بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در اولین گزارش به سراغ دکتر مهدی بقایری مدیرگروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.مهدی بقایری

 
 با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

تعداد مقالات گروه آموزشی شیمی در سال گذشته بالغ بر ۹۰ مقاله isi می باشد( سرانه چاپ ۷مقاله به ازای هر عضو هیات علمی در سال)

 
در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

تعداد ۱۲ دانشجوی ارشد و ۳ دانشجوی دکتری سال گذشته از گروه شیمی در سایر دانشگاه پذیرفته شده اند. همچنین این گروه از ابتدای شکل گیری موفق به فارغ التحصیل نمودن ۷ دوره دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی-فیزیک، ۲ دوره شیمی تجزیه. شده است که حدود ۱۳ نفر از دانش آموختگان کارشناسی ارشد گروه شیمی در مقطع دکتری در سایر دانشگاه ها در حال تحصیل هستند. بدیهی است این مهم به دلیل حضور اساتید بسیار توانمند و مجرب درگروه  شیمی میسر شده است.

 
تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و … بیان کنید؟

حضور تمام وقت سیزده عضو هیئت علمی تمام وقت دارای مدرکPhDدر گروه شیمی. که این تعداد شامل حضور تمام وقت یک نفر استاد تمام، سه نفر دانشیار و نه نفر استادیار در گروه شیمی

امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

وجود پنج آزمایشگاه تحقیقاتی با زیر بنای جمعا ۵۰۰ مترمربع در گروه شیمی. وجود ۴ آزمایشگاه آموزشی با زیر بنای جمعا ۴۰۰  مترمربع در گروه شیمی و ۴ کلاس آموزشی.  وجود تجهیزات و دستگاه های تخصصی و مرتبط با گرایش شیمی در گروه شیمی از قبیل: دستگاه UV-VIS(2 عدد)، دستگاه FT-IR، دستگاه کروماتوگرافی گازی، دستگاه جذب اتمی، هموژنایزر التراسونیک با توان بالا، دستگاه نانودرآپ، آسیاب فست میل برای ساخت مکانیکی نانوذرات، پایلوت راکتور پرتابل ۲ لیتری مجهز به حمام سیرکولاتور، دستگاه های الکتروشیمی از قبیل پلاروگراف و …

تعاملات بین المللی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

 اعزام یکی از اعضای هیات علمی گروه شیمی برای فرصت مطالعاتی به کشور آلمان
 
پروزه های ارتباط با صنعت گروه شما در سال گذشته چگونه بوده است؟
متاسفانه در سال گذشته پروزه ای در این حوزه در گروه تعریف نشده است که امیدواریم با تلاش بیشتر عضای گروه شاهد رونق بیشتر این حوزه باشیم از طرفی گروه شیمی همکاری گسترده ای با حوزه معاونت ریاست جمهوری و ستاد نانو کشور دارد.
 
روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

دانشگاه حکیم سبزواری در سالهای اخیر روند رو به رشد قابل توجهی را به ویژه در حوزه پژوهشی و ارتباط صنعتی داشته است که در بخش پژوهشی عملکرد گروه شیمی بسیار قابل توجه بوده است.

 
سخن پایانی

علم شیمی به‌عنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی است. همچنین صنایع شیمی طیف گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، داروسازی، نفت و پتروشیمی، الیاف مصنوعی، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی و غیره اشاره کرد.دانشگاه حکیم سبزواری با توجه به اینکه دومین قطب علمی شرق کشور محسوب می گردد، دارای پتانسیل بالقوه و شرایط مناسب در تربیت نیروهای متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، خصوصا رشته شیمی، می باشد