امکان سنجی رفع آلودگی هوای کلان شهرها با تولید رنگهای جاذب آلودگی هوا بررسی شد

در پژوهش مشترک دکتر غلامعلی فرزی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اساتید دانشگاه تهران “امکان سنجی رفع آلودگی هوا بوسیله نانو کامپوزیت های پلیمری در صورت تولید رنگ های جاذب آلودگی هوا” بررسی شد.

دکتر فرزی با اشاره به اینکه این پژوهش در قالب پروژه دکترای دانشجوی مشترک ایشان با دانشگاه تهران صورت گرفت، به روابط عمومی دانشگاه گفت: در این پژوهش که بخشی از آن در دانشگاه حکیم سبزواری و بخشی در دانشگاه تهران انجام شد پس از ساخت نانو کامپوزیت پلیمری به صورت هیبرید سه گانه آزمایشات میدانی برای رفع آلودگی های الی از فاز هوا انجام شد.

وی ادامه داد: در این پژوهش نشان داده شد که ترکیب نانو کامپوزیت پلیمری به صورت هیبرید سه گانه می تواند آلودگی ها ی موجود در فاز سیال را به روش فتوکالیستی تجزیه و به مواد غیر مضر تبدیل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: از آنجا که این نانو کامپوزیت ها را می توان به صورت رنگ های سازگار با محیط زیست تولید کرد لذا امکان استفاده از نتایج این پروژه در کلانشهر ها برای رفع آلودگی هوا وجود دارد.

دکتر فرزی تصریح کرد: بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش در مقاله ای با عنوان
Synthesis and characterization of Ag/TiO2/composite aerogel for enhanced adsorption and photo-catalytic degradation of toluene from the gas phase

در مجله معتبر بین المللیChemical Engineering Research and Design باIF=… که جزو مجلات برتر زمینه مهندسی شیمی و .پلیمر. و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی است، به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد: تیم پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری آمادگی دارد برای تولید رنگهای جاذب الودگی هوا با سایر دانشگاهها یا یازمان های محیط زیست همکاری نماید.

لینک مشاهده مقاله

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263876219303636

Source: خبر