سبزوار- ایرنا – پرسشگری صفت ممیزه نسل جوان امروز، به ویژه دانشجویان است و شماری از نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سبزوار، با حضور در نشستی با این قشر آینده‌ساز کشور ، تلاش کردند با ارایه دیدگاه‌ها و برنامه های خود، رای آنان را به عنوان گروهی مرجع و موثر جلب کنند.

به گزارش ایرنا اولین نشست پرسش و پاسخ “بی تعارف” نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سبزوار با حضور “عبدالله داورزنی، عباسعلی رضازاده بلوری، بهروز محبی نجم آبادی و سیدموسی الرضا موسوی صدر” در تالار استاد شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

لزوم ایجاد شرکت های مدیریت صادرات

عباسعلی رضازاده بلوری از نامزدهای انتخابات مجلس در این نشست گفت: باید زمینه فعالیت و گسترش شرکت‌های مدیریت صادرات در کنار شرکت های تعاونی فراهم شود.

وی با تاکید بر استفاده ازظرفیت جوانان و نخبگان در شرکت های مدیریت صادرات، افزود: با گسترش این شرکتها تولید کننده در کمیت و کیفیت کالا پیشرو بوده و در نتیجه بازار فروش کالای تولید شده نه تنها بازارهای داخلی، بلکه پنج قاره می تواند باشد.

نامزدهای انتخاباتی سبزوار در معرض پرسشگری "بی‌تعارف" جوانان

وی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان و هدفمند کردن چرخه تولید گفت: باید سازوکاری فراهم شود که اگر به هر دلیلی تولیدکننده در عرضه و فروش کالای خود با مشکل مواجه شد، دولت از وی حمایت کرده و کالای تولیدی وی را خریداری کرده در اختیار شرکت مدیریت صادرات قرار دهد.

رضازاده بلوری همچنین بسترسازی برای اشتغال پایدار برای جوانان را بسیار مهم خواند و گفت: برای حمایت از تولید باید فعالیتها را در راستای اشتغال پایدار پیش ببریم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، با بیان اینکه تمام مشکلات این منطقه ناشی از بیکاری و عدم اشتغال پایدار است، افزود: قصد دارم در صورت اعتماد مردم، طی چهار سال این مشکل را به حداقل برسانم.

رضازاده بلوری همچنین با انتقاد از بی توجهی به بخش کشاورزی، بر ضرورت حمایت از کشاورزان تاکید کرد و گفت: باید بی سروسامانی این بخش پایان یافته و فعالیتهای این بخش به صورت هدفمند برنامه ریزی و اجرا شود.

ارتباط با همه دنیا، منهای رژیم صهیونیستی

وی در خصوص سیاست خارجی نیز گفت :من معتقدم ما باید با تمام کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشیم و این ارتباط متکی بر اصل احترام و عزت متقابل خواهد بود.

نامزدهای انتخاباتی سبزوار در معرض پرسشگری "بی‌تعارف" جوانان

ضرورت اصلاح قانون ۵۱ ساله برنامه و بودجه

سیدموسی الرضا موسوی صدر، دیگر نامزد حاضر در این نشست بود که بر لزوم اصلاح قانون برنامه و بودجه متناسب با ساختارها و امکانات حال حاضر کشور تاکید داشت.

این نامزد انتخابات مجلس افزود: قانون برنامه و بودجه که اکنون کشور براساس آن اداره می شود، مربوط به ۵۱ سال پیش است و حتما باید بازنگری و اصلاح شود.

وی با اشاره به تلاشی که از سال ۹۸ برای اصلاح قانون برنامه و بودجه آغاز شده بود، ادامه داد: با گذشت چهار سال عمر مجلس کنونی، همچنان این برنامه به تصویب نرسیده است.

وی با بیان اینکه سیاست های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود، گفت: نمایندگان باید به سمت برنامه ریزی و جذب بودجه بروند اما متاسفانه مجلس دوباره سیاست گذاری می کند و اختیار امور را به مدیران کل داده است و آنان نیز سلیقه ای رفتار می کنند.

مجلس باید مدیران را موظف به پاسخگویی کند

موسوی صدر ادامه داد : در حال حاضر این گونه شده که نماینده بودجه را تصویب می کند سپس دنبال به دنبال وزیر می افتد که چرا بودجه را نمی دهد.

