بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در پنجمین گزارش به سراغ  دکتر علیرضا قدسی مدیر گروه آمار  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.

*با سلام لطفا مختصری درباره ی فعالیت های گروه آمار دانشگاه حکیم سبزواری توضیح دهید؟

گروه آمار دانشگاه حکیم سبزواری، هم اکنون با ۵ استادیار با تخصص ها و گرایش هایی هم چون احتمال، نظریه توزیع ها، سری زمانی و آمارفضایی، آماره های ترتیبیدر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد عهده دار تربیت کارشناسان آمار مورد نیاز سازمانها و صنایع و متخصصین آمار مورد نیاز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور می باشد.

گروه آمار در سال ۱۳۸۹ با ورود اولین دوره دانشجویان کارشناسی آمار از گروه ریاضی مستقل شد که تا حال حاضر حدود ۸۰ دانشجو کارشناسی فارغ التحصیلداشته است. تعداددانشجویان جاری در حال تحصیل این مقطع نیز  ۱۰۰ می باشد.

 این گروه هم چنین دارای دوره کارشناسی ارشد آمار ریاضی می باشد که از سال ۱۳۹۲ تا به حال ۴ دوره دانشجو در هر دوره به طور متوسط ۱۳ دانشجو جذب نموده است.

تعداد قبولی های دانشجویان آمار این دانشگاه در آزمون های کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۵ ،۱۴ نفر می باشد. اما متاسفانه آمار دقیقی از تعداد قبولی در سال های قبل در دسترس نیست.

از جمله فعالیت های آموزشی که گروه آمار در سال گذشته داشته است، تشکیل کلاس های آموزشی و تقویتی برای دانشجویان جهت شرکت در مسابقات و المپیاد کشوری بوده است.

*تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

اعضای هیات علمی این گروه در سال  تحصیلی ۱۳۹۴ تعداد ۱۵ مقاله در مجلات علمی و ۱۱ مقاله در کنفرانس ها و همایش های تخصصی ، یعنی به ازای هر عضو هیات علمی ۳ مقاله در مجلات و ۲ مقاله در کنفرانس ها به چاپ رسانده اند.

*تعداد ارتباطات بین المللی و فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

 اعضای هیات علمی این گروه  تا به حال از فرصت های مطالعاتی  استفاده ننموده اند.

*پروژه های ارتباط با صنعت گروه خود را نام ببرید؟

 گروه آمار دانشگاه در حال پیگیری ثبت شرکت پژوهشی آماری است که بتواند در راستای انجام و تعریف پروژه های آماری برای سایر موسسات دولتی و خصوصی و شرکت های صنعتی فعالیت موثر داشته باشد.

*امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

۴کلاس از مجموع ۱۰ کلاس درسی در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر که گروه آمار یکی از گروه های زیر مجموعه این دانشکده است مجهز به ویدئو پروژکتور است. هم چنین این دانشکده دارای یک سایت کامپیوتری است که مجهز به یک دستگاه ویدئو پروژکتور و حدود ۲۰ کامپیوتر می باشد.

 *روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

 دانشگاه در سال های اخیر هم از لحاظ کمیو هم چنین از لحاظ کیفی روند رشد رو به بالایی داشته است.  در حال حاضر  این دانشگاه دارای حدود ۲۷۰ عضو هیات علمی و ۱۰۰۰۰ دانشجو و  ۵ ساختمان آموزشی، مهمانسرا با محوطه بسیار زیبا، مرکز بهداشت و مشاوره و درمان، مرکز رشد و فناوری با وجود ۱۲ شرکت فناور و چندین آزمایشگاه تحقیقاتی و کارگاه آموزشی و خوابگاههای متعدد برای دانشجویان می باشد. تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه به گفته معاون محترم پژوهشی ۵۰ مورد می باشد. با امضای دو تفاهم نامهبا دانشگاه های تورین ایتالیا و لیون فرانسه این دانشگاه وارد عرصه بین المللی  شده است. دانشگاه در حوضه پژوهش نیز با افزایش سرانه از ۶۷/۰ به ۲ مقاله علمی به ازای هر عضو هیات علمی رشد بالایی داشته است.

سخن پایانی:

ابزار کار و تحقیق اعضای هیات علمی گروه آمار و ریاضی کامپیوتر سرعت بالا و تجهیزات مربوط به آن مانند پرینتر، اسکنر و … می باشد و هیچ گونه هزینه آزمایشگاهی ندارند. از ریاست محترم دانشگاه،  معاونین محترم پژوهشی و مالی انتظار می رود در جهت افزایش و به روز کردن این تجهیزات برای افزایش انگیزه اعضای هیات علمی و دانشجویان و رشد مقالات پژوهشی توجه ویژه نمایند.