پانزدهمين کنفرانس شيمي معدني ايران

با حضور جمع کثيري از متخصصان، اساتيد، ميهمانان و دانشجويان از سراسر کشور، پانزدهمين کنفرانس شيمي معدني ايران، صبح سه شنبه ۹۲/۶/۱۲ در تالار استاد شريعتي دانشگاه حکيم سبزواري، آغاز به کار کرد.

SONY DSC

دکتر رضا طيبي، دبير علمي کنفرانس و عضو هيأت علمي گروه شيمي دانشگاه، در ابتدا ضمن عرض خوش آمد به حاضران در جلسه خصوصاً ميهماناني که از اقصي نقاط کشور در اين کنفرانس حضور پيدا کرده بودند، از قبول دعوت آقايان دکتر رضايت، رئيس کارگروه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فناوري نانو و دکتر قديمي، مدير کل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم و حضورشان در دانشگاه حکيم تشکر نمود و در خصوص برگزاري کنفرانس شيمي ابراز داشت:

SONY DSC

” فرايند برگزاري کنفرانس از ۱۵ فروردين ماه ۱۳۹۱ آغاز شد و به دلايل متعدد مهلت دريافت مقالات تا ۹۲/۴/۷ و نهايتاً تا ۹۲/۴/۳۰ تمديد گرديد.

دکتر طيبي کل مقالات واصله به دبيرخانه کنفرانس را ۴۵۸ مورد ذکر کرد که از اين تعداد پس از بررسي نهايي ۴۰۸ مقاله برگزيده شده که نهايتاً ارائه دهندگان ۳۴۵ مقاله آمادگي خود را براي شرکت در کنفرانس اعلام داشتند.

دبير علمي پانزدهمين کنفرانس شيمي معدني ايران حضور ميهمانان ويژه از وزارت علوم و ستاد نانوي کشور و همچنين مشارکت سازمان انرژي اتمي و بخش خصوصي را در برگزاري کنفرانس از جمله ويژگيهاي مثبت و برجسته اين کنفرانس بيان کرد و از حمايت هاي ستاد نانو و بخش خصوصي در برگزاري ۶ کارگاه تخصصي جانبي، ابراز تقدير و تشکر نمود.

دكتر طيبي با اشاره به وجود قابليت هاي دانشگاه حكيم سبزواري به عنوان دومين دانشگاه بزرگ استان خراسان رضوي و نيز وجود منابع معدني غني از جمله كروميت در شهر سبزوار، افزود : برگزاري چنين كنفرانس هايي بستر لازم را براي بهره برداري بهتر از اين منابع و امكانات فراهم مي كند.

وي همچنين به فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه حکيم سبزواري و موفقيت هاي علمي و چاپ مقالات در مجلات داخلي و خارجي از دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه اشاره كرد و گفت : بيش از هزار مقاله از اين دانشگاه در مجلات معتبر بين المللي چاپ شده است.

سپس آقاي دکتر عباس محمديان، رئيس دانشگاه نيز ضمن عرض خير مقدم به شرکت کنندگان در پانزدهمين کنفرانس شيمي معدني ايران، دانشگاه حکيم سبزواري و شهر سبزوار را داراي جايگاه مطلوبي در سطح منطقه توصيف نمود که با استفاده  از اين ويژگي ها، امکان برگزاري سمينارها و کنفرانس هاي منطقه اي و ملي فراهم مي باشد.

SONY DSC

دکتر محمديان همچنين به طور مختصر به پيشينه تاريخي، فرهنگي و علمي دانشگاه و شهر سبزوار پرداخت و از برگزار کنندگان کنفرانس نيز تقدير و تشکر نمود.

آقاي دکتر سيد مهدي رضايت، رئيس کارگروه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فناوري نانو نيز، طي سخناني با اشاره به جايگاه علمي و پژوهشي کشور، گفت:

SONY DSC

” در چشم انداز آتي کشور مقرر گرديده است که ايران اسلامي در آينده نزديک جزو ۱۵ کشور برتر دنيا از لحاظ توليد علمي و فناوري قرار گيرد، لذا دستيابي به اين مهم، تلاش بي وقفه و همت همگاني اساتيد، متخصصان و دانشجويان را مي طلبيد که به حول قوه الهي کشور عزيزمان مطابق آمار ارائه شده جهاني، هم اکنون در اين جايگاه قرار دارد.

دکتر رضايت افزود:

” فناوري نانو بايستي در زندگي مردم خود را نشان دهد و با نگاه برتر بودن در اين حوزه بايد از اين فناوري توليد ثروت كنيم.”

وي با اشاره به تعداد دانشگاه هاي فعال در حوزه نانو تصريح كرد: در حال حاضر بيش از  ۳۸ دانشگاه در كشور ارايه دهنده دوره كارشناسي ارشد و ۱۶ دانشگاه در حال انجام دكتري تخصصي در اين حوزه مي باشند، همچنين دانشگاه حكيم سبزواري نيز از دانشگاه هايي است كه در زمينه پذيرش دانشجو در رشته هاي حوزه نانو تقاضا داده كه پس از بازديد و بررسي دقيق امكانات ، ظرفيت ها و پتانسيل ها ، نتيجه را اعلام خواهيم کرد.

222

رييس كارگروه توسعه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فناوري هاي نانوي کشورافزود:

” در حوزه نانو در سال جاري ميلادي با دو هزار و ۶۰۰ مقاله در حال حاضر در جايگاه هشتم دنيا قرار داريم و اين موضوع ‏زماني مفيد است كه به حلقه‌هاي بعدي توسعه كه بحث فناوري و توليد است نزديك‌ تر شويم.

سخنران بعدي مراسم، آقاي دکتر سعيد قديمي، مدير کل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بود که وي با تاكيد بر شناسايي ظرفيت ها و پتانسيل هاي علمي در رشته هاي مختلف در جهت بهره وري،گفت :

111

” بايستي متخصصان در رشته هاي مختلف به دنبال پاسخگويي براي سؤالات ويژه در هر رشته باشند.”

دکتر قديمي  همچنين ابراز داشت که در خانواده ۴ ميليوني آموزش عالي، حدود ۱۵ درصد دانشجويان در بخش تحصيلات تکميلي مشغول به فعاليت هستند. وي جمعيت حال حاضر هيأت علمي کشور را ۷۰ هزار نفر عنوان کرد که از اين تعداد ۱۰ درصد اساتيد رشته هاي علوم پايه مي باشند.

مدير کل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، با اشاره به اينکه ۱۰ تا ۱۷ درصد منابع انرژي و منابع معدني جهان را در اختيار داريم، عنوان نمود که با اين حال تعداد دانشجويان فعال کشور به هيچ عنوان با اين منابع برابري نمي کند.

پس از سخنان ميهمانان ويژه کنفرانس، برنامه اجراي ضرب باستاني توسط مرشد نامي کشور و شهرستان، استاد علي ناري برگزار که با استقبال حاضرين روبرو گرديد.

SONY DSC

سپس مطابق اساسنامه انجمن شيمي ايران که سالانه از ۲ تن از برجسته ترين پژوهشگران عرصه علم شيمي تقدير مي نمايند، از آقايان دکتر سيد جواد صابونچي از دانشگاه تبريز و دكتر مجتبي باقرزاده از دانشگاه صنعتي شريف تجليل به عمل آمد.

SONY DSC

SONY DSC

پانزدهمين کنفرانس شيمي معدني ايران، بعد از ظهر چهارشنبه، ۱۳ شهريور ماه با برگزاري کارگاه ها و جلسات سخنراني و ارائه پوسترها و همچنين مراسم تجليل از عوامل اجرايي به کار خود پايان داد.