وی اظهار داشت: ما نتوانستیم مدیران را مجاب کنیم تا براساس برنامه پیش بروند که ضروری است برنامه و بودجه را اصلاح کرده و مدیران را مکلف به پاسخگویی کنیم.

این نامزد مجلس، توجه به قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب را بسیار ضروری و مهم توصیف کرد و گفت: باید در سایه پیروی از قانون و توجه به بیانات مقام معظم رهبری جهادی کار و حرکت کرد.

موسوی صدر همچنین استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی، وابستگی اقتصاد به نفت، بودجه بندی معیوب و نامتوازن و نیز رعایت نکردن اولویت ها و وجود هزینه های زائد را از جمله چالش های اقتصاد کشور عنوان کرد.

نامزدهای انتخاباتی سبزوار در معرض پرسشگری "بی‌تعارف" جوانان

تصمیمات حوزه مسکن خوب است، اما در اجرا مشکل دارد

نامزد دیگر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و ششتمد نیز گفت: در حوزه مسکن تصمیمات خوبی گرفته شده است اما در حوزه اجرا هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

بهروز محبی نجم آبادی به ۳۰ مصوبه مهم مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه های خالی و نیز قانون ساماندهی سامانه املاک و اسکان و روابط بین موجر و مستاجر را سه رویکرد ارزشمند در بخش مسکن عنوان کرد.

نماینده کنونی سبزوار در مجلس همچنین اظهار داشت: اختیارات بانک مرکزی در این مجلس مصوب و ابلاغ شد که در آن بانکها به شدت از بنگاهداری پرهیز داده شده اند.

محبی در خصوص ساماندهی صنعت خودرو نیز گفت: مجلس با تصویب قانون ساماندهی این صنعت، اختیار این کار را به دولت داده است.

وی در خصوص سیاست خارجی نیز گفت: سیاست خارجی ما براساس سه اصل “حکمت، مصلحت و عزت” بنا شده است و نوع نگاه ما به دنیا باید مبتنی بر این سه اصل باشد.

این نامزد انتخابات با اشاره به اصطلاح برد – برد در سیاست خارجی افزود: در این روابط هر کدام از این سه اصل که مخدوش شود، رابطه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه ما باید در گروه ها و پیمان های منطقه ای حضوری جدی داشته و مولفه های قدرتمان را تقویت کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی امروز عمق راهبردی دارد که دامنه آن تا آمریکای جنوبی کشیده شده است.

محبی نجم آبادی ادامه داد: ما اکنون در سوریه، لبنان و یمن قدرت مسلط هستیم که این جایگاه باید حفظ شود، ضمن اینکه دیپلماسی عمومی نیز در دستور کار باشد.

نامزدهای انتخاباتی سبزوار در معرض پرسشگری "بی‌تعارف" جوانان

لزوم آشتی سیاست خارجی با اقتصاد و پیشه کردن دیپلماسی قدرتمند

دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سبزوار گفت: نخستین چیزی که ما باید در مجلس روی آن کار کرده و در تصمیم گیری کلان نظام به آن برسیم، اصلاح رویکردها است.

عبدالله داورزنی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله خود در حوزه های ملی و منطقه ای، افزود: مدیران باید در حوزه داخلی و خارجی رویکردشان را اصلاح کنند.

وی با تاکید بر آشتی حوزه سیاست خارجی با اقتصاد و در پیش گرفتن دیپلماسی قدرتمند در ارتباط با کشورهای دیگر، گفت: اگر کشوری حتی یک درصد ظرفیت اقتصادی داشته باشد، دیپلماسی ما باید آنقدر قوی باشد که بازار آن را تصاحب کند.

وی بهبود نظام ارزی کشور را نیز در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مهم خواند و گفت: نظام ارزی باید اصلاح شود تا این قدر دچار تنگناهای اقتصادی نشویم.

داورزنی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی و تلاش های دولت، گفت: بخشی از این مشکلات به تحریم ها برمی گردد ولی در مجموع در بخش داخلی باید رویکردها اصلاح شود.
این نامزد انتخاباتی همچنین به مشکل مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: با این روندی که در حال حاضر جلو می رویم تا سال ۱۴۰۶ نیاز به ۶ میلیون مسکن دیگر داریم و این یکی از مشکلات ما خواهد بود.

وی اشتغال جوانان را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: جوانی که کار و درآمدی ندارد، امکان ازدواج هم نخواهد داشت، در نتیجه جمعیت ما به سوی پیری می رود.