پروژه پژوهشی” بهینه سازی و ارتقا سامانه جایابی بهینه تجهیزات حفاظتی و تحلیل شبکه توزیع” در امتداد و جهت تکمیل یک کار تحقیقاتی چندین ساله در توسعه ابزارهای محاسباتی جهت مطالعات پیشرفته شبکه‫های توزیع نیروی برق انجام شده است. این تحقیق توسط اعضای هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه آقایان دکتر حاجی آبادی، دکتر صمدی و دکتر رضایی با همکاری تیم تحقیقاتی مشتمل بر جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های برق و کامپیوتر دانشگاه و با همکاری و همفکری مهندسین و مدیران زبده و باتجربه شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی انجام شده است.

توسعه نظری در مرز علم این پژوهش منتج به چاپ مقالات در نشریات معتبر علمی و پژوهشی و مقاله برتر ۲۷ امین کنفرانس بین المللی شبکه های توزیع در سال ۱۴۰۲ شده است. اما مهمترین ویژگی این پژوهش طی نمودن موفق مسیر توسعه تکنولوژی از سطوح پایین توسعه و آمادگی  فناوری و یا همان TRLهای ۱ تا ۴ به سطوح بالای آن که همان خلق محصول فناور در قالب شرکت دانش بنیان در TLR های ۷ و ۸ در قالب انتقال تکنولوژی است.

باید توجه نمود که مهمترین نیاز صنایع، محصولات با ارزش افزوده بالاتر که قاعدتا مبتنی بر فناوری هستند میباشد. بسیاری از این صنایع جهت دستیابی به این محصولات حاضر به پرداخت هزینه های تحقیق و توسعه به شرط رسیدن به محصول میباشند. از طرفی بستر تحقیق و پژوهش دردانشگاهها بدون لحاظ ادبیات انتقال تکنولوژی، بستر مناسب جهت خلق محصول نمیباشد و قابلیت توسعه تا سطوح ۴ یا ۵ توسعه فناوری را دارد که پاسخگوی نیاز صنایع نمیباشد. تکمیل این زنجیره تنها با ادبیات انتقال تکنولوژی به معنای رهسپاری دانش فنی خلق شده در بستر شرکتهای فناور و دانش بنیان جهت ارائه محصول بصورت تجاری و عمده فروشی به صنایع می باشد.

در این پروژه شرکت دانش بنیان داده پرداز سندباد بعنوان بستر تجاری لازم جهت توسعه محصول ایجاد و در ناحیه فناوری دانشگاه حکیم سبزواری مستقر شده است.