مقاله استادیار و عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری در مورد بکارگیری سیستم های تولید همزمان توان و گرما (CHP) در ایستگاههای تقلیل فشار گاز شهری (CGS) در مجله ی معتبر بین المللی Energy به چاپ رسید.دکتر مهدی دیمی دشت بیاض

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله دکتر مهدی دیمی دشت بیاض، استادیار و عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، با عنوان
Defining a technical criterion for economic justification of employing CHP technology in city gate stations
در مجله معتبر بین المللیEnergy  باIF=4.292  که جزو ۱۰% مجله برتر در زمینه ترمودینامیک و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی است، به چاپ رسیده است.

دکتر دیمی دشت بیاض در گفتگو با روابط عمومی با اشاره به چاپ مقاله تحقیقاتی خود در این نشریه معتبر جهانی، گفت: این مقاله حاصل بخشی از نتایج حاصله از پروژه ارتباط با صنعت با عنوان  “امکان سنجی فنی و اقتصادی و طراحی یک سیستم تولید همزمان الکتریسیته و حرارت برای گرمایش گاز طبیعی بجای تنها گرمایش گاز در هیتر، برای یکی از ایستگاههای تقلیل فشار گاز استان گلستان” است که بنده بعنوان همکار اصلی در آن مشارکت داشته ام.

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه افزود: هم اکنون استفاده از تکنولوژی CHP (سیستم های تولید همزمان توان و گرما ) به صورت فزاینده ای توسط کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که بعنوان نمونه کشور دانمارک هم اکنون بیش از ۵۰% برق مورد نیاز خود را از این روش تولید می کند.

استادیار دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه تصریح کرد: ایستگاه های تقلیل فشار گاز شهری (CGS) با هدف کاهش فشار گاز در ورودی شهرها طراحی می گردند، با توجه به نیاز گرمایش گاز طبیعی قبل از کاهش فشار، هم اکنون این فرآیند توسط هیترهایی انجام می گردد که با مصرف بسیار زیاد گاز طبیعی بعنوان سوخت مصرفی، تنها حرارت تولید می کنند.

وی ادامه داد: در این مقاله برای اولین بار با بررسی حدود ۲۵ ایستگاه تقلیل فشار گاز شهری (CGS) با ظرفیت های مختلف، ایستگاههای مناسب از لحاظ فنی و اقتصادی برای اجرای سیستم CHP انتخاب گردید.

گفتنی است دکتر مهدی دیمی دشت بیاض استادیار و عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری می باشد که سابقه مشارکت بعنوان مجری و همکار اصلی در ۱۵ پروژه ارتباط با صنعت را دارد و همچنین تاکنون از ایشان ۳۰ مقاله در مجلات ˈآی.اس.آی ISI و ۲۵ مقاله در کنفرانس های بین المللی و ملی به چاپ رسیده است.

صفحه اینستاگرام رسمی خبرگزاری دانشجو                                                              عضویت در صفحه رسمی اینستاگرام اخبار دانشگاه حکیم سبزوار