بسمالله الرحمن الرحیم
سالروز درگذشت زندهیاد دکتر علی شریعتی، فرصتی است برای بازخوانی میراث فکری و فرهنگی اندیشمندی که در زمره برجستهترین مفاخر معاصر ایران قرار دارد و نام او در تاریخ اندیشه دینی و اجتماعی این سرزمین، ماندگار و اثرگذار است.
دکتر علی شریعتی با برخورداری از دانش گسترده در حوزههای اسلامشناسی، جامعهشناسی، دینپژوهی و شناخت تاریخ و هویت ایرانی، کوشید تا با زبانی نو و رویکردی زمانشناسانه، نسبت میان دین، انسان و جامعه را تبیین کند و افقهای تازهای را در فهم میراث اسلامی و ایرانی بگشاید. وی از جمله اندیشمندانی بود که با دغدغه احیای خودآگاهی فرهنگی و بازاندیشی در نسبت سنت و تجدد، نسلهای متعددی از جوانان و فرهیختگان ایران و جهان اسلام را به تأمل، پرسشگری و مسئولیتپذیری اجتماعی فراخواند.
شریعتی نه تنها پژوهشگری در عرصه دین و جامعه، بلکه مفسر هویت تاریخی و فرهنگی ایران نیز بود؛ اندیشمندی که میکوشید پیوندی استوار میان معنویت اسلامی، میراث تمدنی ایران و آرمانهای عدالت، آزادی و کرامت انسانی برقرار سازد. آثار و اندیشههای او همچنان بخشی مهم از میراث فکری معاصر ایران به شمار میرود و مطالعه انتقادی و روشمند آن، برای شناخت تحولات فکری و اجتماعی سده اخیر ایران ضرورتی انکارناپذیر است.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در سالروز درگذشت این اندیشمند برجسته، یاد و نام او را گرامی میدارد و بر ضرورت پاسداشت و بررسی علمی میراث فکری وی به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی ایران تأکید میورزد. بیتردید، گفتوگو درباره آرا و آثار دکتر علی شریعتی، همچنان میتواند به غنای اندیشه دینی، خودآگاهی فرهنگی و فهم بهتر مسائل جامعه ایرانی یاری رساند.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
محمود شالویی
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
پیام دکتر وحید شالچی “معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری” به مناسبت هفتۀ ادب پایداری
به نام خداوند جان و خرد
فرهنگ، شالودهٔ استواری یک ملت و هویت، منشأ ثبات و پایداریِ یک کشور است. فرا رسیدن «هفتۀ ملی ادب پایداری»، نه صرفاً گرامیداشت یک بازه در تقویم که دعوتی است به بازخوانی مبانی فکری و آرمانهای والایی که پایداری فرهنگی ایرانیان بر شانههای آن استوار گشته است؛ افزون بر این، دعوتی است برای بازشناخت سیمای دو تن از مفاخر ملی که یکی، منظومۀ دردهای ملت بود و دیگری، وجدان بیدار آنان.
حمید سبزواری، با کلام حماسی خویش، هنر را به میثاق با مردم فراخواند و به ما آموخت که رسالت راستین کلمه، پژواک دردها و فریادهای یک ملت است. آن هنگام که حنجرۀ تاریخ شد و از (( بانگ آزادی برخاسته از خاوران)) سرود، او دیگر تنها یک شاعر نبود؛ او خود، تجلی ارادۀ ملتی بود که برای بازستاندن عزت و استقلال خویش، به قیامی سترگ برخاسته بود.
و در دیگر سو، دکتر علی شریعتی، آن معلم بیدارگر، بر ما آشکار ساخت که «مسئولیت»، امانتی است بر دوش انسان آگاه. او با دمیدن روح «انتظار، مذهب اعتراض» در کالبد جامعه، جوهری از پویایی و نقد را به ارمغان آورد و با فراخوان «بازگشت به خویشتن»، راه مقابله با استحمار فرهنگی را ترسیم نمود. امروز، ما رسالت خویش را مصاف با همان مثلث شومی میدانیم که او آن را «زر و زور و تزویر» نامید و ایمان داریم که ساحت فرهنگ و ادب، خط مقدم این مواجههٔ مقدس است.
«ادب پایداری»، تبلور هنرمندانۀ همین رسالت است؛ این گونه از ادبیات، سنگر استوار هویت ما در برابر هجوم بیگانگان و ضامن تابآوری فرهنگی ملتی است که در کوران حوادث، از جمله هشت سال دفاع مقدس، دفاع وطنی دوازده روزه، دفاع میهنی رمضان و در تمام سالهای تحریم ظالمانه، روح ظلمستیزی را زنده نگاه داشت و آموخت که میتوان در اوج سختیها، بر قلهٔ شرافت ایستاد.
ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خود را متعهد به پاسداشت این میراث گرانسنگ میدانیم؛ میراثی که آیینهدار شرافت و آزادگی ایرانیان و چراغی است که در دست نسلهای آینده، راه فردای این سرزمین را روشن خواهد ساخت.
دکتر وحید شالچی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
به نام خداوند جان و خرد
کویر، آموزگارِ زیستن در زمانهی دشوار است و اهالی کویر را میتوان نمونهی برجستهی تابآوری و پایداری بهشمار آورد. ایشان نیک آموختهاند چگونه میتوان در کمیابی، کیمیاگری کرد و در سایهی آفتاب، گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد.
کویر در وجدانِ بیدارِ روزگارِ ما با نام معلمِ زندهراهِ جاویدانیاد؛ «علی شریعتیِ مزینانی» گره خورده است. او که گاه «شمع» تخلص میکرد و بهراستی و درستی نیز چونان شمع، روشنگری کرد و جان و جهان بر سرِ ایمانِ خویش گذاشت و دودِ عودِ وجودش را در آسمانِ آزادگی و جوانمردی پراکنده ساخت.
برگزاری رویداد «ادب پایداری» و آیینِ گشایش «مجتمع دکتر علی شریعتی» در خاستگاهِ او و در آستانهی سالروزِ خرقه تهی کردنِ ایشان، بهانهای است برای بازخوانیِ اندیشههای آن معلمِ ارجمند. بادا که نسلِ جدید نیز با خوانشِ نوینِ خویش از این آموزهها، خشت بر خشتِ بنایی بگذارد که دههها دیدبان آگاهی و گواهی بوده است.
سلامتی و سربلندی یکایک دستاندرکارانِ ارجمند را از پروردگار یکتا آرزومندم.
مشهد مقدس
۲۸ خرداد ۱۴۰۵
غلامحسین مظفری
استاندار خراسان رضوی


