نشست علمی ” آتشکده آذربرزین مهر از ابهام تا واقعیت” به مناسبت روز میراث فرهنگی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل ار گروه مرمت دانشکده معماری و شهرسازی مراسم روز میراث فرهنگی امسال در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری، رنگ و بویی پژوهشی داشت. موضوع این نشست در خصوص یکی از سه آتشکده مهم دوران ساسانی بود که بنا بر تحقیقاتی در دهه پنجاه شمسی، به چهارتاقی ریوند در سبزوار نسبت داده شده است.. در سال ۱۳۵۶، آقای قراخانی بهار در مطالعات میدانی و بررسی های منطقه ای، به وجود یک چهارتاقی در ناحیه ریوند سبزوار پی می برد که مردم بدان خانه دیو می گفته اند. قراخانی، با تطبیق اولیه متون مذهبی زرتشتی، مطرح می کند که نام این آتشکده، همان آذربرزین مهر و آتشکده مربوط به کشاورزان است که محل آن تا آن زمان معلوم نبوده است.

آذر برزین۴

حضور مسئولان و اساتید دانشگاه  از جمله دکتر مولوی (معاونت محترم پژوهشی) و اعضای محترم هیأت علمی، آقای مهندس غلامی (گروه مرمت)، آقای مهندس عسگری (گروه معماری)، آقای دکتر علوی (دانشکده ریاضی) و آقای دکتر علوی مقدم (دانشکده ادبیات)، دیگر اساتید محترم مدعو در گروه های معماری و مرمت نهایتاً همچنین اعضای شورای شهر  آقایان تعصبی، پسندیده و بروغنی و  خانم بینقی که به نمایندگی از سازمان نوسازی و بهسازی در این نشست حضور داشتند،  از نکات برجسته این برنامه بود.آذر برزین۲

در ابتدای جلسه، کاویان، مدیر گروه مرمت، ضمن خوش آمد گویی به میهمانان جلسه، و تقدیر از تلاش های انجمن علمی مرمت، موضوع نشست را همراه با حساسیت هایی که برای آن وجود دارد مطرح کرد. سپس ریاست دانشکده، پس از خیر مقدم به حاضرین، ضمن بیان این مطلب که کشورهایی که سابقه مدنیت آنها به پنجاه سال نمی رسد، امروزه مدعی داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی شده اند، از اهمیت میراث فرهنگی و سابقه تمدنی کشور در معرفی جهانی آن سخن گفت. دکتر سلیمانی، ریاست اداره میراث فرهنگی از زاویه ای دیگر، فعالیت های میراث فرهنگی سبزوار را بررسی کرده و از همکاری ایجاد شده میان میراث فرهنگی و نهادهای دیگر مانند دانشگاه و شهرداری سخن گفت. وی از اهمیت چهارتاقی ریوند و فاخر بودن معماری آن را بیان کرد.

در ادامه نشست حسن آبای کارشناس اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و عبدالله زاده، کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی سبزواربه سخنرانی پرداختند.

سپس در میزگردی با حضور آقایان: کاویان، سلیمانی، عبدالله زاده و حسن آبادی جنبه هایی  مختلفی از آتشکده مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. آذر برزین۱

قابل ذکر است که روز پیش از همایش در نشستی مشترک در آرامگاه اسرار که در خصوص بزرگداشت فردوسی برگزار شده بود، بازدیدی هم از آرامگاه امین التجار (واقع در خیابان پیشاهنگی قدیم و جنب کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری) انجام شد و از تلاش های دانشکده معماری و دانشگاه حکیم سبزواری در راستای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی تقدیر و تشکر به عمل آمد. گفتنی است که این جلسه در تالار دانشکده نفت دانشگاه حکیم سبزواری و در مورخ ۲۸/۲/۱۳۹۵ برگزار گردید. یکی از جاذبه های این مراسم، اجرای دف نوازی استاد آزادبیگی بود که جمع حاضر را به وجد آورد.

روز بعد از نشست نیز، بازدیدی از آتشکده موسوم به آذربرزین مهر برگزار گردید که اساتید و دانشجویان دانشگاه حکیم نیز در آن شرکت داشتند.

صفحه اینستاگرام رسمی خبرگزاری دانشجو                                              عضویت در صفحه رسمی اینستاگرام اخبار دانشگاه حکیم سبزواری