گزارش سی ماهه مدیریت ارتباط با  جامعه و صنعت

از آذز۱۴۰۰ تا هم اکنون

 دکتر محمد جواد صفایی مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه حکیم سبزواری با تشریح فعالیت های سی ماهه این مدیریت به روابط عمومی دانشگاه گفت: در سی ماه گذشته (از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰) تعداد  ۷۰ قرارداد پژوهشی با نهاد ها و صنایع مختلف منعقد شد.

وی در ادامه افزود: از جمله با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پارس فولاد سبزوار،سیمان لار سبزوار، مجتمع صنعتی اسفراین، شرکت توزیع نیروی برق خرسان رضوی ،معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(INSF) و …… قرارداد پژوهشی منعقد شده است که برخی از آن ها به اتمام رسیده و یا در انتهای فعالیت های مربوطه هستند.

دکتر صفایی بیان داشت: به عبارتی در سی ماه گذشته (از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰)  مبلغ قراردادهای پژوهشی منعقد شده با نهادها و صنایع مختلف حدود ۱۴۰ میلیارد ریال است .

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۲ قرارداد در حال انجام روند اداری جهت منعقد شدن می باشد. لازم به ذکر است که مبلغ قراردادهای در حال انعقاد بالغ بر۱۵ میلیارد ریال است.

مدیر ارتباط با جامعه و صنعت  دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در همین مدت شرکت ها و سازمان های مختلف مانند وزازت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد مبارزه با مواد مخدر ، شرکت گاز استان خراسان شمالی و …. از حدود ۱۵ پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه حمایت مادی و معنوی داشتند.

وی یادآور شد: همچنین قرارداد دکتر هادی برزویی عضو هیات علمی این دانشگاه با شرکت سیمان لار سبزوار به عنوان قرارداد برتر ارتباط با جامعه و صنعت برگزیده و در نشست مجازی مدیران ارتباط با جامعه دانشگاه های کشور  ارائه شد.

*حوزه ارتباط با  جامعه و صنعت

دکتر صفایی با تاکید بر اینکه بررسی و فراهم سازی زمینه های همکاری دانشگاه با صنایع مختلف و جامعه ، به عنوان اصلی ترین وظیفه مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت، همیشه مد نظر یوده است، افزود: یکی از انواع خدماتی که مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت انجام می دهد، پیگیری، کنترل و تسهیل امور مربوط به طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران با هدف کمک به پیشبرد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور در شاخه های مختلف علوم و صنایع است.

مدیر ارتباط با جامعه و صنعت گفت: این وظیفه در قالب فعالیت های زیر انجام شده است: جلسات مهمی با صنایع و نهادهای مختلف در قالب اردوی راهیان پیشرفت، نظیر  شرکت سیمان لار ، پارس فولاد سبزوار، فولاد نیشابور، فولاد سنگان، مس کرمان، فولاد سیرجان و مس میدوک، پتروشیمی بجنورد، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، ایستگاه فضایی امام خمینی(ره)، پارک هوا و فضای سپاه ، سد و نیروگاه دز، شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران و … جهت بازدید از توانمند های موجود و عارضه یابی و حل مشکلات پژوهشی آنان برگزار شده است.

وی افزود: همچنین جلسات توجیهی با گروه های مختلف اجتماعی در سطح منطقه جهت افزایش نقش آفرینی دانشگاه در شناسایی و حل مسائل جامعه برگزار شده است.

مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ادامه داد: در راستای تعیین ماموریت دانشگاه مبتنی بر مزیت های استانی ، این مدیریت طی هماهنگی با فرمانداری ویژه شهرستان و استانداری خراسان رضوی انتخاب موضوع بازآفرینی و مسکن را به عنوان ماموریت خود انتخاب که ابلاغ آن طی روزهای آینده از سمت وزارت عتف انجام خواهد شد.

وی افزود: با پیگیری های این مدیریت هیات های اندیشه ورز در حوزه علوم انسانی در قالب طرح شهید بهشتی بنیاد نخبگان در دانشگاه تشکیل و جلسات منظم آن در حال انجام است.همچنین موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاه و شناسایی عناوین مربوط به این موضوع از سمت وزارت عتف، در حال پیگیری است.

*تفاهم نامه ها

دکتر صفایی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های همکاری با سازمان ها و صنایع، افزود:  به منظور ایجاد و گسترش و همفکری و همکاری های علمی، پژوهشی و ….. فقط از ابتدای سال۱۴۰۲ تاکنون تعداد ۸ تفاهم با سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی منعقد شده است.

وی افزود: از جمله این تفاهم نامه ها می توان به تفاهم نامه با:

  • شرکت ملی حفاری ایران
  • پنج جانبه بین دانشگاه حکیم سبزورای، شهرداری سبزوار، شهرداری قائن، دانشگاه بزرگمهر قائن، دبیرخانه بازآفرینی منطقه ۵ کشور
  • پنج جانبه فی مابین دانشگاه حکیم سبزواری، مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، شهرداری سبزوار و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار
  • شرکت صنعتی سامد
  • دفتر نوآوری و فناوری وزارت صمت
  • سه جانبه با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز سالمندان پدر ابوالفضل العباس (ع) سبزوار
  • دانشگاه شیراز
  • شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی

اشاره کرد.

*شرکت های همکار

مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹،  با ۶۲ شرکت دولتی و یا خصوصی قرارداد های ارتباط با صنعت منعقد کرده ایم، اظهار داشت: این تعداد تا بهمن ۱۴۰۲ به ۱۱۷ شرکت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به بیان دیگر شرکت های همکار دانشگاه در این مدت بیش از ۸۸ درصد رشد داشته اند، همچنین در سال ۱۴۰۱ با عنایت ویژه معاون پژوهشی و مستقر شدن دفتر نخبگان شهید فهمیده وزارت دفاع در دانشگاه تعاملات خوبی بین دانشگاه و وزارت دفاع برقرار شد که منجر به امضای چندین پروژه اعضای هیات علمی با صنایع دفاعی کشور، اعزام اساتید به فرصت مطالعاتی در صنایع دفاع و پروژه های کسر خدمت مقدس سربازی برای دانشجویان شده است.

*فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و جامعه

دکتر صفایی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تعداد اعضای هیات علمی اعزامی به دوره های فرصت مطالعاتی داخلی تا سال ۱۳۹۹ ، ۲۰ عضو بوده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا هم اکنون ۴۱ عضو هیات علمی به دوره های فرصت مطالعاتی ارتباط با جامعه و صنعت اعزام شده اند .

وی یادآور شد: به بیان دیگر رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اعزام اعضای هیات علمی به دوره های فرصت مطالعاتی را در این دو سال داشته ایم .

 *نخبه وظیفه

مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه  همچنین اظهار داشت: با عنایت ویژه هیات رئیسه دانشگاه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا هم اکنون ما رشد ۱۰۰ درصدی جذب نخبه وظیفه را نسبت به ماقبل سال ۱۴۰۱ داشته ایم.