جلسه‌ هم اندیشی درخصوص آسیب شناسی آموزش الکترونیک در دانشگاه حکیم سبزواری با حضور سرپرست دانشگاه، هیات رئیسه، مدیران ستادی، روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی برگزار شد.

در این نشست توانمندی ها ، آسیب ها و چالش ها ی بستر آموزش های الکترونیک دانشگاه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دکتر طیبی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن اظهار خوشحالی جهت برگزاری این جلسه و خسته نباشید به اعضای هیئت علمی و عوامل آموزش دانشگاه گفت: متاسفانه شرایط بیماری کرونا دائما در حال تغییر و علیرغم همتی که وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای حضور شدن داشتند، حضوری شدن به تعویق افتاد.

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه همه ما مایلیم که آموزش‌های حضوری هر چه سریعتر از سر گرفته شود، گفت: حدود دوسال است که آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و آموزش غیرحضوری شده و با توجه به تجربه کمی که در ابتدا مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه داشتند، در ماه های ابتدایی مشکلاتی در این رابطه داشتیم که مشکلات در طی زمان برطرف شده و معاون وزارت علوم به دستاوردهای دانشگاه‌ها در بخش آموزش الکترونیک اشاره کرده است و تاکید بر تدوین دستاوردهای دانشگاه ها در حوزه آموزش های مجازی اجهت استفاده از این تجربیات در آینده آموزش در دانشگاه‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی هیچگاه قطع نخواهد شد گفت: در آینده آموزش ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش مجازی خواهد بود و عملاً آموزش های مجازی کنار گذاشته نخواهد شد، بنابراین باید تجارب خودمان را در این زمینه تقویت کنیم.

دکتر طیبی با اشاره به چالش‌هایی که حوزه آموزش در این دوسال با آن مواجه بود، افزود:

وجود این مشکلات  در نیمسال اول و دوم آموزش مجازی شاید قابل اغماض بود، اما در ترم های بعدی باید این مشکلات رفع می‌شد ولی برخی از این مشکلات هنوز تداوم دارد.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه بستر آموزش الکترونیک در دانشگاه در طی این دو سال  ارتقا خوبی پیدا کرده، گفت: با توجه به رفع بسیاری از مشکلات بستر آموزش مجازی انتظار می رود با استفاده از امکانات سامانه الکترونیک دانشگاه، با بهبود شیوه های آموزش الکترونیکی شاهد یک جهش در کیفیت آموزش الکترونیکی باشیم.

 

مدیر حوزه فناوری دانشگاه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه زیرساخت مجازی دانشگاه از گستردگی و پیچیدگی زیادی برخورداراست به ارائه آماری از کاربران سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه پرداخت و گفت: در سال در نیم سال گذشته عناوین دروسی که ارائه شده ۲۳۴۷ عنوان بوده، همچنین کل کاربران مجازی در ترم گذشته ۷۲۸۲ کاربر آنلاین سامانه بودند.

 

دکتر بقایی نژاد افزود: در هر روز ۳۰۰ کلاس و  میانگین ۴ هزار کاربران آنلاین از امکانات سامانه آموزش مجازی دانشگاه استفاده می‌کنند، همچنین در ترم گذشته ۳۳ هزار کلاس آنلاین در بستر سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه داشته ایم.

 

اینترنت ارتباطی دو طرفه است و مشکلات فقط از طرف زیرساخت الکترونیک دانشگاه نیست بلکه به هر حال از طرف مخابرات یا مشکلاتی که در بحث اینترنت کاربرانی که استفاده می‌کنند هم هستت.

پهنای باند رو با مساعدت سرپرست دانشگاه ارتقا خواهیم داد که روی کیفیت برگزاری کلاس ها تاثیر زیادی خواهد داشت

 

دکتر عادل درس‌یک استاد دو واحدی در فهرست اساتید از فضاهای غیر از سامانه مجازی دانشگاه کلاس و تشکیل می‌دهند و این مشکلی هست که باعث میشه قابل رصد نباشند ما در دوره‌های قبلی دوره‌های ارشد و دکترا آزاد گذاشتیم ولی کارشناسی قرار بود که کاملاً در سامانه مجازی باشه بعد یک آسیب شناسی بشه عادل کارگاه‌های آموزشی آموزش سامانه مجازی و کارگاه‌های آموزشی ارزیابی برای اساتید تحقیق و تدریس و اعضای هیئت علمی و کاربران برگزار بشه دکترتعیین

 

مهدوی در مورد کلاس هایی که تشکیل شده جلسه داشتیم سیستم قابلیت اینو داره که ما رصد می‌کنیم در دوران کرونا یکسری بهانه‌ها و یکسری و نادرست دانشجویان برای در شیوه نامه آموزش مجازی دوره کارشناسی در سامانه آموزش مجازی باشه الان اصرار داریم که کارشناسی ارشد هم در سامانه آموزش مجازی باشه دوره دکترا میتونه با هماهنگی استاد انجام بشه فیلم های آموزش آپلود بشه تا طبق تولید محتوا انجام بشه حکیمی سرد به تجربه شخصی خودش در سروش شراره کرد دکتر خواب ر طیبی به مصوبات آن اشاره کتاب عادل کارگاه‌های آموزشی آموزش سامانه مجازی و کارگاه‌های آموزشی ارزیابی برای اساتید تحقیق و تدریس و اعضای هیئت علمی و کاربران برگزار بشه دکترتعیین