی بین دو نهاد مقدس و اثرگذار خانواده و دانشگاه در دانشگاه حکیم سبزواری کار خود را شروع کرده است.

وی افزود: طی تفاهم نامه ای که بین دانشگاه و فدراسیون هندبال به امضا رسید، اولین آکادمی هندبال دانشجویی در دانشگاه حکیم سبزواری راه اندازی شد و هم اکنون فعالیت خود را آغاز کرده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: همچنین با توجه به ظرفیت های ورزشی دانشگاه و شهرستان در دو ورزش زورخانه ای و دارت، دو تفاهم نامه همکاری با فدراسیون زورخانه ای و انجمن دارت به امضا رسیده است.

دکتر شادنیا گفت: پیست دوچرخه سواری خواهران را در داخل خوابگاه دختران جانمایی کرده‌ایم و برآنیم بتوانیم با جذب بودجه این پیست را راه اندازی کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه یکی از فعالیت هایی که در راستای انجام مسئولیت اجتماعی جزو اولویت های دانشگاه قرار دارد، راه اندازی مرکز مشاوره در داخل شهر است، افزود: مرکز مشاوره دانشگاه در حال حاضر تنها در حوزه مشاوره برای دانشجویان فعالیت دارد که بنا داریم با راه اندازی مرکز مشاوره دانشگاه در داخل شهر زمینه بهره مندی همشهریان عزیز  از خدمات این مرکز فراهم شود.

*به دنبال تکمیل زنجیره فناوری در دانشگاه حکیم سبزواری هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه این معاونت سه رسالت کلی در دانشگاه بر عهده دارد، گفت: نخست به دنبال تکمیل زنجیره فناوری در دانشگاه حکیم سبزواری و گسترش این زنجیره در شهرستان سبزوار و شهرستان‌های اطراف سبزوار هستیم.

دکتر محمد ابراهیم حاجی آبادی افزود: سه حلقه این زنجیره را مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز کارآفرینی و نوآوری و پردیس علم وفناوری تشکیل می دهند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به اینکه مرکز رشد دانشگاه تا سال گذشته تنها حلقه این زنجیره بود، ادامه داد: در این چند ماه مدیریت کارآفرینی و نوآوری  که در دوره‌های قبل تجهیز شده بود، آغاز به کار کرد و با راه اندازی این مدیریت حلقه دوم زنجیره کامل شد.

دکتر حاجی آبادی  گفت: حلقه سوم این زنجیره پردیس علم و فناوری است که با پیگیری و رایزنی های گسترده ای که در حال انجام است، امیدوارم  مجوز راه اندازی قطعی آن را در پاییز کسب کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: پیش بینی می کنیم با تکمیل زنجیره فناوری چیزی حدود ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را در واحدهای فناور دانشگاه جذب کنیم.

دکتر حاجی آبادی با اشاره به اینکه رسالت دوم حوزه فناوری، رفع مسائل و چالش های پژوهشی منطقه و ملی است: این موارد در قالب قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت،پایان‌نامه‌ها و رساله های کاربردی تعریف می شود،

وی با اشاره به افزایش رقم قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه، گفت: در پنج ماه اول سال، رشد حدود  ۵ برابری را نسبت به همین زمان در سال گذشته در رقم قراردادهای ارتباط با صنعت شاهد بوده ایم و امیدواریم این عدد تا پایان ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۸ میلیارد تومان شود.

دکتر حاجی آبادی با تاکید بر اینکه حوزه سوم فعالیت معاونت پژوهش، حرکت در مرزهای دانش ،مرجعیت علمی و برگزاری همایش های علمی است، گفت: سرانه تولید مقاله پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه در نشریات معتبر بین المللی به ازای هر عضو هیات علمی عددی حدود ۲ است که این عدد به سرانه کشوری نزدیک است و شرایط خوبی داریم.

دکتر حاجی آبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری معین علمی تمام صنایع منطقه است؛ این دانشگاه می تواند برای شرکت ها و صنایع  مشاوره خوبی باشد برای طی کردن مسیر دانش بنیان و واحد تحقیق و توسعه هر شرکتی در شهرستان سبزوار باشد.

 

*راه‌اندازی رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه

معاون آموزشی دانشگاه گفت: در حال رایزنی جهت راه اندازی رشته های جدید تقاضا محور و کاربردی با توجه به نیاز جامعه و جایگزینی رشته های کم متقاضی با رشته های که بازار کار بهتری دارند هستیم.

دکتر رضا طیبی با اشاره به اینکه سهم دانشجویان بومی در دانشگاه حکیم سبزواری ۳۳ درصد است، افزود: تدابیری جهت افزایش سهم دانشجویان بومی در دانشگاه اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ استاد تمام، ۹۸ دانشیار و ۱۴۲ استادیار در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

دکتر طیبی اظهار داشت: همچنین فرایند جذب حدود ۲۵ عضو هیئت علمی جدید به اتمام رسیده است.

ختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح های عمرانی دانشگاه حکیم سبزواری

معاون اداری و مالی دانشگاه گفت: با پیگیری های حوزه ریاست، معاونت اداری مالی و مدیریت عمرانی و همکاری نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل سفر ریاست جمهوری به دانشگاه حکیم سبزواری اختصاص پیدا کرد.

دکتر صمدی فزود: این مبلغ قرار است صرف تکمیل ساخت آمفی تئاتر ۱۱۰۰ نفره دانشگاه و خوابگاه دانشجویی شود.

وی افزود:با وجود کمبودها در منابع تاکنون ۵۰ ایثارگر کارمند در دانشگاه تبدیل وضعیت شده‌اند و ۲۲ نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی نیز جذب شده اند.

دکتر صمدی با تاکید بر اینکه پیگیر بحث های درآمدزایی هستیم اظهار داشت: در همین راستا اتاق فکری متشکل از روسای سابق دانشگاه، پیشکسوتان و نیروهای جوان و خوش فکر را تشکیل داده ایم.

*تقدیر وزارت علوم از روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه در این نشست با اشاره به سفر وزیر علوم پس از سال ها به دانشگاه، گفت:در بین دانشگاه هایی که وزیر علوم قبل و بعد از دانشگاه حکیم سبزواری  به آنها سفر کرد، تنها دانشگاهی که از حوزه روابط عمومی  آن تقدیر شد دانشگاه حکیم سبزواری بود.

دکتر امین کوشکی افزود: امضای تفاهم نامه با رادیو فرهنگ و امضای تفاهم نامه با صداوسیمای خراسان رضوی از جمله دیگر فعالیت های روابط عمومی دانشگاه است.

وی ادامه داد: همایش ملی سرود و سرودهای انقلاب اسلامی ویژه بزرگداشت حمید سبزواری با همکاری رادیو فرهنگ و نهادهای شهری در خردادماه برگزار شد.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه، اظهار داشت: تاریخ شفاهی دانشگاه به چند دوره تقسیم شده است که دوره نخست آن به زودی منتشر خواهدشد.

وی افزود: همچنین یادداشت های استادان دانشگاه در خصوص در دوران کرونا جمع آوری و تدوین شده است و در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

دکتر کوشکی گفت: در تابستان امسال شاهد راه اندازی دانشگاه کودکان برای نخستین بار در کشور در دانشگاه حکیم سبزواری بودیم که خوشبختانه این طرح با استقبال خوب همشهریان همراه بود.

وی ادامه داد: همچنین همایش بزرگ آشنایی با رشته های دانشگاهی  با استقبال کم نظیر داوطلبین کنکور در مردادماه به همت روابط عمومی و همکاری آموزش و پرورش برگزار شد.

 

*کلینیک حقوقی دانشگاه راه اندازی می شود

مدیر حقوقی دانشگاه حکیم سبزواری در نشست خبری گفت: مهمترین دستاورد این مدیریت در چندماه اخیر اخذ مجوز راه اندازی کلینیک حقوقی از هیات امنای دانشگاه بود.

دکتر آزیز افزود: این کلینیک قرار است با هدف بهره مندی همشهریان از خدمات حقوقی در شهر ایجاد شود.

وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری چهارمین دانشگاه کشور است که مجوز راه اندازی این کلینیک را اخذ کرده است .

مدیر حقوقی دانشگاه  اظهار داشت: دومین دستاورد این مدیریت تشکیل شورای مشورتی حقوقی است.

 

ایرنا:۱۰۰ واحد خوابگاه دانشجویان متاهل در دانشگاه حکیم سبزواری ایجاد می‌شود

ایلنا:رئیس دانشگاه مطرح کرد؛سهم قابل توجه دانشگاه حکیم سبزواری در پژوهش و ارتقاء علمی در منطقه