هشتمین همایش ملی بزرگداشت حکیم سبزواری با پیام وزیر علوم در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کرد.

وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا خدا به تو این کتاب و حکمت را عطا کرده و آنچه را که نمی‌دانستی به تو بیاموخت، و خدا را با تو لطف عظیم و عنایت بی‌اندازه است» (نسا/آیه ۱۱۳)

سرزمینِ سربلند ایران، سرزمینِ فرزانگان و فرهیختگانی‌ست که به جِد وُ جَهد، از اعاظم علم و خداوندگاران معرفت روزگار خویش و دیگر روزگاران گردیده‌اند و در منظومه‌ی سرآمدان تعلیم و تهذیب، خورشیدوار درخشیده‌اند و روشنی آفریده‌اند. نام‌های نمایان بی‌شماری را می‌توان از این منظومه برشمرد که به تقارن تقویم، به ستایش دانشی‌مردِ روزگاران و مبارک‌مسلک‌ِ عارفان؛ حضرت حکیم سبزواری خواهم پرداخت که عالمی عالی‌مقام و والاوارسته‌ای فقیه مثبوت و مضبوط است.
حکیم گرانقدری که ایام مدیدی به تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی علوم مختلف اسلامی به ویژه فلسفه اسلامی پرداخت و سنت فلسفه اسلامی را که از فارابی و ابن‌سینا آغاز شده بود تداوم بخشید و مهم‌ترین شارح برترین و جامع‌ترین مکتب فلسفی گشت که به حکمت متعالیه ملاصدرا معروف است. ایشان با نوشتن کتاب «شرح منظومه» که به آموزش حکمت متعالیه در تمام ابواب پرداخته است، جایگاه آموزشی والایی یافت به گونه‌ای که این کتاب، نزدیک به دو قرن، به مهم‌ترین کتاب آموزشی در فلسفه اسلامی تبدیل شد و برنامه درسی حوزه‌ها و محافل علمی فلسفه اسلامی را تحت الشعاع خود قرار داد. این حکیم فرزانه علاوه بر طی نمودن طریق علمی و پژوهشی، به تهذیب نفس پرداخته و در عرفان و زهد به مدارج والایی دست یافت و کرامات ایشان زبانزد عام و خاص گشت.
وقت را مغتنم می‌دانم و با ابراز خرسندی از پاسداشت مقام این دانشمند بزرگ و حکیم فرزانه، قدردان برگزارکنندگان هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری در دانشگاه حکیم سبزواری و در روز ملی منتسب به ایشان، می‌باشم. برگزاری و گرامیداشت مفاخر علمی و فرهنگی این مرز و بوم سنت حسنه‌ای است که در این دانشگاه انجام شده و امسال با برگزاری هشتمین همایش با عنوان کاربردی «طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی» وارد مرحله‌‌ای دیگر شده و رویدادی را رقم زده که استادان، پژوهشگران و دانشجویان را گردهم آورده تا به بحث و گفت‌وگو پیرامون برنامه درسی و متون آموزشی بپردازند و این امری مهم و رویدادی ارزنده است که ثمرات آن در نظام آموزشی دانشگاهی نمایان خواهد شد و در صورت اهتمام به آن منشاء تحول در این رشته و رشته‌های مرتبط در علوم انسانی خواهد بود. بدین اشتیاق و نشاط، از پروردگار دانش می‌خواهم که میراث‌داران سزاواری برای گنجینه‌های سرافرازی و سربلندی علم و معرفت و معنویت این کهن‌ملت باشیم.

محمدعلی زلفی‌گل
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری