ششمین دوره همایش «دانشگاه، تکنولوژی و توسعه ملی» به مناسبت روز مهندس در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد، آنچه در ادامه خواهید خواند حاصل گفتگوی روابط عمومی دانشگاه با دکتر محمدحسن دانشی فر، عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی و دبیر این همایش است.

 

*کیفیت بخشیدن به زندگی رسالت دانشگاه هاست

در جهان امروز، رسالت کیفیت بخشیدن به زندگی بشر بر عهده دانشگاه است. در این بین مهندسین هدایت‌گر جریان توسعه و پیشرفت فن‌آوری در جوامع بشری هستند. همچنین تولید محصولات فن‌آورانه جدید و با کیفیت‌ و کارآیی بالاتر، کارآفرینی و اشتغال پایدار و توام با منزلت، همه در پرتو تحقیقات و راهکارهای علمی امکان‌پذیر است. برای دستیابی به این اهداف، ارتباط مناسب بین جامعه و دانشگاه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و رسالت دانشگاه و کیفیت توسعه جوامع و صنایع را تحت الشعاع قرار می‌دهد. لذا برای ارتباط هر چه موثرتر دانشگاه و جامعه ششمین همایش «دانشگاه، تکنولوژی و توسعه ملی» در روز ۵ اسفند ماه ۹۸ برگزار می‌شود.

*اشتغال و کار آفرینی؛ محور اصلی همایش

محور اصلی این همایش «اشتغال و کارآفرینی» در نظر گرفته شده و اغلب برنامه‌های همایش حول این محور طراحی شده‌اند.

همچنین اهداف اصلی از برگزاری ششمین همایش «دانشگاه، تکنولوژی و توسعه ملی» را می‌توان محورهای زیر عنوان کرد:

  • آشنایی دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی با کارآفرینی و کارآفرینان شاخص دانشگاه و منطقه
  • آشنایی با صنایع منطقه و آگاهی از چالش‌های فن‌آورانه آنها و نقش دانشگاه در حل این مشکلات
  • آشنایی با زمینه‌های مختلف اشتغال دانشجویان مهندسی در صنایع منطقه
  • تحکیم و ارتقای همکاری‌های موثر دانشگاه و صنعت در زمینه‌های مهندسی

*امضای تفاهم نامه با صنایع؛دستاوردهای همایش

به غیر موارد ذکر شده در بخش اهداف که امید است در این همایش محقق شوند، امکان امضای تفاهم نامه با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی و صنایع منطقه به ویژه صنایع فولاد در زمینه همکاری‌های علمی وجود دارد.

*برنامه‌های همایش

برنامه‌های اصلی همایش عبارتند از:

  • سخنرانی رییس همایش
  • سخنران کلیدی: آقای مهندس سنجری (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی): با تمرکز بر آینده اشتغال و کارآفرینی
  • میزگرد تخصصی فولاد: آشنایی دانشجویان با افق‌های پیش‌روی صنایع فولاد، چالش‌های این صنعت و صنایع وابسته به آن، نحوه مشارکت دانشگاه در حل مشکلات این صنعت و چگونگی اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در این صنایع
  • پنل کارآفرینی: سخنران این بخش آقای مهندس عامری از کارآفرینان شاخص سبزوار هستند و همچنین یک دورهمی صمیمی با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارآفرین دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود. هدف اصلی این بخش ارایه مثال‌های عملی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارآفرین دانشگاه حکیم سبزواری برای دانشجویان و ایجاد انگیزه و روحیه در آنها می‌باشد.
  • کارگاه آشنایی با نظام مهندسی: آشنایی با فضای کسب و کار نظام مهندسی به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان تعدادی از رشته‌های مهندسی
  • مسابقه ارائه سه دقیقه‌ای: تشویق دانشجویان برای تحقیق علمی و افزایش روحیه رقابت و نشاط بین دانشجویان به عنوان یک بخش سرگرم کننده و مفرح از برنامه در نظر گرفته شده است.
  • مراسم اختتامیه و جشن مهندسی: اجرای موسیقی، استندآپ کمدی و اهدای جوایز دانشجویان برتر مهندسی، برندگان مسابقه ارایه سه دقیقه‌ای و هیات اجرایی

*مخاطبین و شرکت‌کنندگان

برگزاری همایش توسط دانشکده‌های مهندسی (دانشکده فنی مهندسی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی و دانشکده مهندسی معماری) انجام می‌شود که در سال جاری محوریت اصلی اجرا بر عهده دانشکده فنی مهندسی است. مخاطب اصلی این همایش دانشجویان دانشکده‌های مهندسی هستند. همچنین برای شرکت در همایش از مدیران ادارات دولتی و تعدادی از شرکت‌های صنعتی سبزوار دعوت خواهد شد.