معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نهایی شدن اولویت‌های علم و فناوری کشور در جلسه آتی کمیسیون دایمی شورای عتف خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران افزود: در این جسله ۳ موضوع «رونمایی از سامانه نما»، «تصویب سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری» و «دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی» در دستور کار این کمیسیون قرار داشت.

وی با اشاره به مطالب ارائه شده در زمینه سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری اظهار کرد: یکی از وظایف شورای عتف تعیین اولویت‌ها و راهبردهای علم و فناوری کشور است و از سوی دیگر اعتبارات دستگاه‌ها در بخش پژوهش باید بر اساس اولویت‌هایی باشد که به تصویب شورای عتف رسیده باشد.

احمدی با تاکید بر اینکه اولویت‌های علم و فناوری کشور برای سال‌های گذشته تعیین شده بود، ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف این اولویت‌ها برای سال‌های آتی نیز مذاکرات زیادی در کمیسیون‌های شورای عتف، شورای هماهنگی و کمیسیون دایمی شده بود و خوشبختانه اعضای شورای عتف نظرات خود را ارائه کردند.

وی با تاکید بر اینکه در این مذاکرات مقرر شد تا اولویت‌ها در دو بخش «اولویت‌های ملی» و «اولویت‌های بخشی» تقسیم بندی شوند، یادآور شد: اولویت‌های ملی هر ساله در قالب نیازهای کشور اعلام خواهد شد که چه تعداد پروژه‌های ملی تعریف شود و در این زمینه با توافق اعضای کمیسیون دایمی، این اولویت‌ها در قالب برنامه ششم توسعه تعیین شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: بر این اساس اولویت‌هایی که در برنامه ششم توسعه تصویب می‌شود معیار اولویت‌های ملی و مورد تایید شورا و کمیسیون دایمی عتف خواهد بود.

وی تعیین اولویت‌های بخشی را بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی کمیسیون‌های یازده گانه کمیسیون دایمی شورای عتف دانست و خاطر نشان کرد: بر این اساس در این جلسه مقرر شد تا این کمیسیون‌ها نیازهای هر حوزه علم و فناوری را رده بندی کنند تا این اولویت‌ها در جلسه آتی کمیسیون به نهایی شود.

به گفته احمدی به دلیل اختصاص اعتبارات اولویت‌های هر حوزه تعداد محدودی خواهد بود.

نحوه نظارت بر طرح‌های کلان

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی را از موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و اظهار کرد: پس از تصویب طرح‌های کلان ملی، تنظیم آیین نامه مدیریتی آن باید تنظیم می‎شد.

وی محتوای این آیین نامه را تعیین تکلیف نظارت بر طرح‌های کلان ملی عنوان کرد و ادامه داد: در این جلسه در خصوص معیارهای نظارت مدیریتی این طرح‎ها بحث و تبادل نظر و در نهایت فرمولی در این زمینه عرضه شد تا بر اساس این فرمول مشخص شود که هر طرحی با چه معیاری و ناظران با چه اختیاراتی باید بر طرح‌ها نظارت داشته باشند.

رونمایی از سامانه «نما»

احمدی با اشاره به رونمایی از سامانه «نما» در یکصد و چهل و نهمین جلسه عتف، گفت: این سامانه ناظر به نیازهای حوزه‌های علم و فناوری است به گونه‌ای که از طریق این سامانه وضعیت و جایگاه موسسات علمی و پژوهشی و دانشگاه‌های کشور بر اساس شاخص‌های بومی و بین المللی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی یکی از مصوبات کمیسیون دایمی شورای عتف را شاخص‌های علم و فناوری دانست و ادامه داد: متعاقب آن آیین نامه مرجع معرفی وضعیت علمی نیز تعیین شد و این سامانه می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

احمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پایگاه‌های بین‌المللی مانند تایمز، QS، لایدن و شانگهای بر اساس شاخص‌های تعیین شده‌ای اقدام به رده بندی دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌کنند، یادآور شد: مانیز بر اساس توافق و تایید کمیسیون دایمی، تعدادی از شاخص‌های بومی را استخراج و در این سامانه قرار دادیم تا بر اساس این معیارها اقدام به ارزیابی علم و فناوری کشور کنیم.